Морските общини са против петролопровода

Морските общини са против петролопровода

Компенсации при евентуален разлив на петрол ще има за всички засегнати, включително за рибари и хотелиери, но само ако разливът е от танкер. Това казаха евроекспертите Жан-Ив Юе и Геерт Кофман, които по покана на община Бургас разясниха пред граждани рисковете от строителството на петролопровода Бургас - Александруполис. Експертите се съгласиха, че вариантът с претоварване на петрол на буй навътре в морето е по-евтин, но рисков вариант.
Юе цитира международната статистика, според която през последните 25-30 години повечето инциденти при транспортиране на нефт са станали именно при операции по товарене и разтоварване. Той потвърди също така, че ако разливът е предизвикан от лоши връзки по време на претоварването или по тръбите, международният фонд няма да изплаща компенсации. В страните от Европейския съюз има изключително надеждна оптическа система за откриване на причинителите на разлив. Строгите мерки са въведени след 1999 г., когато край френския бряг става разлив на 15 000 тона гориво - т.нар. случай "Ерика". Разходите по почистването на разлива и отстраняване на щетите от него възлезли на повече от 1 млрд. евро. След този случай се наложило френското правителство да организира рекламна кампания, чрез която да убеждава туристите, че е засегната малка част от крайбрежието на страната и те могат да почиват без риск за здравето си на много други места във Франция.
Жан-Ив Юе обясни, че компенсационните механизми действат с известно забавяне, а максималният размер обезщетение, който може да се получи, е 300 млн. долара. В мултимедийна презентация той илюстрира основните категории инциденти, причиняващи опасни разливи: повреда в танкер, сблъсък на танкери или сблъсък на танкер със съоръжение за разтоварване на нефт в терминал, пожар и експлозия на борда на танкер, инцидент при маневра за изтегляне на аварирал танкер.
В неделя в Бургас ще се проведе референдум, чийто основен въпрос е "Одобрявате ли изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис, с трасе на тръбопровода и с инсталации, разположени на територията на община Бургас?". Още две черноморски общини решиха да проведат референдуми. В Созопол вече е насрочена дата - 6 април. Кметицата на Приморско Лиляна Димова ще внесе декларация против изграждането на тръбата на сесия на общинския съвет, насрочена за края на февруари.
Общинари и бизнес партии от региона настояват за национален референдум по проблема с петролопровода. Според тях, ако допитването достигне необходимото участие от 50% плюс 1, Европейският съюз няма да подмине този резултат и ще последват разговори с българското правителство. Това може да забави проекта с година, а при едно ново правителство той може изобщо да не стартира, предполагат противниците на проекта.
Черно море няма защита при разливи

Изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис е повод да се потърсят европейски пари за създаването в Бургас на Екологичен център за контрол на корабоплаването в Черно море, каза изпълнителният директор на "Пристанище Бургас" ЕАД Аргир Бояджиев. Според него този център трябва да се изгради от община Бургас, която да защити проект пред европейските институции. В момента в Черно море няма надеждна защита при нефтени разливи, а всекидневно в неговите води плават по 70 танкера, посочи Бояджиев. Заместник-министърът на регионалното развитие Калин Рогачев обясни преди дни в Бургас, че ако България откаже нефтопровода, той ще бъде построен в Констанца. При това положение, ако има нефтен разлив, той отново ще достигне и до нас.

Председателят на Националния експертен съвет в правителството Митьо Виделов обясни, че в Бургаския залив могат да влизат само 150-тонни танкери и като най-изгоден и безопасен начин е приет този, при който разтоварването ще става с два буя в залива, на 7-8 километра в морето, извън коридорите на търговското мореплаване.