Докато всички гледат към "Опенхаймер", "Анатомия на едно падане" продължава своя възход
"Това е филм за една двойка. Идеята за него се роди по време на пандемията и принудителната изолация. С моя съпруг решихме да подложим нашата връзка на тест, като за радост накрая и двамата оцеляхме. Искахме да разкажем историята на двойка, чийто брак се разпада и тривиални дейности като образованието на детето се превръщат в предмет на договаряне."
Думите са на Жюстин Трие по време на Европейските филмови награди, когато тя се качи на сцената, за да получи наградата за оригинален сценарий за филма "Анатомия на едно падане". И докато всички говорят за "Опенхаймер" на Кристофър Нолан, който печели награда след награда, продукцията на Трие продължава да пише история и се превръща във филм, за който тепърва ще се говори.
"Анатомия на едно падане" спечели голямата награда "Златна палма" в Кан, след което триумфира на Европейските филмови награди с пет отличия - най-добър филм, най-добър сценарий и монтаж, най-добър режисьор и най-добра актриса в главна роля (Сандра Хюлер).

"Анатомия на едно падане" триумфира на Европейските филмови награди
Филмът започна да влиза все повече в полезрението на критиците и голямата изненада дойде на наградите "Златен глобус". "Анатомия на едно падане" очаквано спечели в категорията за чуждестранен филм, но поднесе изненада в категорията за оригинален сценарий.
Филмът получи седем номинации и за британските филмови награди БАФТА и пет номинации за "Оскар", включително за най-добър филм и най-добър режисьор.
Един непредсказуем филм
Водещият френски всекидневник "Фигаро" определя "Анатомия на едно падане" като най-амбициозния и успешен филм в кариерата на Трие.
Но какво прави този филм толкова интересен за критиката? "Анатомия на едно падане" е кинопътешествие, в което зрителят е свободен сам да нареди парчетата от пъзела. В основата на филма е мъртвото тяло на мъж на име Самюел. Той се озовава безжизнен върху заснежената пътека пред къщата, а до него стоят съпругата му (Сандра Хюлер) и 11-годишния им син. Основната заподозряна е именно съпругата, която трябва да защити невинността си в съда. Съдебната анатомия на случая обаче се превръща в дисекция на един брак.

По-голямата част от действието във филма се развива именно в съдебната зала, където процесът е представен максимално детайлно.
Пред "Варайъти" Жюстин Трие казва, че първоначалната идея е била тя и съпругът й да адаптират истинска история, но всички те се оказват твърде "предсказуеми". А тя иска да направи точно обратното - да създаде история, която не е ясно къде ще те отведе. И в крайна сметка го постига. След като разследването на (само)убийството се превръща в дисекция на отношенията в една връзка, краят на филма отвежда зрителя в незнайна посока. "Анатомия на едно падане" показва формалния край на процеса, но след него остават множество въпроси, чиито отговори гледащият е свободен да намери сам.
Именно тази непредсказуемост на филма го прави толкова успешен. Жюстин Трие разказва напрегната и сгъстена до краен предел история, в която зрителят подрежда пъзела на престъплението и решава сам на какво вярва. Един от най-често задаваните въпроси към Трие е кой е убиецът във филма, но тя отказва да отговори.
Сандра Хюлер - жертва, но и не съвсем
Освен че създава една непредсказуема история, Жюстин Трие прави и нестандартен избор за водеща актриса. Режисьорката е добре позната с така известните си сложни героини, които са едновременно слаби и силни. Големият й успех идва през 2016 г. с филма "В леглото с Виктория", където главната героиня е адвокатка с множество лични и професионални проблеми. Филмът получава пет номинации за наградата "Сезар".
През 2019 г. следва големият хит на Трие - "Сибил", в който психотерапевтка пише роман и се възползва от историята на своя пациентка. В този филм за първи път във второстепенна роля се появява Сандра Хюлер - актрисата, която Жюстин Трие няколко години по-късно избира за главната роля в "Анатомия на едно падане".

Хюлер е една от най-успешните германски актриси, която нашумя с участието си в номинирания за "Оскар" филм "Тони Ердман". Мнозина намират избора й за главна роля в "Анатомия на едно падане" за нестандартен, но всъщност тя допринася много за усложняването на историята. Актрисата е в ролята на германска писателка, омъжена за французин. Говори английски, но в съда трябва да се защитава на френски.
Пред "Варайъти" Жюстин Трие казва, че е писала сценария конкретно за Сандра Хюлер: "Чувствах, че тя е перфектната актриса, която ще може да въплъти сложността на своята героиня. Не исках да превръщам героинята на Хюлер - писателка, обвинена в убийството на своя съпруг, в жертва. Тя е независима и креативна - все неща, които са простени на мъжете, но на жените - не".
Със своето студено излъчване Сандра Хюлер пресъздава перфектно това, към което се стреми Жюстин Трие - героиня, която едновременно е жертва, но е силна и отстоява себе си докрай. Филмовите критици са единодушни, че изпълнението на Хюлер е много силно и допринася за успеха на филма. Нейната игра е оценена високо и от българския критик Янко Терзиев. В ревюто си в "Капитал" той определя филма като "прецизен трилър", а "откритото северно лице на Хюлер по бергмановски изнася драмата".

Лоша вечер за "Барби" и Тейлър Суифт: Кои бяха изненадите на наградите "Златен глобус"
Освен в "Анатомия на едно падане" Сандра Хюлер участва и в нашумелия филм "Зоната на интерес" на Джонатан Глейзър. Филмът беше отличен с Голяма награда на журито на кинофестивала в Кан, има няколко номинации БАФТА, както и за "Оскар". Той към момента не може да бъде гледан в кината, но "Анатомия на едно падане" беше показан на фестивала "Киномания". Вече присъства в програмата на Дома на киното в София, а скоро предстои да бъде прожектиран и в други кина. А всеки любопитен да го гледа, може да избере в какво да повярва.