"Продължаваме промяната - Демократична България" предлага ограничаване на таксите за посредниците за винетки

"Продължаваме промяната - Демократична България" предлага ограничаване на таксите за посредниците за винетки

Част от парламентарната група на "Демократична България" в предишното, 48-о Народно събрание. Снимката е архивна.
Част от парламентарната група на "Демократична България" в предишното, 48-о Народно събрание. Снимката е архивна.
Представители на "Продължаваме промяната - Демократична България" внесоха (на 12 януари, петък) в Народното събрание промени в Закона за пътищата, които предвиждат ограничаване на таксите за посредниците на електронни винетки от сегашните 7% на 3 на сто. Текстовете предвиждат още ограничения за рекламирането на частните търговци в интернет търсачки. Предлага се и търговци да могат да продават само винетки, без да трябва да събират и тол такси. Сега двата вида услуги за таксувания трябва да се предлагат едновременно от дружествата.
Дали и как ще протече придвижването на законопроекта през парламентарните процедури, ще е интересно и важно по поне две причини: в предишното Народно събрание "Демократична България" (тогава самостоятелна парламентарна група - бел. авт.) опитва да прокара аналогични текстове, но са отхвърлени. Тогава "Продължаваме промяната" има свои предложения, различни от тези на депутатите на дясното обединение.
Другата причина е, че текстовете са внесени два дни след като "Бърд" публикува информация за блокирани сметки на бившо дружество на съпредседателя на "Продължаваме промяната" Асен Василев, което продава преди това имотите си на бизнес дамата Станислава Арнаудова. Тя е мажоритарен собственик и във фирмата "Интелигентни трафик системи" АД, която е основната фирма посредник при продажбата на винетки.
Какво се предлага
Вносители на предложенията са деветима представители на "Демократична България" (Божидар Божанов, Надежда Йорданова, Илина Мутафчиева, Ивайло Мирчев, Йордан Иванов, Кристина Петкова, Александър Симидчиев, Мартин Димитров, Антоанета Цонева) и трима на "Продължаваме промяната" (Кирил Петков, Искрен Арабаджиев, Настимир Ананиев).
С публикация във "Фейсбук" Божидар Божанов разяснява, че, освен намаляване на процента за посредниците при търговията и ограниченията при тях за рекламиране в търсачки се предлага и "отвързване" на винетките от тол таксите на товарните автомобили, което на практика значеше, че ако някой иска да продава винетки, трябва да мине през един от малко на брой посредници, т.е. веригата на посредници включваше две лица, а не едно".
В мотивите на законопроекта е посочено продажбата на електронни винетки по два начина - през държавната Агенция "Пътна инфраструктура" (Национално тол управление) и през частни дружества, т.нар. национални доставчици на услуги (НДУ) - води до концентрация на търговията във фирмите и съответно завишени разходи за държавата за изплащане на комисионни към тях (между 17 млн. лв. и 23 млн. лв. годишно).
Аргументирано е, че посредниците все пак са необходими, защото допринасят за "достъпността на закупуването", но все пак сумата се смята, че трябва да бъде намалена. Като причина за ограничаване на рекламите в интернет търсачките за частните търговци на електронни винетки е посочено, че те, получавайки финансиране от държавата, го използват, за да плащат за конкурирането си с нея.
А в предишния парламент...
Намаляването на комисионните на посредниците от 7% на 3% беше предложено от представители на "Демократична България", начело с Божанов и в законопроект в предишното, 48-о Народно събрание, внесен на 10 януари.
Предложенията обаче са отхвърлени, сочи справка в гласуването от заседанието на парламента на 19 януари. Подкрепят едва 71 народни представители, а "против" и "въздържал се" са общо 102-ма депутати.
Със "За" за предложенията са гласували представители на "Продължаваме промяната", БСП и "Демократична България". Идеите не подкрепят ГЕРБ, ДПС, "Възраждане" и "Български възход".
