Кабинетът предлага на ЕК разумен компромис за магистрала "Струма" през Кресненското дефиле

Правителството се надява Европейската комисия до дни да приеме компромисен вариант за изграждането на последната част от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. На финалната техническа среща, след последните преговори по темата, България е предложила временно за една от посоките да се използва съществуващият път през дефилето, а за другата да се изгради ново трасе на изток през планината. Това е познатият Източен вариант (Г10-50). Същевременно започва проектиране на "допълващо трасе" извън дефилето, което би могло да стане основно в един момент. Това се разбра днес от думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Той определи решението като "разумен компромис"
"Не мога да се ангажирам къде ще бъде новото трасе, това е въпрос на предпроектни проучвания, които агенцията (АПИ, б.а.) подготвя да възложи", допълни министърът. Цеков подчерта, че вариант, при който половината от трафика минава през дефилето, не е удачен за никого. "Той не е удачен нито транспортно, нито екологично, нито от гледна точка на местните общности. Решението е извън дефилето в дългосрочен план", допълни министърът.

Сагата със "Струма" през Кресненското дефиле: местните протестират въпреки уверенията на властта
Той посочи, че сегашното "нищоправене" е възможно най-лошата ситуация както за пътната безопасност, така и за биоразнообразието. Дали Европейската комисия ще приеме временното решение ще се разбере през следващата седмица, когато се очакват заключенията на експертите, след като българската страна е представила плановете и аргументите си.
"Нищо не сме решили, докато не извадим поне част от трасето извън дефилето. Това е проблем и за животните, и за останалите обитатели, които нямат решение в момента. Това, което министрите са предложили, е да се подготви строителството по трасето, което вече е проектирано. Успоредно с това, да започне проектиране за търсене на друго трасе, което след това да бъде подготвено горе. Това ще отнеме време, но е най-бързият начин да облекчим трафика и да подпомогнем запазването на природата, доколкото е възможно при тези условия", коментира казуса и премиерът Николай Денков при откриването на тунел "Железница".
С откриването на най-дългия тунел в България от "Струма" днес отпадна още едно потенциално място за образуване на задръствания. Трасето на аутобана се удължава с общо около 5 километра. Според шофьори обаче сега тапите ще се пренесат от покрайнините на Благоевград в началото на Кресненското дефиле. На откриването на тунела председателят на Народното събрание Росен Желязков изрази надежда, че този проблем ще се реши с административни и контролни мерки, "за да не се превърне това прекрасно съоръжение в капан на пътуващите".
С поставянето на разделителни колчета между двете платна през лятото на 2022 г. проблемът с ежеседмичните тежки катастрофи беше почти напълно решен. Остава обаче забавянето, заради ограничението от 50 км/ч в продължение на двадесетина километра.
Що се отнася до сроковете за завършване на "Струма", ако ЕК даде зелена светлина на компромисното предложение, то според министър Цеков постижим срок е 2028 г. Това може да стане факт обаче, ако проектирането на алтернативното трасе на това през кресненското дефиле започне в рамките на месец. Министърът припомни, че за да не бъдат загубени средствата по програма "Транспорт", аутобанът трябва да е готов до края на 2029 г.

Пътищата през 2023: пари има, строителство и ремонти (почти) няма
Както е известно обаче, когато става дума за магистрала "Струма", прогнозирането на срокове за завършване е твърде рисковано. Министърът на регионалното развитие в кабинета на Симеон Сакскобургготски Валентин Церовски беше обещал през 2002 г., че магистралата ще бъде построена преди Олимпийските игри в Атина, които се проведоха през лятото на 2004 г. Близо 20 години след Олимпиадата магистралата все още е далеч от завършване.
Пречка пред "разумния компромис" за "Струма" може да се окаже решение на Върховният административен съд (ВАС) от началото на годината, който разреши на природозащитната организация Сдружение за дива природа "Балкани" да поиска процедура по екологична оценка и оценка за съответствие за доизграждане магистрала "Струма" в района около Кресна. Преди това Административния съд в София не им разреши тази възможност.
Според природозащитниците от октомври 2022 г. извършването на каквито и да било дейности, свързани с изграждането на лот 3.2. на "Струма" (от Кресна до Крупник), е незаконно, защото тогава изтече 5-годишният период на действие на решението за ОВОС, издадено през 2017 г. от тогавашния екоминистър Нено Димов.
Те настояват да се извършат екооценки за алтернативно трасе на "Струма" в района на защитената зона на Кресненското дефиле. Целта е опазване на двете защитените зони от "Натура 2000" в района - зона "Кресна-Илинденци" за природни местообитания и зона "Кресна" за диви птици.