Ерата на мобилния интернет и "телефона на народа"
Две диаметрално противоположни тенденции в ползването на мобилни и безжични услуги се очертаха още в първия ден на започналият в понеделник в Барселона Световен конгрес на мобилните комуникации (Mobile World Congress, който доскоро се наричаше 3GSM World Congress). Едната е масовото предлагане от производители и оператори на ръчни устройства за работа в интернет, изтегляне и гледане на филми и дори прожектирането им от телефона на стената. Другата върви в обратната посока - индийската компания "Спайс" показа свой мобилен "телефон за народа" без екран и никакви екстри, но с цена под 20 долара обещание за модели от 10 долара.
Така за едни съдържанието на услугите от мобилен телефон диктува всичко, докато за други е по-важно стотици милиони хора без финансови възможности в Азия и Африка да станат потребители на мобилни мрежи.
Все пак интересът се фокусира върху високите технологии и премиерите на десетки нови модели от световните гиганти. След като в продължение на години те влагаха милиарди долари в развитието на т.нар. мобилна световна мрежа, предстои да видим първите реални резултати от тези инвестиции и как потребителят ще приеме налагащите се на пазара тенденции. С навлизането на висококоскоростния интернет и преноса на данни чрез мобилен телефон концепцията за мобилните комуникации се разшири значително и претърпя радикална промяна, коментира Ройтерс. Днес мрежите на мобилните оператори предоставят високоскоростен интернет по телефона с качество, което по нищо не се различава от това на достъпа до глобалната мрежа чрез обикновен компютър. Потребителите отдавна забравиха за времето, когато бавната скорост, постоянните прекъсвания на връзката и неудобните апарати правеха скъпа екзотика достъпа и сърфирането в мрежата. По всичко изглежда, че следващата стъпка за компаниите, които работят в тази сфера, е да направят използването на интернет през мобилен телефон финансово достъпно за масовия потребител.
Според Грег Якобсен от "Капджемини" най-важен за потребителите вече е достъпът до информация и услуги, а не аксесоарите и устройствата, с които си го осигуряват. Якобсен, който е директор по телекомуникациите и медиите в най-голямата консултантска агенция в Европа, застава зад тезата, че телекомуникационните компании трябва изцяло да преосмислят начините, по които доставят интернет връзка на своите абонати. "Те рано или късно ще осъзнаят, че комуникационните им мрежи имат потенциал да пренасят всякакви данни, а не просто да осигуряват гласова връзка между потребителите", каза пред Ройтерс Якобсен.
Според него навлизането на високоскоростния интернет и уеб базираната телевизия (IPTV) сред предлаганите от телекомите услуги е добро начало, но само това няма да привлече достатъчно много клиенти. Нужно е налагането на нови модели, при които компаниите разчитат не на приходи от абонаментната такса, а от реклами. Тези модели ще бъдат далеч по-атрактивни за потребителя, тъй като ще му дадат възможност да има връзка с интернет навсякъде и на ниска цена. За компаниите това също е добра възможност да печелят от реклама вместо от потребителски такси. Индийската "Спайс" също следва тази тенденция - тя предлага на бедните си клиенти пакет безплатни разговори, но ако, преди да се свържат, изслушат кратко рекламно клипче.
Корпорации, които доскоро се позиционираха на коренно различни пазарни сегменти, започват да се конкурират помежду си чрез навлизането си на пазара за мобилен интернет. Новата тенденция слага в една графа имената на "Майкрософт", "Гугъл", Нокиа" и "Епъл", които само преди десетина години имаха малко общи допирни точки. По време на Световния конгрес на мобилните комуникации посетителите ще имат възможността да видят премиери като тази на Android - операционната платформа за мобилни телефони на "Гугъл", която потребителите могат да доразвиват по свой вкус. За този продукт се заговори преди няколко месеца и вече се очаква при пускането му в масова употреба да предизвика малка революция в телекомуникационните технологии.
-------------------
N96
Мултимедийният телефон на "Нокиа" N96 е оптимизиран за преглеждане на видеосъдържание. Устройството има 2.8-инчов тъчскрийн и разполага с вградена памет от 16 гигабайта (с възможност за надграждане), позволявайки на собственика си да гледа видеоклипове с високо качество. Подобно на предшественика си N95 новият телефон на "Нокиа" има 5-мегапикселова камера. Очаква се N96 да излезе на пазара през третото тримесечие на 2008 г.
KF700
Новият смартфон на LG разполага с 3-магапикселова камера и 3-инчов тъчскрийн. Сред останалите характеристики на продукта са Bluetooth 2.0 и поддръжка на профил A2DP. Едно от нововъведенията е скрол-бутон, който дава лесен достъп до всички менюта в телефона и е ориентиран към управлението на устройството с ограничен брой операции.
OMAP3440
"Тексас инструмънтс" представи новия си чип OMAP3440, който позволява на мобилния телефон да действа като проектор. Чипът дава възможност на потребителите да записват HD (high definition) видеоклипове с телефоните си. За първи път прототип на този продукт беше показан преди година. С OMAP3440 телефонният апарат проектира картина директно върху стена или приспособен за целта екран. По този начин се избягват ограниченията в размера на картита, които се налагат от малките габарити на традиционния екран на мобилните телефони.
-------------------
БЪЛГАРИЯ
31% - ползват интернет
3% - пазаруват по интернет
3% - избягват онлайн пазаруване*
5% - ползват онлайн банкиране
17% - заразени с вирус
26% - защитават се с копие
ЕС-27
57% - ползват интернет
30% - пазаруват по интернет
12% - избягват онлайн пазаруване*
44% - ползват онлайн банкиране
23% - заразени с вирус
23% - защитават се с копие
*данни за 2006 г.
Източник: Евростат
Брюксел: До 1 юли свалете роуминга за SMS До 1 юли европейските мобилни оператори трябва да намалят цените за международен роуминг при пренос на данни до нива, близки с тези на националните пазари, ако не искат това да им бъде наложено насила от Европейската комисия. Това съобщи вчера пред форума в Барселона еврокомисарят по информационните технологии Вивиан Рединг, цитирана от Ройтерс. Тя призова операторите да променят ценовата си политика за изпращане на кратки текстови съобщения (SMS) в чужбина, както и трансграничното ползване на интернет и изтеглянето на информация от него от мобилния телефон или чрез безжична връзка от преносими компютри. Обединението на операторите GSM Association отговори, че ще се съпротивлява на всеки опит за ценова регулация от Брюксел. Според компаниите клиентите вече са спечелили от силно поевтинелите миналото лято такси за международен роуминг в телефонните разговори. Рединг обаче даде примери за обширното пространство за маневри на тази относително млада пазарна ниша - операторите вземат между 7 евро и 25 евроцента за сваляне на един мегабайт информация от чужбина (средната цена в ЕС е 5.25 евро), докато на вътрешен пазар роумингът за 1 гигабайт (хиляда пъти повече обем) на някои оператори е едва 50 евро. Рединг настоя още компаниите ясно да информират клиентите си за тези цени, за да не ги шокират със сметки за хиляди евро. |