Станка Калчева, актриса: Хората все по-малко търсят смисъл чрез изкуството, сякаш се страхуват да мислят

|
Станка Калчева е една от звездите на Младежкия театър "Николай Бинев", където играе вече над 30 г. Завършва актьорско майсторство в класа на проф. Николай Люцканов във ВИТИЗ "Кр. Сарафов". Работи с някои от най-добрите български режисьори - от Крикор Азарян и Теди Москов до Бина Харалампиева и Явор Гърдев. Отличена е с две награди "Аскеер" и две "Икар". За киното я открива Бинка Желязкова с "Нощем по покривите". Сред филмите, в които участва, са "Хайка за вълци" (реж. Станимир Трифонов), "О, Господи, къде си" (реж. Красимир Спасов), "Докато Ая спеше" ( реж. Цветодар Марков). Позната е и от участия в сериали като "Английският съсед", "Денят на бащата", "Съни Бийч", "Татковци" и др. Майка е на актьора Борис Кръстев, роден от връзката с колегата ѝ Малин Кръстев.
През декември 2023 г. дебютира като режисьор с представлението "Опасни връзки", което може да бъде гледано на 11 и 22 февруари. Пред "Дневник" актрисата говори за преминаването си от другата страна на сцената, за пътя си в театъра и за проблемите на съвременното общество.
Доказали сте се като актриса, която може да влезе във всякаква роля. Кое Ви привлече в идеята да се заемете с режисура?
- Млади колеги отправиха към мен покана да работя с тях като режисьор - възможност, която нашият театър дава при определени условия. Бях много резервирана, защото нямам самочувствието, че мога да бъда режисьор. Критерият ми към тази професия е доста висок и изобщо не съм сигурна, че мога да отговоря на него. Въпреки отговорността обаче, беше много изкушаващо заради доверието на колегите.
Започнахме да търсим подходящ текст и един ден, гледайки колегите си, съвсем ирационално казах: "Опасни връзки?". Така, с въпросителна. Ръководството на театъра хареса идеята и още на събранието в края на сезона се оказах включена в репертоара за следващата година.
А защо тъкмо "Опасни връзки"?
- Защото е сюжет за всяко време и всяко място. И един от любимите ми романи. Чела съм го като ученичка и бях толкова шокирана от тази история, от начина, по който е разказана - как цялата интрига е само чрез писма, един лабиринт от сложни връзки. Това така разпалва въображението ти.
Тогава имахме лексикони и моят беше изписан целият с цитати от "Опасни връзки". Така че има някаква ирационална причина в това да направя тази връзка най-неочаквано. |
Романът има много интерпретации - представления, балети, опери, мюзикъли, филми. Намерих пиесата на Кристофър Хамптън (в превод на Майя Праматарова), по която е направен филмът (популярната филмова версия от 1988 г. на Стивън Фриърс с участието на Глен Клоуз, Джон Малкович, Ума Търман, Киану Рийвс и др. - бел. ред.), тя е играна в България. Пиесата обаче е фиксирана и съвпада изцяло с филма, а и е с много персонажи. Исках да намеря друга форма. Така, някак естествено, стигнах до идеята да направя драматизация.
Това, което най-много ме вълнува в книгата са писмата. Писмото е много интимен акт - човек пише по различен начин от този, по който говори и това разминаване е много интересно. Писмото разкрива истинските подбуди на героите за действията им.
Имаше ли препятствия, за които не сте си давали сметка, когато започнахте?
- В началото на новия сезон ми се обадиха и се оказа, че имам само десет дни да намеря екип и да започна репетиции. Безкрайно съм благодарна на сценографа Свила Величкова и композитора Емилиян Гацов-Елби, които се отзоваха, въпреки че са много заети. Когато имаш такива хора зад гърба си, ти самият добиваш кураж реализираш идеите си.
По-късно се присъедини хореографът Никола Хаджитанев. За ролята на младата Сесил Воланж взех две момичета от класа на Ивайло Христов в Академията - Мелани Младенова и Александра Свиленова. С актьорите ни свързваше огромна любов, те много харесаха драматизацията и работехме с голямо вдъхновение.
Адреналинът беше над нормата. През цялото време. Беше като бълнуване. Нямам опит като режисьор и си казвах: "О, Боже, ако всеки път е така, това е много изтощаващо!".

