Синдикатът на германските машинисти свиква поредна, още по-дълга стачка

Синдикатът на германските машинисти свиква поредна, още по-дълга стачка

Изглед към жп гарата Кьолн Дойц по време на стачка на германския синдикат на машинистите GDL. Кьолн, Германия, 12 януари 2024 г.
REUTERS
Изглед към жп гарата Кьолн Дойц по време на стачка на германския синдикат на машинистите GDL. Кьолн, Германия, 12 януари 2024 г.
Съюзът на германските машинисти в Германия (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer, GDL) обяви шестдневна стачка, която ще започне в ранните часове на 24 януари, сряда, и ще продължи до 18 ч. на 29 януари (понеделник). Синдикатът заяви, че отхвърля последната "уж подобрена" оферта на "Дойче бан".
GDL организира две големи "предупредителни" стачки в края на 2023 г., а след това още една по-рано през януари, която продължи три дни и доведе до драстично намаляване на наличните услуги. "Дойче бан" се опита, но не успя да спре стачките чрез съдебна забрана. На 19 ноември 2007 г. трудовият съд в Нюрнберг упрекна "Дойче бан" за практиката му да се свързва с множество трудови съдилища в цялата страна с опит да получи разпореждане срещу стачни действия, като го обяви за злоупотреба със съдебната система.
Профсъюзът GDL в Германия представлява работниците във влаковите компании. Неговите членове - около 34 хил. души - са предимно машинисти, но включват и други служители на железопътната мрежа.
Планираните индустриални действия ще започнат в 2 часа сутринта в сряда - и няколко часа по-рано за товарните услуги - и ще продължат до 18:00 часа следващия понеделник.
Германският железопътен оператор "Дойче бан" се опита да омилостиви синдиката и да върне представителите му обратно на масата за преговори с ново предложение за заплащане и условия в петък. GDL отхвърли както предложението, така и поканата.
"С третото си и предполагаемо подобрено предложение "Дойче бан" отново показа, че продължава предишния си курс на несъобразяване и конфронтация - няма и следа от желание за помирение", каза GDL в прессъобщението си.
Мартин Зайлер, който ръководи персонала на "Дойче бан", разкритикува GDL в петък, твърдейки, че използва стачките не като последно средство, а като средство за самореклама.
Според "Дойче бан" последното му предложение към GDL предвижда средно увеличение с 4,8% на заплатите за служителите от август и още 5% от април 2025 г., както и компенсаторно плащане за отчитане на инфлацията, което ще бъде фиксирано за период от 32 месеца.
Започвайки от 2026 г., той също така ще предложи на служителите на смени възможността да преминат от средно 38 часа на седмица до 37 или да получат допълнително заплащане, ако не желаят да намалят натоварването си.
GDL междувременно призовава за допълнителни €550 на месец (преди облагането с данъци) за служителите и плащане на обезщетение за инфлация - условия, които да бъдат фиксирани само за период от 12 месеца. Синдикатът също така призовава за незабавно намаляване на часовете на смени от 38 на 35, без промяна на възнаграждението.
"Дойче бан" твърди, че една от причините това да не е осъществимо е, че вече се опитва да наеме нов персонал и намаляването на работното време на съществуващите служители с толкова много би изострило недостига на персонал.
През 2014 г. GDL започна поредица от стачки на германската железопътна система в резултат на отхвърлянето на исканията на "Дойче бан" за по-кратка работна седмица (намалена от 39 часа на 37 часа), за 5% увеличение на заплащането и за правото да представлява като независим синдикат 17 хил. железопътни работници, които не работят като машинисти, в процесите на колективно договаряне.
"Дойче бан" поддържаше курса, че би влязъл в колективно договаряне само с един профсъюз за работна група, както беше до юни 2014 г., когато GDL имаше споразумение с много по-големия синдикат EVG.
Осмата стачка, организирана от GDL през 2014 и 2015 г. в рамките на 10 месеца, беше най-дългата в историята на "Дойче бан", а след последвалата я дни по-късно тридневна стачка между 19 и 21 май GDL и "Дойче бан" постигнаха съгласие за арбитраж за разрешаване на конфликта.