Заради хутите превозите от Азия за Европа поскъпнаха до два пъти

Заради хутите превозите от Азия за Европа поскъпнаха до два пъти

Заради хутите превозите от Азия за Европа поскъпнаха до два пъти
Reuters
Цените на морските превози скочиха, след като ракетна атака и опит за отвличане на кораб на Maersk този уикенд накараха превозвачите да замразят плановете си за подновяване на транзита през Червено море, ключова артерия към жизненоважния търговски маршрут на Суецкия канал .
Базираните в Йемен бунтовници хути атакуват кораби със скъпи товари в Червено море от ноември в знак на подкрепа за палестинската ислямистка групировка "Хамас", която се бори с Израел в Газа и е обявена за терористична в САЩ и повечето страни в Европа. Това принуди корабите да се пренасочват около южния край на Африка, увеличавайки разходите за кораби за по-дълго пътуване, въпреки че цените все още са далеч под нивата на пандемията, достигнати през 2021 г. Много от атакуваните кораби нямат никаква връзка с Израел и не плават от или към израелски пристанища.
Членове на Съвета за сигурност на ООН призоваха в първото му формално заседание за 2024 г. в сряда хутите да прекратят нападенията в Червено море и Аденския залив, като ги определиха като незаконни и заплашващи регионалната стабилност, свободата на корабоплаване и глобалните доставки на храни. Държавите призоваха и за освобождаване на отвлечения на 19 ноември Galaxy Leader - кораб с японски оператор, свързан с израелско дружество и екипаж, в който има българи.
Отделно, САЩ, Великобритания и още десет страни предупредиха бунтовниците хути (или хуси), че ще има "последици", ако продължат атаките в Червено море.
Суецкият канал на Египет свързва Червено море със Средиземно море и е най-бързият начин за превоз на гориво, храни и потребителски стоки от Азия и Близкия изток към Европа. Доставчиците използват маршрута, за да транспортират до една трета от всички глобални контейнерни товари, включително играчки, спортни обувки, мебели и замразена храна. Атаките вече забавят доставката на продукти, предназначени за много компании, тъй като маршрутът Суец се използва от компании като IKEA, Walmart и Amazon.
От сряда стотици контейнеровози и други кораби бяха пренасочени около южния африкански нос Добра надежда, за да избегнат атаките - добавяйки между 7 и 20 дни към своите пътувания
Reuters
От сряда стотици контейнеровози и други кораби бяха пренасочени около южния африкански нос Добра надежда, за да избегнат атаките - добавяйки между 7 и 20 дни към своите пътувания
Цените от Азия до Северна Европа се увеличиха повече от два пъти до над 4 хил. долара за 40-футов контейнер тази седмица, като цените от Азия до Средиземноморието се повишиха до 5175 долара, според Freightos, платформа за резервации и плащания за международни товари.
Някои превозвачи обявиха ставки над 6 хил. долара за 40-футов контейнер за средиземноморски пратки от средата на месеца, а допълнителните такси от 500 до 2700 долара за контейнер биха могли да направят "ол-ин" цените още по-високи, каза Джуда Ливайн, ръководител на проучванията на Freightos в имейл.
Тези така наречени еднократни "спот" тарифи (прилагат се към търсещи превоз в последния момент) са приблизително два пъти по-високи от тарифите за товари, които се движат на договорния пазар, казаха ръководители от сектора на логистиката. "Хората, които отчаяно искат да получат място (на кораби), ще плащат", каза Кристиан Сур, изпълнителен вицепрезидент за морския транспорт в Unique Logistics.
Заради хутите превозите от Азия за Европа поскъпнаха до два пъти
Цените към по-малко засегнатите северноамерикански пристанища също се повишават.
До 30% от товарите, които пристигат на източното крайбрежие на САЩ, преминават през Суецкия канал. Ръководителите на логистиката очакват част от този внос да бъде пренасочен към западното крайбрежие на САЩ - директно от Китай и други азиатски износители през Тихия океан.
Цените за пратки от Азия до източното крайбрежие на Северна Америка се покачиха с 55% до 3900 долара за 40-футов контейнер.
  • Цените на Западния бряг скочиха с 63% до над 2700 долара преди очакваното отклонение на товарите, за да се избегнат проблеми, свързани с Червено море, каза Левин.
