Станка Калчева, актриса: Хората все по-малко търсят смисъл чрез изкуството, сякаш се страхуват да мислят

На живо
Заседанието на Народното събрание

Станка Калчева, актриса: Хората все по-малко търсят смисъл чрез изкуството, сякаш се страхуват да мислят

Станка Калчева
Станка Калчева
  • Режисьорската работа беше като бълнуване
  • На мен театърът само ми е давал, нищо не ми е взел
  • В духовната сфера навлязоха хора, които сръчно я придърпаха към себе си, а нямат стремеж да се издигнат към нея
Станка Калчева е една от звездите на Младежкия театър "Николай Бинев", където играе вече над 30 г. Завършва актьорско майсторство в класа на проф. Николай Люцканов във ВИТИЗ "Кр. Сарафов". Работи с някои от най-добрите български режисьори - от Крикор Азарян и Теди Москов до Бина Харалампиева и Явор Гърдев. Отличена е с две награди "Аскеер" и две "Икар". За киното я открива Бинка Желязкова с "Нощем по покривите". Сред филмите, в които участва, са "Хайка за вълци" (реж. Станимир Трифонов), "О, Господи, къде си" (реж. Красимир Спасов), "Докато Ая спеше" ( реж. Цветодар Марков). Позната е и от участия в сериали като "Английският съсед", "Денят на бащата", "Съни Бийч", "Татковци" и др. Майка е на актьора Борис Кръстев, роден от връзката с колегата ѝ Малин Кръстев.
През декември 2023 г. дебютира като режисьор с представлението "Опасни връзки", което може да бъде гледано на 11 и 22 февруари. Пред "Дневник" актрисата говори за преминаването си от другата страна на сцената, за пътя си в театъра и за проблемите на съвременното общество.
Доказали сте се като актриса, която може да влезе във всякаква роля. Кое Ви привлече в идеята да се заемете с режисура?
- Млади колеги отправиха към мен покана да работя с тях като режисьор - възможност, която нашият театър дава при определени условия. Бях много резервирана, защото нямам самочувствието, че мога да бъда режисьор. Критерият ми към тази професия е доста висок и изобщо не съм сигурна, че мога да отговоря на него. Въпреки отговорността обаче, беше много изкушаващо заради доверието на колегите.
Започнахме да търсим подходящ текст и един ден, гледайки колегите си, съвсем ирационално казах: "Опасни връзки?". Така, с въпросителна. Ръководството на театъра хареса идеята и още на събранието в края на сезона се оказах включена в репертоара за следващата година.
А защо тъкмо "Опасни връзки"?
- Защото е сюжет за всяко време и всяко място. И един от любимите ми романи. Чела съм го като ученичка и бях толкова шокирана от тази история, от начина, по който е разказана - как цялата интрига е само чрез писма, един лабиринт от сложни връзки. Това така разпалва въображението ти.
Тогава имахме лексикони и моят беше изписан целият с цитати от "Опасни връзки". Така че има някаква ирационална причина в това да направя тази връзка най-неочаквано.
Романът има много интерпретации - представления, балети, опери, мюзикъли, филми. Намерих пиесата на Кристофър Хамптън (в превод на Майя Праматарова), по която е направен филмът (популярната филмова версия от 1988 г. на Стивън Фриърс с участието на Глен Клоуз, Джон Малкович, Ума Търман, Киану Рийвс и др. - бел. ред.), тя е играна в България. Пиесата обаче е фиксирана и съвпада изцяло с филма, а и е с много персонажи. Исках да намеря друга форма. Така, някак естествено, стигнах до идеята да направя драматизация.
Това, което най-много ме вълнува в книгата са писмата. Писмото е много интимен акт - човек пише по различен начин от този, по който говори и това разминаване е много интересно. Писмото разкрива истинските подбуди на героите за действията им.
Имаше ли препятствия, за които не сте си давали сметка, когато започнахте?
- В началото на новия сезон ми се обадиха и се оказа, че имам само десет дни да намеря екип и да започна репетиции. Безкрайно съм благодарна на сценографа Свила Величкова и композитора Емилиян Гацов-Елби, които се отзоваха, въпреки че са много заети. Когато имаш такива хора зад гърба си, ти самият добиваш кураж реализираш идеите си.
По-късно се присъедини хореографът Никола Хаджитанев. За ролята на младата Сесил Воланж взех две момичета от класа на Ивайло Христов в Академията - Мелани Младенова и Александра Свиленова. С актьорите ни свързваше огромна любов, те много харесаха драматизацията и работехме с голямо вдъхновение.