Изпитахте ли страх на тази непозната територия?
- О, да. Първо, от малкото време, с което разполагах. Дадоха ни двойни репетиции, обаче да работиш така е изключително трудно, защото човешката психика не е ефективна повече от 4 часа. След репетиции съм вървяла по 6 км, само и само да си изчистя главата. Защото работиш с други хора, други енергии. И в това преплитане човек се изтощава. Това беше едно от нещата, които не знаех дали ще издържа. Издържах.
Големият проблем дойде, когато всички елементи трябваше да заработят заедно - осветлението, музиката, декорът, костюмите. Бях на ръба на отчаянието. И изведнъж работата с актьорите ми се видя живот в рая, а написването на текста - лесна работа. Слава Богу, имах зад гърба си Свила Величкова, която до последно ходеше с някакви инструменти и четки, поправяше по декора, нагласяше прекрасните костюми... И накрая всичко заработи.
Каква история за днешния ден разказва Вашият прочит на този класически роман?
- Ами тя класиката затова е класика, защото е вечна, нали? Мислех си преди малко, че почти няма пиеса на Чехов, в която някой от героите да не каже: "Ех, какъв ли ще бъде животът след 200- 300 години?". Ами какъв да е животът? На емоционално ниво е същият - хората са едни и същи, имат едни и същи потребности, едни и същи страсти.
Позволих си да избягам от решението на романа, който има претенцията на известен моралитет - има едни лоши хора, които са толкова лоши, толкова развратни, че накрая всеки си получава заслуженото. Аз промених това. Не, лошите не са толкова лоши и добрите не са толкова добри.
В крайна сметка средата е тази, която ни определя. Тя ни прави такива, каквито сме, и вади от нас и хубавото, и лошото
Друго мое решение беше да направя паралела между младите Сесил и Дансьони и Мертьой и Валмон. Махнах много персонажи, за да стане действието по-адекватно на съвремието. Нашето време е по-клипово - хората получават информация от малко неща и от тях правят голямата картина.
Като теглите чертата, бихте ли повторили този опит?
- На този етап не. Това е такава умора и изчерпване! Има и нещо друго - исках да намеря нещо, което много ме вълнува, не просто да вляза в ролята на режисьор.
А и да имаш насреща си хора, които са правопропорционални на твоята енергия, си е късмет. Аз нито за миг не съм се занимавала с това да активирам актьор. Напротив, те бяха всеотдайни и много ми вярваха. Ето, например, Рая Пеева. Нейната човешка природа е различна от тази, която аз исках. Тя свръхреактивна, емоционална (чудесни качества за всеки актьор), а всичко трябваше да се събере и да не се вади навън. Повтарях само: "Не! Обери! Тази жена не си позволява емоции, всичко е премерено". За един актьор няма по- хубава провокация от това да играе нещо, което е различно от него.
Какво значи да си добър актьор?
- Едно от нещата, които е задължително човек да има в нашата професия, е т. нар. емоционална интелигентност. Талантът е комплекс от качества, които твоята интелигентност развива, проявява.
Добрият актьор носи в себе си някакво вътрешно знание. Ако е предвидим, нямам любопитство да го гледам. Предполагам, че така е с всички зрители.
След толкова изиграни роли има ли нещо, което все още Ви е трудно на сцената?
- На мен винаги ми е трудно, когато започвам. Винаги проверявам дали това, което правя, не е част от рутината ми, защото не искам да разчитам на нея. Людмила Петрушевская има един много хубав израз "скуката на моженето". Ако можеш да избягаш от тая скука, да ти е интересно, да провокираш себе си, тогава не е лесно.

