Производител на протеинови барове ще съди Комисията за защита на потребителите

Производител на протеинови барове ще съди Комисията за защита на потребителите

Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите.
Фейсбук на КЗП
Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите.
Производителят на протеинови барове "Борн уинър" (Born winner) обяви в съобщение до медиите, че двата регулатора - Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията, действат като бухалки и предстои да бъдат заведени дела срещу комисията за потребителите за пропуснати ползи и за накърняване на авторитета.
Заявката идва от Виктор Атанасов, управител на компанията. Нейното име нашумя в края на миналата година, когато изп. директор на "Билла България" Вигинтас Шапокас се осмели да се оплаче публично от същата комисия. Той разказа, че от месеци нейни представители правят проверки в обектите на всички търговски вериги и налагат глоби, достигащи милиони. Причината е, че продават протеиновите барове на тази фирма, а по сигнал на потребител според комисията описаното на опаковката съдържание на протеин не отговаря на действителното.
Случаят бе обсъждан на заседание на икономическата комисия в Народното събрание, а в отговори до "Дневник" министърът на икономиката Богдан Богданов обяви, че е уведомен по случая и е дал предложение до Министерския съвет ръководството на комисията да бъде сменено, а също бе подал сигнал до прокуратурата, Антикорупционната комисия, Агенцията за Държавна финансова инспекция и др.
Сега управителят на компанията посочва, че тя "стои на ръба на пропастта, избутана там от безпрецедентна атака от страна на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Наскоро станахме обект на още една безпощадна атака от друг държавен регулатор - Комисията за защита на потребителите (КЗП), която не успя да ни смаже, но остави място на КЗК да нанесе финален удар", посочва той в съобщение до медиите.
Причината за това е, че малко преди Коледа КЗК наложи глоба на "Борн уинър".
Атанасов обяснява, че ударът на КЗК, който определя като гилотина, е дошъл преди празниците, когато е почти невъзможно да се намери юридическа подкрепа заради празниците. Като по-страшна мярка той определя задължението за незабавно изтегляне на продуктите от пазара заради констатация на комисията, че е налице имитация на опаковките на конкурент.
"Този акт не само срина нашия бизнес, но и разкрива тревожен модел на поведение сред регулаторните органи. Вместо да бъдат балансирани и обективни, КЗК се използва като инструмент срещу честната конкуренция, като действа в полза на един участник на пазара за сметка на друг", смята Атанасов.
Посочва, че в решението на КЗК няма посочен аналитичен метод за сравнение на продукти, нито цитирана експертиза или допитване до потребители, а на субективен принцип на око са изведени "основни прилики" и "основни разлики".
Уверява, че повече от половината забранени 40 продукта нямат аналог при конкурентната фирма. "Как имитираме нещо, което не съществува при нашия конкурент", пита риторично Атанасов.
Посочва, че забраната ще доведе до загуба от над 5 млн. лв. и безработица на служители на фирмата.
"Ще водим докрай съдебни битки. Убедени сме, че безпристрастният български и европейски съд ще види истината, дори и нас вече да ни няма на пазара", посочва Атанасов.
Според него, както често се случва в България, последиците от абсурдното решение ще бъдат платени от данъкоплатците. Дава за пример това, че водените от търговските вериги "Билла" и "Лидл" дела срещу наложените им глоби падат едно след друго в съда. По негови данни до момента на първа инстанция от 34 дела комисията за потребителите е загубила 31, а щетите за бюджета от тези дела засега възлизат на 65 хил. лв. само от адвокатските хонорари на жалбоподателите в съда, като ще достигнат над 400 хил. лв. до приключване на всички инстанции. Не уточнява как прави тези изчисления.