Адреналинът беше над нормата. През цялото време. Беше като бълнуване. Нямам опит като режисьор и си казвах: "О, Боже, ако всеки път е така, това е много изтощаващо!".
Рая Пеева и Александър Димов в сцена от "Опасни връзки", реж. Станка Калчева.
Рая Пеева и Александър Димов в сцена от "Опасни връзки", реж. Станка Калчева.
Изпитахте ли страх на тази непозната територия?
- О, да. Първо, от малкото време, с което разполагах. Дадоха ни двойни репетиции, обаче да работиш така е изключително трудно, защото човешката психика не е ефективна повече от 4 часа. След репетиции съм вървяла по 6 км, само и само да си изчистя главата. Защото работиш с други хора, други енергии. И в това преплитане човек се изтощава. Това беше едно от нещата, които не знаех дали ще издържа. Издържах.
Големият проблем дойде, когато всички елементи трябваше да заработят заедно - осветлението, музиката, декорът, костюмите. Бях на ръба на отчаянието. И изведнъж работата с актьорите ми се видя живот в рая, а написването на текста - лесна работа. Слава Богу, имах зад гърба си Свила Величкова, която до последно ходеше с някакви инструменти и четки, поправяше по декора, нагласяше прекрасните костюми... И накрая всичко заработи.
Каква история за днешния ден разказва Вашият прочит на този класически роман?
- Ами тя класиката затова е класика, защото е вечна, нали? Мислех си преди малко, че почти няма пиеса на Чехов, в която някой от героите да не каже: "Ех, какъв ли ще бъде животът след 200- 300 години?". Ами какъв да е животът? На емоционално ниво е същият - хората са едни и същи, имат едни и същи потребности, едни и същи страсти.
Позволих си да избягам от решението на романа, който има претенцията на известен моралитет - има едни лоши хора, които са толкова лоши, толкова развратни, че накрая всеки си получава заслуженото. Аз промених това. Не, лошите не са толкова лоши и добрите не са толкова добри.
В крайна сметка средата е тази, която ни определя. Тя ни прави такива, каквито сме, и вади от нас и хубавото, и лошото
Друго мое решение беше да направя паралела между младите Сесил и Дансьони и Мертьой и Валмон. Махнах много персонажи, за да стане действието по-адекватно на съвремието. Нашето време е по-клипово - хората получават информация от малко неща и от тях правят голямата картина.
Като теглите чертата, бихте ли повторили този опит?
- На този етап не. Това е такава умора и изчерпване! Има и нещо друго - исках да намеря нещо, което много ме вълнува, не просто да вляза в ролята на режисьор.
А и да имаш насреща си хора, които са правопропорционални на твоята енергия, си е късмет. Аз нито за миг не съм се занимавала с това да активирам актьор. Напротив, те бяха всеотдайни и много ми вярваха. Ето, например, Рая Пеева. Нейната човешка природа е различна от тази, която аз исках. Тя свръхреактивна, емоционална (чудесни качества за всеки актьор), а всичко трябваше да се събере и да не се вади навън. Повтарях само: "Не! Обери! Тази жена не си позволява емоции, всичко е премерено". За един актьор няма по- хубава провокация от това да играе нещо, което е различно от него.
Какво значи да си добър актьор?
- Едно от нещата, които е задължително човек да има в нашата професия, е т. нар. емоционална интелигентност. Талантът е комплекс от качества, които твоята интелигентност развива, проявява.
Добрият актьор носи в себе си някакво вътрешно знание. Ако е предвидим, нямам любопитство да го гледам. Предполагам, че така е с всички зрители.
След толкова изиграни роли има ли нещо, което все още Ви е трудно на сцената?
- На мен винаги ми е трудно, когато започвам. Винаги проверявам дали това, което правя, не е част от рутината ми, защото не искам да разчитам на нея. Людмила Петрушевская има един много хубав израз "скуката на моженето". Ако можеш да избягаш от тая скука, да ти е интересно, да провокираш себе си, тогава не е лесно.
Как се справяте, ако не се разбирате с партньора си на сцената?
- Няма формула. Аз лично съм по-приспособима - приемам отсрещната страна за даденост и спрямо нея развивам моя персонаж. В края на краищата тук основна роля има режисьорът. Не помня кой беше казал, че да направиш едно добро разпределение е 80% от работата.
По-голямата част от живота Ви е минал в театъра, като сте работили с някои от най-талантливите актьори, режисьори, драматурзи. Какво Ви даде и отне сцената?
