"Барби" постигна рекордни приходи, но наетите жени режисьори през 2023 г. са били малко

"Барби" постигна рекордни приходи, но наетите жени режисьори през 2023 г. са били малко

Грета Гъруиг
Reuters
Грета Гъруиг
Филмът "Барби" постигна рекордни приходи, но наетите от студиата жени режисьори през 2023 г. са били малко, съобщи "Варайъти".
"Барби" не е само големият победител в киносалоните през миналата година, но и най-успешният във финансово отношение филм, режисиран от жена - Грета Гъруиг. Независимо от този успех обаче студиата все още предпочитат да наемат мъже режисьори за големите си проекти, гласи заключението на ново проучване на Центъра за изследвания на жените в телевизията и киното към Щатския университет в Сан Диего.
Според изследването жените представляват едва 16% от режисьорите на 250-те най-печеливши филма на 2023 г. През 2022 г. процентът на жените е бил 18. Жените режисьори като Грета Гъруиг, Емералд Фенъл, Селин Сон, София Копола са заснели някои от най-награждаваните филми на годината. Поп диви като Бионсе и Тейлър Суифт оглавяват боксофиса с концертни филми. Въпреки това успехът, признат и от критиците, и от публиката, не е променил общата картина.
Жените са 22% от всички режисьори, сценаристи, продуценти, монтажисти и оператори на 250-те най-печеливши филма на 2023 г. През 2022 г. процентът на жените е бил 24. 75% от най-печелившите филми са предоставили работа на 10 или повече мъже на високи позиции. Едва 4% са предоставили работа на 10 или повече жени.
Жените продуценти са 26% от общия брой. Жените изпълнителни продуценти са 24%, монтажистите - 21, сценаристите - 17, композиторите - 14, а операторите - 7%. Това е спад на общия брой жени сред продуцентите и сценаристите. Жените сред монтажистите и операторите са били приблизително колкото и през 2022 г.
Броят на жените зад кадър остава драматично нисък, каза Марта Лозън, която е автор на изследването и изпълнителен директор на Центъра за изследвания на жените в телевизията и киното.
Изследването е установило, че филмите с поне една жена режисьор предоставят работа на повече жени в сравнение с филмите с изцяло мъжки режисьорски състав. Когато жените са режисьори, 61% от сценаристите, 35% от монтажистите, 10% от операторите и 26% от композиторите са жени. При филмите с мъже режисьори жените са 9% от сценаристите, 18% от монтажистите, 7% от операторите и 11% от композиторите.