Майкъл Ман работи върху сценария на "Ферари" в продължение на 30 години
"Това, което толкова години не спира да ме привлича във Ферари, е, че неговата история показва как всъщност работи животът."
Думите са на режисьора Майкъл Ман в интервю за "Гардиън". Неговият най-нов филм "Ферари" е вече в кината и кани зрителите да затегнат коланите за кинопреживяване на високи обороти. Филмът ни връща към лятото на 1957 г. и разказва историята на бившия автомобилен състезател и предприемач Енцо Ферари. Майкъл Ман потапя зрителите в момент от живота на Ферари, когато той преживява сериозна криза - загубил е сина си, бракът му е пред разпад, а фабриката му е напът да фалира. Кулминацията на всичко е емблематичното състезание "Миле миля", в което Енцо се впуска на всяка цена.
Дори и още да не сте гледали "Ферари", можете да се включите в специалната игра. И да спечелите както билети за филма, така и книгата "Ферари - мъжът, автомобилите, състезанията, машината". А голямата награда е високоскоростно преживяване, предоставено от Makaroon.bg - "Притежавай "Тесла" за ден - колата на бъдещето". |
Историята на Ферари е една от големите страсти на Майкъл Ман. Той е почитател на високите скорости, в кабинета си държи стъклена кутия с модел на "Ферари" и е прочел всичко възможно за италианския производител на автомобили. Днес той е сбъднал мечтата си да направи филм за бившия състезател, но за да стигне до този момент, той извървява дълъг път.

Филмите, които да очаквате през 2024
Сценарият за "Ферари" всъщност е написан преди 30 години от сценариста Трой Кенеди Мартин, който стои зад сериала Z-Cars и филма The Italian Job. Те са приятели с Майкъл Ман и режисьорът казва, че Мартин е оставил сърцето си в написването на сценария. Но все пак нещо е липсвало. Трой Кенеди Мартин умира през 2009 г. и така и не вижда сценария си реализиран. Години наред Майкъл Ман го препрочита и преработва в опит да го направи перфектен. Казва, че е имал възможност да заснеме малък независим филм за не повече от 25-30 млн., но винаги е смятал, че "Ферари" трябва да е нещо повече.
През това време и самата публика узрява за него. Ман разказва, че преди 30 години този филм не би бил възможен на американския пазар, където "от състезателни филми не се печелят пари". Днес ситуацията е различна и продукции като Formula 1: Drive to Survive на "Нетфликс" и франчайза "Бързи и яростни" ясно го показват. Режисьорът усеща, че публиката и пазарът вече са готови за филм на бързи обороти и окончателно пренаписва сценария за "Ферари".

Филмът е заснет през 2022 г. в Модена, Италия - родното място на Енцо Ферари. Ман отделя много време на проучвания и се опитва максимално да улови и най-малките детайли на епохата. Разказва, че не е почитател на документалните филми и целта му не е била да прави такъв, но е искал възможно най-точно да пресъздаде духа на времето. Пример за това е желанието на Енцо Ферари в реалния живот всичко, от което има нужда, да е наблизо - нещо, което Ман пресъздава безупречно:
"Всичко, което се случва във филма, е в рамките на 500 м. Бръснарницата е зад ъгъла; хотелът, в който Енцо е ходил за напитки, е отсреща; операта е в съседство. Той никога не е искал да ходи никъде другаде. Дори в един момент е спрял да посещава състезания и не е искал да напуска страната. Така че трябваше да се опитам да изградя това усещане за интензивно сгъстяване на пространството в един квартал, като направя мястото, където се развива действието, възможно най-правдоподобно и реално", казва Ман. |
За ролята на Енцо Ферари режисьорът избира Адам Драйвър и казва, че никога не е имал колебания. Въпреки че актьорът е доста по-млад от героя си, Ман настоява той да изиграе ролята, защото вярва, че Драйвър носи в себе си нещо много по-важно, а именно характера на Енцо Ферари: "В Адам има нещо от смелостта и честността на Ферари. И от неговата чувствителност. Той (Адам Драйвър) е много чувствителен и същевременно много силен и агресивен", разказва Ман.
На същия принцип той избира и Пенелопе Крус, която влиза в ролята на Лаура - съпругата на Енцо Ферари. Режисьорът казва, че тя е прекрасна и се е наложило в продукцията нарочно да я състарят. Въпреки това той настоява тя да изиграе ролята, защото "в себе си носи увереността, която още северните италиански племена преди Рим са притежавали".

Другият детайл, на който Майкъл Ман отделя много време, са колите. Като любител на високите скорости, а и като човек на детайлите, за него е било важно автомобилите във филма идеално да пресъздават епохата. "Гардиън" ги определя като "звездите на филма".
"Звукът на фераритата не може да се сравни със звука на никоя друга кола. Това е музика. Държахме всичко да е автентично и записахме звука на истински коли", казва Майкъл Ман. |
За да пресъздаде максимално точно времето, режисьорът получава помощ и от барабаниста на "Пинк Флойд" Ник Мейсън. Във филма конкуренция на "Ферари" са колите на "Мазерати". Именно една от тези коли всъщност е собственост именно на Мейсън, който е запален колекционер на автомобили. Той предоставя колата си на Майкъл Ман за снимките, за да може "ревът на двигателите да е максимално автентичен".
Кулминацията във филма е състезанието "Миле миля", което всъщност представлява хиляда мили по пътищата на Италия, включително през населени места, където може да има всякакви изненади по пътя. За да пресъздаде същия звук, режисьорът поставя около 10 микрофона върху всяка една от колите и ги кара да минат по същия път, по който са преминавали колите в емблематичното състезание.

Резултатът от всичко това е филм, който печели възторжени отзиви както от критиците, така и от зрителите.