- Казвала съм и друг път, че винаги съм се чувствала като ученичка. Имах късмет да срещна по пътя си много, много интересни хора. Аз пък, от своя страна, имам любопитство към такива срещи и искам още.
Мисля, че на мен театърът само ми е давал, нищо не ми е взел.
Как се промениха през годините театърът и публиката? С какво са различни критериите към Вашето изкуство?
- Комерсиализацията навлезе във всички сфери на обществото ни и театърът стана жертва на това. Цялото отношение към живота се промени, все по-малко хората търсят смисъл чрез изкуството. Сякаш се страхуват да мислят, да откриват някакви истини за себе си.
​​​​​​​В духовната сфера навлязоха хора, които сръчно я придърпаха към себе си, а нямат стремеж да се издигнат към нея
Мислила съм си кога започна това и имам чувството, че е като навлязоха бразилските сериали в началото на демокрацията. Влизала съм в дом, където библиотеката е пълна с изключителни книги. Знаете, преди 1989 г. хубава книга се купуваше с връзки, което значи, че собственичката на този дом е положила усилия да ги купи тези книги, после да ги чете. И идва часът за въпросния сериал, а тя сяда да гледа някакво клише, все едно никога през живота ѝ не е минал този поток от световни умове. Питала съм я защо, а тя казва, че имало много хубави истории. "Добре де, твоят живот не е ли в пъти по сложен от сюжета на това сериалче?", казвам. А тя: "Ами да, именно защото е по-сложен, не искам да мисля за моя живот".
И да се върнем към театъра. Много често някой ми казва: "Хайде да дойда да гледам нещо, ама да не е тъжно, нещо по-веселичко така, да не ме натоварва". И театърът отговаря на тези искания, а не би трябвало.
Станка Калчева, актриса: Хората все по-малко търсят смисъл чрез изкуството, сякаш се страхуват да мислят
Държавата не допринесе ли за това да надделее масовият вкус, като въведе системата за субсидиране на театрите според броя на продадените билети?
- Как беше - парите следват болния, парите следват ученика, субсидията следва билетите? От една страна, е държавата, да. От друга страна, държавата не е отговорна за моя избор и моя вкус. Аз съм си отговорна, семейството ми, средата ми. Явно сме били много с много слаба имунна система.
А имате ли отговор как може да се постигне баланс, така че театрите да създават конкурентен и в същото време качествен продукт, а артистите да не мизерстват?
- Не искам да обсъждам финансовата страна на въпроса. Неприятно ми е като се говори колко ниска е заплатата на актьорите и колко е труден битът им. Да, така е, само че ти излизаш на сцената вечерта и зрителят отдолу не трябва да се занимава с твоя бит, ти си в други измерения.
Ще ми се постигането на баланс повече да зависи от работещите в театъра, те самите да поставят по-високи изисквания. Защото е важно какъв репертоар ще избереш, кой режисьор ще поканиш. Важно е в крайна сметка каква публика искаш да привлечеш.
Изискванията не се ли съобразяват с това дали се пълнят залите?
- Вижте, аз също съм участвала в неща, които от гледна точка на високия театър, са компромисни. Друг е въпросът, че не съм си позволявала компромис с моята работа. Да, много колеги избраха този път. Той не е по-лесен, но ги задоволява битово. Уви, така се разпространява лошият вкус.
Сложни процеси са това, но откъдето и да го погледнем, опираме до културната политика на държавата. Тя трябва да се грижи за културната среда и това започва още от училище.
А прави ли го?
- Ами не, не го прави. Опитът сочи, че каквато и културна политика да се появи, тя в началото е с добри намерения и после се опошлява. Сещам се навремето как стана това с билетите. Директорите, особено извън София, принудени да оцеляват, намериха начини да реализират продажба на билети. И ето така се опошлява - публиката, която ще напълни салона, иска да види по-лесно смилаеми неща, известни физиономии.
Накъде върви българското общество според Вас?
- Накъде... Ние този т. нар. Обществен договор така и не го сключихме. И става все по-невъзможно да го направим. Да пази Господ, дано не се случи нещо извън нашата воля, за да бъдем принудени, защото явно с разума си не може да стигнем до него.
Разговорът върви към силно песимистичен край, няма ли все пак надежда?
- Кой беше казал, че спасяването на удавника е в собствените му ръце? Надеждата е в това всеки да има отговорност към себе си първо, към децата си и към хората, с които се среща.
Правиш малък кръг от добри неща с надеждата той да се разшири. Аз се надявам, че работейки по "Опасни връзки" с моите колеги създадохме такова много хубаво ядро, взаимовръзка, общуване. Нали в това има надежда - да го предадем нататък?