Американските спортни лиги продължават курса към глобално разрастване

Всички големи северноамерикански лиги направиха крачки напред в разширяването на международния си отпечатък тази година и са готови за по-нататъшни успехи през 2024 г. на все по-свиващия се глобален спортен пазар. Това отбелязва "Ройтерс" в обзора си на изминалата година.
Националната баскетболна асоциация (НБА), Националната хокейна лига (НХЛ), Националната футболна лига (НФЛ), Мейджър лийг бейзбол (МЛБ) и Мейджър лийг сокър (МЛС) привлякоха повече зрители от чужбина, отколкото когато и да било преди, и се стремят да навлязат в различни региони през следващите години.
Водеща е НБА, която проведе състезания в Абу Даби и Мексико Сити през 2023 г. и се отправи към Париж за мач на 11 януари. От 1978 г. насам лигата е изиграла повече от 210 мача извън Северна Америка.
"Нашият международен бизнес продължава да се развива бързо", заяви заместник-комисионерът на НБА Марк Тейтъм пред "Ройтерс".
"Не разкриваме финансови цифри, но ще ви кажа, че през последните 10 години сме нараствали с около 15% годишно и очакваме да увеличим международния си бизнес с още 20% през следващата година."
Чуждестранните играчи са близо до 30% от всички 450 баскетболисти в Лигата. При това в последно време става въпрос за водещи играчи. Трофеят за най-полезен играч (MVP) отиде в играч, който не е роден в САЩ във всеки от последните пет сезона.
В същото време хокейната лига (НХЛ) тази година за пръв път посети Южното полукълбо, като изигра два разпродадени предсезонни мача в Мелбърн през септември, а миналия месец завладя лудия по хокея Стокхолм с четири мача.

"Беше амбициозно, защото за първи път навлязохме на нов пазар в Австралия", каза старши вицепрезидентът на НХЛ Лин Уайт. "А в Швеция, която е утвърден и успешен пазар за нас, става дума за постигане на по-голям мащаб. И двете бяха успешни."
През следващите години лигата, в която почти една трета от играчите са родени извън Канада и САЩ, иска да се завърне в Австралия и Мексико, като същевременно запази постоянното си присъствие в скандинавските страни.
Тя също така "сериозно проучва" възможността за провеждане на международен турнир от четири отбора от двете страни на Атлантическия океан с участието на националните отбори на САЩ, Канада, Финландия и Швеция през 2025 г., с евентуален турнир в стил световно първенство през 2028 г.
Интересът към американския футбол
Все по-голяма популярност трупа и американският футбол. Той увеличава и феновете си в Германия, където миналия месец 100 167 зрители посетиха два мача от редовния сезон във Франкфурт.
Срещата между "Канзас сити чийфс" и "Маями долфинс" беше гледана от 9.6 милиона зрители по телевизията, което я превърна в най-гледания международен мач на НФЛ. Мюнхен ще бъде домакин на мачовете през 2024 г.
"Цифрите говорят сами за себе си - НФЛ пристигна в Германия", заяви генералният мениджър на НФЛ Германия Александър Щайнфорт.
Най-популярната северноамериканска лига заяви, че ще проведе и своя първи мач в Южна Америка. Бразилия ще бъде домакин на такъв двубой през 2024 г., а клубовете гласуваха да разрешат на НФЛ да проведе рекордните осем международни мача през 2025 г.

"Лигата продължава да набляга на глобалния растеж като основен стратегически приоритет", заявиха от НФЛ.
Останалите две лиги (МЛБ и МЛС) също се радват на голям интерес, защото имат звезди от чужбина. Най-скъпоплатеният бейзболист в момента е японецът Шоей Охтани. Неговият отбор "Лос Анджелис доджърс" ще проведе мач в столицата на Южна Корея Сеул на 20 март, а плановете на МЛБ за 2024 г. включват още срещи в Мексико Сити, Лондон и Санто Доминго.
В МЛС цялата лига отчита бум след трансфера на Лионел Меси в "Интер" (Маями). Носителят на "Златната топка" повиши интереса към шампионата, което доведе до рекордна посещаемост на мачовете, както и на абонаментите за MLS Season Pass в платформата ан "Епъл".
"Сега ние сме не просто част от световния разговор, а една от най-големите истории в световния футбол", заяви комисарят Дон Гарбър за "Ройтерс".