Профсъюз заплашва да парализира германските летища с предупредителна стачка

Профсъюз заплашва да парализира германските летища с предупредителна стачка

Подготовка на самолет на "Луфтханза" за излитане от летището във Франкфурт. 18 януари 2024 г.
REUTERS
Подготовка на самолет на "Луфтханза" за излитане от летището във Франкфурт. 18 януари 2024 г.
Тази седмица пътниците на авиокомпаниите могат да очакват анулирания, подобно на блокадата на железопътния транспорт, след като профсъюзът "Верди" призова служителите на частните охранителни фирми на единадесет летища в Германия да обявят целодневна предупредителна стачка.
Общонационалната стачка на силите за сигурност на авиацията може да спре въздушния трафик в големи части на Германия този четвъртък, съобщи dpa, позовавайки се на Хесенското обществено радио.
Стачки ще има на летищата в Хамбург, Бремен, Хановер, Берлин, Кьолн, Дюселдорф, Лайпциг, Дрезден, Ерфурт, Франкфурт на Майн и Щутгарт. Твърди се, че извън списъка на стачкуващите остават летището в Мюнхен и някои по-малки летища.
Около 25 хил. служители на частни охранителни фирми извършват проверките на пътници, багаж и персонал, най-вече от името на федералната полиция. Без тях не е възможен достъпът и следователно функционирането на зоните за сигурност на летищата. По тази причина има голяма вероятност въздушният трафик да бъде парализиран в големи части на Германия, отбелязва dpa, както и че мащабът на отменените полети все още не е изяснен.
Във вторник преговорите за споразуменията за извършването на спешни услуги продължават. Още два кръга от преговори са насрочени за 6 и 7 и за 21 и 22 февруари.
Асоциацията на авиационната индустрия BDL отдавна се оплаква от високите разходи в Германия като авиационна локация. В остро критичната към синдиката позиция на BDL се казва, че "парализирането на въздушния трафик в Германия чрез предупредителна стачка на силите за сигурност на авиацията е неуместно". Според управляващият асоциацията Матиас фон Рандов трябва да се положат всички усилия, за да се стигне до решение на масата за преговори или чрез арбитраж.
За последно предупредителни стачки в авиационната сигурност имаше през март 2023 г. Като повод за тях тогава бяха изтъкнати условията на труд на служителите, които са постигнали значително увеличение на заплатите през последните години. Сега става въпрос за обезщетения, а междувременно бе подписан колективен трудов договор.
В спора за колективното договаряне "Верди" настоява за фиксирано увеличение на почасовите ставки от 2,80 евро и по-бързи изплащания на допълнителни компенсации за период от дванадесет месеца. В момента асистентите по сигурността на въздухоплаването от най-ниско платената група печелят 20,60 евро на час, което прави брутна заплата от почти 3300 евро за 160 работни часа на месец. Отделно те получават допълнителни компенсации за труда, който полагат нощем, в неделя и на официални празници, както и за всеки друг извънреден труд.
"Верди" мотивира исканията, включващи увеличение на заплатите, с намаляването на покупателна способност поради инфлацията.
Става дума и за бъдещото набиране на квалифицирани работници, предупреди преговарящият от "Верди" Волфганг Пипер, изтъквайки, че вече има недостиг на квалифицирани работници, "които да са готови да работят изключително гъвкаво на летищата денонощно, в събота и неделя и на официални празници". Както и че "сигурността във въздушния транспорт не е безплатна".
Работодателите от Федералната асоциация на компаниите за авиационна сигурност (BDLS) твърдят, че вече са предложили увеличение от 4% за тази година и от 3% за следващата година, а бонусите за извънреден труд трябва да се изплащат по-рано от преди. "Верди" изисква до 250 млн. евро допълнителни разходи само през настоящата година.
Увеличаването на максималната такса на пътник от 10 на 15 евро, първоначално планирано от федералното правителство за този февруари, е в задънена улица в Бундесрата. Федералният съвет иска да отложи увеличението до 2025 г. поради високата цена на въздушния транспорт в Германия.