Половината българи купуват сладкиши за празнични подаръци

На живо
Заседанието на Народното събрание

Половината българи купуват сладкиши за празнични подаръци

Половината българи купуват сладкиши за празнични подаръци
Сладките неща са сред най-популярните празнични подаръци. Това показва проучване сред потребители в България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия, проведено от "Колиърс" (Colliers) - компания за инвестиционно управление в сферата на недвижимите имоти. Тя има офиси в 66 държави. Общо 27% от участвалите в допитването посочват, че това е изборът им за коледен подарък.
В България сладкарските изделия се купуват от 47% от анкетираните, в Румъния - от 45%, а в Чехия и Словакия това е избор съответно на едва 3% и 13% от анкетираните.
Компанията установява, че има корелация между по-студения климат и по-високата консумация на захарни изделия.
"Ако се вгледаме в специфичната категория бонбони в рамките на кошницата на хармонизирания индекс на потребителските цени, ще открием още по-силна връзка между температурите и размера на подкатегорията на сладкарските изделия. Швеция и Дания са водещи тук, а Естония, Чехия и Литва допълват първата петица. В последните три държави сладките продукти съставляват приблизително 0.6% от общата потребителска кошница, което е повече от два пъти повече от средното за ЕС", коментира Доминика Йедрак, директор "Пазарни проучвания" в Полша и Централна и Източна Европа, цитирана от компанията.
Полша и Словакия също показват значително по-високи от средните стойности, докато Унгария и Латвия се движат около средната стойност.
"Колиърс" включва в анализа си и брандовете на търговците, които предлагат сладкарски изделия, опериращи на пазара в Централна и Източна Европа. Има такива, които присъстват в повече от една държава, сред които са Candy Cat/Candy Pop. Германската марка бонбони Haribo отвори първите си магазини в Полша (Варшава и Вроцлав), а в България продуктите ѝ се предлагат от Sugarland. Заслужава да се спомене и навлизането на Bob Snail Store в Westfield Mokotów във Варшава, познат преди това от украинския пазар. Друга марка в сегмента са Roshen, които наскоро отвориха магазини в Румъния, и базираната в Италия марка ODStore, която тази година откри обекти в полски търговски центрове.
Войчех Войтович, анализатор в компанията в Полша, отбелязва, че въпреки че повечето магазини за сладкиши се намират в шопинг центрове, популярна дестинация са главните търговски улици, а търговците не се фокусират само върху една локация.