Технологичните гиганти, но не и "Екс", приемат общи мерки за ИИ по време на избори

Водещи компании за изкуствен интелект (ИИ) планират да подпишат споразумение, с което да се ангажират с разработване на технологии за идентифициране, етикетиране и контрол на генерирани от ИИ изображения, видео- и аудиозаписи, създадени с цел заблуда на избирателите преди решаващите избори в десетки страни по света тази година.
Технологичните компании са подложени на натиск от регулатори, изследователи и политически активисти да ограничат разпространението на фалшиво предизборно съдържание. Законодателният акт за изкуствения интелект на Европейския съюз, който въвежда всеобхватна правна рамка за регулация на ИИ, обещава да е първата значима стъпка за ограничаването на риска от безконтролното разработване и внедряване на системи с ИИ и съдържа задължения за прозрачност при използването на чатботове и т.нар. дълбинни фалшификати (deepfake).
Днес "Вашингтон пост" (WP) съобщи, че "Гугъл", "Майкрософт" и "Мета", както и OpenAI, Adobe и TikTok са страни по споразумението, с чийто текст изданието се е запознало, както и че в него не се предвижда забрана на подвеждащото политическо съдържание, създадено с ИИ. От списъка с ангажираните с мерките видимо отсъства "Екс" - бившият "Туитър", придобит и управляван от Илон Мъск.
Миналата година Мъск за кратко "извади" Екс от Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията на Европейския съюз. "Можете да бягате, но не можете да се скриете", написа му комисарят по вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон в туит, реферирайки към задълженията към онлайн платформите, въведени със Законодателния акт за цифровите услуги.

"Туитър" се съгласи да прилага законите на ЕС против дезинформацията
WP квалифицира документа като своеобразен манифест, в който се посочва, че съдържанието, генерирано от ИИ, голяма част от което е създадено от инструментите на компаниите и публикувано на техните платформи, представлява риск за честните избори и очертава стъпки за опит за смекчаване на този риск, като етикетирането на подозрително съдържание, създадено с ИИ, и образоването на обществеността за опасностите от технологията.
"Умишленото и непрозрачно генериране и разпространение на невярно съдържание, свързано с избори, може да заблуди обществеността по начини, които застрашават целостта на изборните процеси", казва се в споразумението - напълно в духа на доминиращите обществени и политически дебати по темата.

Британското правителство публикува Декларация от Блечли за безопасността на изкуствения интелект
Новото споразумение е подобно на декларацията, която същите компании, и още няколко други, подписаха през юли след среща в Белия дом, ангажирайки се да се опитат да идентифицират и маркират фалшиво съдържание на своите сайтове, създадено с ИИ. В новото споразумение компаниите също така се ангажират да образоват потребителите за измамно съдържание с изкуствен интелект и да бъдат прозрачни относно усилията си да идентифицират deepfakes.

Джо Байдън подписа указ за регулация на изкуствения интелект
Изображения, генерирани от ИИ, както и "deepfake", съществуват от няколко години, но през изминалата качеството и количеството им се подобри рязко. Инструментите за създаването им също вече са широко достъпни, което прави производството им много по-лесно.
Съдържание, генерирано от ИИ, вече се използва в предизборни кампании по целия свят - от рекламата в подкрепа на бившия републикански кандидат за президент Рон ДеСантис, в която ИИ имитира гласа на бившия президент Доналд Тръмп, през речите на кандидата за президент на Пакистан Имран Хан от затвора, до случая с автоматизираните телефонни обаждания до гласоподаватели с призиви да не гласуват на първичните избори в Ню Хемпшир с генерирана от ИИ имитация на гласа на Байдън.

Изкуственият интелект като драматург на предизборните кампании в Аржентина
При все системните усилия и стъпки в тази посока, досега опитите за изграждане на широка система, в която съдържание, създадено с ИИ, да се идентифицира и обозначава като такова в социалните медии, не са успели, изтъква WP. "Гугъл" демонстрира технология за "воден знак", но не изисква от своите клиенти да я използват. Adobe, сред чиито продукти са "Фотошоп" и "Илюстратор", се позиционира като лидер в ограничаването на такова съдържание, но собственият му уебсайт със снимки наскоро беше наводнен с изфабрикувани изображения на войната в Газа.
В същото време трябва да се отбележи, че повечето технологични компании вече имат свои собствени политики за политическо съдържание, генерирано от ИИ. TikTok не позволява фалшиво съдържание с образите на публични личности, когато то се използва за политическа или търговска изгода. Компанията на Марк Зукърбърг изисква от политическите рекламодатели да разкриват дали използват ИИ в рекламите, които разпространяват чрез "Фейсбук' и "Инстаграм". А "Ютюб" задължава създателите на съдържание, генерирано с ИИ, което изглежда реалистично, да го отбелязват като такова, когато го публикуват в най-голямата платформа за видео.