Справка в поименните гласувания сочи, че от депутатите на "Продължаваме промяната" (общо 53-ма тогава) 16 не са се включили в гласуването. Сред тях са съпредседателите Кирил Петков и Асен Василев, но от това не изглежда да може да се вадят изводи, тъй като те не са участвали и в поредица от предишни гласувания. Тоест, възможно е задълго да са отсъствали от пленарната зала.
В 48-ото Народно събрание "Продължаваме промяната" има свои предложения за промени в Закона за пътищата, като основен акцент в тях е да се въведе възможност при поправка на сгрешени данни в електронна винетка, на шофьорите да бъдат възстановявани наложените компенсаторни такси. Във внесените преди дни предложения на "Продължаваме промяната - Демократична България" текстове по темата липсват.
Кои са посредниците
Справка в сайта на "Национално тол управление" за доставчици за услуги за електронни винетки сочи, че от 2018 г. досега са регистрирани осем дружества: "Интелигентни трафик системи"; "Телетол"; "Диджитол смарт инфраструктура" (преименувано от "Конкорд смарт инфраструктура" през 2020 г.); "Иком"; "Тол България", "Т-смарт глобал"; "Скала асистънс Бългрия"; "НИПО - Електроникс";
Дружеството "Интелигентни трафик системи" е 80% собственост на Станислава Арнаудова и регистрирано като доставчик от Агенция "Пътна инфраструктура" най-отдавна, през 2018 г. - по време на третото правителство на Бойко Борисов. Допреди няколко месеца заедно с "Диджитол смарт инфраструктура" са и единствените дружества в системата за пътни такси.
"Дойче веле" съобщава, че в периода 2019 - 2022 г. от над 110 млн. лв. приходи за посредници при електронните винетки "Интелигентни трафик системи" е получила приблизително 90 млн. лв., а останалите около 21 млн. лв. са отишли при "Диджитол смарт инфраструктура".
И едно нереализирано предложение
В публикация на "Дойче веле" се съобщава и за становище на "Интелигентни трафик системи" на Станислава Арнаудова по предложени от Министерството на финансите промени в Закона за обществените поръчки от лятото на миналата година.
В справка от общественото обсъждане на законопроекта, обяснява медията, е посочено, че становището на дружеството е от юни 2023 г. и то се противопоставя на предложения, с които доставчиците на електронни услуги за пътно таксуване да минават през процедури за обществени поръчки, а не, както е сега, да се избират от ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура". "Дойче веле" съобщава, че в крайна сметка във внесения в Народното събрание законопроект, текстовете, срещу които Арнаудова възразява, липсват. Тоест, Министерството на финансите, начело с Асен Василев, се е съобразил със становището на "Интелигентни трафик системи".
"Интелигентни трафик системи" не харесва предложенията
"Интелигентни трафик системи" на Станислава Арнаудова разпространи съобщение до медиите, в което се противопоставя на предложенията на "Продължаваме промяната - Демократична България" за намаляване на процента на комисионните:
"Създават предпоставки за влошаване на постигнатото качество и достъпност на услугите за пътно таксуване в България, не съответстват на типа тол система, въведена в страната и са в противоречие с европейските директиви за тол таксуването, които са хармонизирани с българското законодателство", гласи част от съобщението.
"Интелигентни трафик системи" възразява и срещу предложенията фирмите да могат да продават само електронни винетки, без да имат капацитет за събиране на тол такси. В позицията се посочва, че, макар в Европа системите за таксуване на база време (винетка) и на база изминато разстояние (тол) са отделни, в България двете са смесени: "Това прави технически невъзможно предоставянето на услугите диференцирано, както предлага законопроекта", твърди дружеството на Арнаудова.
В реакция на позицията на "Интелигентни трафик системи" пък Божидар Божанов пише във "Фейсбук", че смята твърденията на дружеството за неверни, защото "техническата интеграция е въпрос на свързване с приложно-програмни интерфейси".
"Може с тях да се интегрира всеки, който има софтуер (банка, телеком, верига бензиностанции със собствен софтуер, търговска верига и др.). Техническа пречка пред това да се интегрираш с едни интерфейси (за винетки) и да не се интегрираш с други (за тол) в общия случай няма. И със сигурност няма необходимост от нов софтуер", пише Божанов.