"Децентрализираният Туитър" Bluesky се отваря за потребители, скоро и за разработчици

Година след дебюта си в затворена бета версия децентрализираният конкурент на "Туитър", трансформиран от Илон Мъск в "Екс" - Bluesky, изоставя системата за присъединяване чрез покани и в следващите седмици ще пусне своя основен протокол.
Bluesky започна живот като страничен проект на Джак Дорси през 2019 г., когато той беше главен изпълнителен директор на "Туитър". Онлайн платформата обаче е независима компания от формалното ѝ създаване през 2021 г.
Докато беше в затворена бета версия, приложението бързо натрупа над два милиона потребители и се превърна в гореща тема за разговор в редакции като тази на специализираната медия за технологии "Върдж". Сега разговорът за това какво идва след "Екс" до голяма степен се измести към захранващия "Мастодон" протокол ActivityPub, нова екосистема от други услуги и не на последно място "Тредс" на "Мета".
Миналата седмица приложението започна да премахва своята система за покани, ставайки достъпно за всеки, който иска да се регистрира. Съществуващите потребители на Bluesky получиха уведомления на електронните адреси, с които са се регистрирали, под заглавие "Bluesky посреща 1.3 милиона нови потребители".
В съобщението се казва, че моделът на ограничен достъп за нови потребители, който сега отпада, е използван, за да помогне на организацията зад Bluesky да управлява растежа, докато разработва и внедрява функции като инструменти за модериране, персонализирани емисии и други. Чрез системата с кодове платформата е достигнала до 3.2 милиона потребители
Bluesky е създадена като дейност в обществена полза и има малко под 40 служители на пълен работен ден, около половината от които работят по модерирането на съдържанието и поддръжка на потребители.
В интервю за "Върдж" главният изпълнителен директор Джей Грабър казва, че екипът е трябвало да стабилизира инфраструктурата си, преди най-накрая да излезе от затворената бета версия. Bluesky има 1.6 милиона активни месечни потребители и 25 хил. персонализирани емисии, създадени чрез протокола, който го захранва - AT. Именно тази емисии, които всеки може да създаде, илюстрират една от ключовите характеристики, отличаващи Bluesky. Грабър дава за пример един такъв фийд, който тя следва, в който се публикуват само снимки на мъхове.
AT протоколът е истинската новина за Bluesky, обяви през октомври 2022 г. Дейвид Пиърс от "Върдж". Цялата идея зад проекта беше да се разделят социалните приложения и социалните мрежи и да се позволи на хората да използват един и същ бекенд и данни, но да създават и използват свои собствени приложения върху него.

Пю: Ютюб се ползва от 4 пъти повече възрастни американци в сравнение с X
Когато Bluesky направи протокола AT достъпен за външни разработчици през следващите седмици, всеки теоретично ще може да създаде сървър със свои собствени правила (подобно на "Мастодон"). Грабър нарича това "експериментално внедряване" и казва, че преходът ще бъде постепенен, "за да се уверим, че мрежата няма да се промени из основи за една нощ".
Протоколът AT и цялостната концепция за децентрализация на Bluesky поставя платформата в пряка конкуренция с ActivityPub. Идеята е, че потребителите на Bluesky ще могат да изберат изживявания, които не се управляват централизирано - от компанията, и да пренесат своите профили със себе си в конкурентни приложения в мрежата.
В момента Bluesky контролира протокола и Грабър отчита, че това не е приемливо, ако това ще бъде нещо, върху което много други компании надграждат с течение на времето. Тя казва, че планът е в крайна сметка да се предаде контролът на орган за уеб стандарти като Internet Engineering Task Force. А що се отнася до това дали нейният екип планира да взаимодейства по някакъв начин с ActivityPub, тя казва, че това не е "в пътната карта", но компанията не се противопоставя на идеята и споделеното виждане е, че е "време за експериментиране".
Редица технологични компании вече вложиха ресурси в ActivityPub и т.нар. "федивърс" (федерална вселена). С ActivityPub работят Tumblr, Flipboard, Medium, Mozilla и дори "Мета".
Компании като Meta "предприемат ходове, които бяха немислими преди няколко години", като възприемат подхода на децентрализацията и въпреки че ActivityPub е уловил духа на времето сега, Bluesky смята, че все още има място за друг подход към това, което все повече виждат като следващата фаза на социалните мрежи.
Bluesky планира да печели пари по различни начини, включително таксуване на потребителите за допълнителни функции в приложението си. Освен това планира да намали покупките за неща като персонализирани емисии, за които разработчиците ще могат да таксуват. Грабер казва, че се работи и върху корпоративно звено, подобно на Cloudflare, което помага на другите лесно да управляват собствените си сървъри на AT протокола.