Войната влиза в театъра, или какво предстои през новия сезон
Как се справяте, ако не се разбирате с партньора си на сцената?
- Няма формула. Аз лично съм по-приспособима - приемам отсрещната страна за даденост и спрямо нея развивам моя персонаж. В края на краищата тук основна роля има режисьорът. Не помня кой беше казал, че да направиш едно добро разпределение е 80% от работата.
По-голямата част от живота Ви е минал в театъра, като сте работили с някои от най-талантливите актьори, режисьори, драматурзи. Какво Ви даде и отне сцената?
- Казвала съм и друг път, че винаги съм се чувствала като ученичка. Имах късмет да срещна по пътя си много, много интересни хора. Аз пък, от своя страна, имам любопитство към такива срещи и искам още.
Мисля, че на мен театърът само ми е давал, нищо не ми е взел.
Как се промениха през годините театърът и публиката? С какво са различни критериите към Вашето изкуство?
- Комерсиализацията навлезе във всички сфери на обществото ни и театърът стана жертва на това. Цялото отношение към живота се промени, все по-малко хората търсят смисъл чрез изкуството. Сякаш се страхуват да мислят, да откриват някакви истини за себе си.
В духовната сфера навлязоха хора, които сръчно я придърпаха към себе си, а нямат стремеж да се издигнат към нея
Мислила съм си кога започна това и имам чувството, че е като навлязоха бразилските сериали в началото на демокрацията. Влизала съм в дом, където библиотеката е пълна с изключителни книги. Знаете, преди 1989 г. хубава книга се купуваше с връзки, което значи, че собственичката на този дом е положила усилия да ги купи тези книги, после да ги чете. И идва часът за въпросния сериал, а тя сяда да гледа някакво клише, все едно никога през живота ѝ не е минал този поток от световни умове. Питала съм я защо, а тя казва, че имало много хубави истории. "Добре де, твоят живот не е ли в пъти по сложен от сюжета на това сериалче?", казвам. А тя: "Ами да, именно защото е по-сложен, не искам да мисля за моя живот".
И да се върнем към театъра. Много често някой ми казва: "Хайде да дойда да гледам нещо, ама да не е тъжно, нещо по-веселичко така, да не ме натоварва". И театърът отговаря на тези искания, а не би трябвало.

Държавата не допринесе ли за това да надделее масовият вкус, като въведе системата за субсидиране на театрите според броя на продадените билети?
- Как беше - парите следват болния, парите следват ученика, субсидията следва билетите? От една страна, е държавата, да. От друга страна, държавата не е отговорна за моя избор и моя вкус. Аз съм си отговорна, семейството ми, средата ми. Явно сме били много с много слаба имунна система.
А имате ли отговор как може да се постигне баланс, така че театрите да създават конкурентен и в същото време качествен продукт, а артистите да не мизерстват?
- Не искам да обсъждам финансовата страна на въпроса. Неприятно ми е като се говори колко ниска е заплатата на актьорите и колко е труден битът им. Да, така е, само че ти излизаш на сцената вечерта и зрителят отдолу не трябва да се занимава с твоя бит, ти си в други измерения.
Ще ми се постигането на баланс повече да зависи от работещите в театъра, те самите да поставят по-високи изисквания. Защото е важно какъв репертоар ще избереш, кой режисьор ще поканиш. Важно е в крайна сметка каква публика искаш да привлечеш.

Александър Хаджиангелов и Юлиян Петров, които знаят как се прави театър с камъни в джобовете
Изискванията не се ли съобразяват с това дали се пълнят залите?
- Вижте, аз също съм участвала в неща, които от гледна точка на високия театър, са компромисни. Друг е въпросът, че не съм си позволявала компромис с моята работа. Да, много колеги избраха този път. Той не е по-лесен, но ги задоволява битово. Уви, така се разпространява лошият вкус.
Сложни процеси са това, но откъдето и да го погледнем, опираме до културната политика на държавата. Тя трябва да се грижи за културната среда и това започва още от училище.
А прави ли го?
- Ами не, не го прави. Опитът сочи, че каквато и културна политика да се появи, тя в началото е с добри намерения и после се опошлява. Сещам се навремето как стана това с билетите. Директорите, особено извън София, принудени да оцеляват, намериха начини да реализират продажба на билети. И ето така се опошлява - публиката, която ще напълни салона, иска да види по-лесно смилаеми неща, известни физиономии.
Накъде върви българското общество според Вас?
- Накъде... Ние този т. нар. Обществен договор така и не го сключихме. И става все по-невъзможно да го направим. Да пази Господ, дано не се случи нещо извън нашата воля, за да бъдем принудени, защото явно с разума си не може да стигнем до него.
Разговорът върви към силно песимистичен край, няма ли все пак надежда?
- Кой беше казал, че спасяването на удавника е в собствените му ръце? Надеждата е в това всеки да има отговорност към себе си първо, към децата си и към хората, с които се среща.
Правиш малък кръг от добри неща с надеждата той да се разшири. Аз се надявам, че работейки по "Опасни връзки" с моите колеги създадохме такова много хубаво ядро, взаимовръзка, общуване. Нали в това има надежда - да го предадем нататък?