  • Въпреки че цените се повишиха, те остават далеч под предизвиканите от пандемията от COVID-19 рекордни стойности от 2021 г. от 14 хил долара за 40-футов контейнер за Азия до Северна Европа и Средиземноморието и 22 хил. долара за Азия до Източното крайбрежие на Северна Америка.
Какво направиха водещи морски превозвачи
C.H. ROBINSON
Глобалната логистична група заяви на 22 декември, че е пренасочила повече от 25 кораба около нос Добра надежда през последната седмица и този брой вероятно ще нарасне. "Промените в движение на трасето и портовете и повишаването на таксите се очаква да продължат в много сделки през първото тримесечие на 2024 г.", добави компанията.
CMA CGM
Френската корабна група каза на 26 декември, че планира постепенно увеличаване на броя на плавателните съдове, преминаващи транзитно през Суецкия канал. "Това решение се основава на задълбочена оценка на сигурността и нашия ангажимент за сигурността и безопасността на нашите моряци", се казва в изявлението. Преди това компанията пренасочи няколко кораба през нос Добра надежда.
EURONAV
Белгийската компания за петролни танкери заяви на 18 декември, че ще избягва Червено море до второ нареждане.
EVERGREEN
Тайванският превозвач на контейнери корабна линия съобщи на 18 декември, че корабите му за регионални услуги до пристанищата на Червено море ще отплават до безопасни води наблизо и ще изчакат допълнително уведомление. Тези, за които е било планирано да преминат през Червено море, ще бъдат пренасочени около нос Добра надежда. Освен това временно спря прием на израелски товари.
FRONTLINE
Базираната в Норвегия петролна танкерна група заяви на 18 декември, че нейните кораби ще избягват Червено море и Аденския залив.
GRAM CAR CARRIERS
Норвежката компания, която е специализирана в доставката на превозни средства, каза на 21 декември, че на корабите ѝ е наредено да избягват преминаване през Червено море.
HAPAG-LLOYD
Германската контейнерна компания съобщи на 2 януари, че е решила да продължи да избягва Червено море, вместо да отклонява корабите към нос Добра надежда, поне до 9 януари, когато отново ще оцени ситуацията. Експлозив, за който се смята, че е дрон, удари един от корабите, плаващи близо до бреговете на Йемен на 15 декември. Никой от екипажите не е пострадал.
HMM
Южнокорейският превозвач на контейнери каза на 19 декември, че е наредил на своите кораби, които обикновено използват Суецкия канал, да пренасочат маршрута си през нос Добра надежда.
HOEGH AUTOLINERS
Норвежката корабна компания заяви на 20 декември, че ще спре да плава през Червено море, след като норвежките морски власти повишиха нивото за тревога за южната част на морето до най-високо ниво.
KLAVENESS COMBINATION CARRIERS
Операторът, базиран в Норвегия, заяви на 28 декември, че е малко вероятно да пусне някой от своите кораби в Червено море, освен ако ситуацията не се подобри.
MAERSK
Датската корабна група заяви на 2 януари за Червено море, че ще "продължи да спира движението на всички товари през района, докато допълнително оценяваме постоянно променящата се ситуация". На 31 декември беше обявена 48-часова пауза в плаването в Червено море, след като хути нападнаха контейнерния кораб Maersk Hangzhou.
MSC
Mediterranean Shipping Company (MSC) заяви на 16 декември, че нейните кораби няма да преминават през Суецкия канал, като някои вече са пренасочени през нос Добра надежда, ден след като две балистични ракети бяха изстреляни по един от нейните кораби.
OCEAN NETWORK EXPRESS
Японската Ocean Network Express (ONE) каза на 19 декември, че ще пренасочи корабите далеч от Червено море към нос Добра надежда или временно ще спре пътуванията и ще ги премести в безопасни зони.
OOCL
Контейнерната група с централа в Хонконг заяви на 21 декември, че е инструктирала корабите си или да отклонят маршрута си от Червено море, или да спрат плаването. Компанията, собственост на Orient Overseas (International) Ltd., също спря да приема товари до и от Израел до второ нареждане.
WALLENIUS WILHELMSEN
Норвежката корабна група заяви на 19 декември, че ще спре транзита в Червено море до второ нареждане. Пренасочването на корабите през нос Добра надежда ще добави 1-2 седмици към продължителността на пътуването, се казва в съобщението.
YANG MING MARINE TRANSPORT
Тайванската компания за контейнерни превози заяви на 18 декември, че ще отклони корабите, плаващи през Червено море и Аденския залив през нос Добра надежда за следващите две седмици.