Въпреки спънките: кацналата на Луната компания от САЩ готви втора и трета мисия

Intuitive Machines и клиентите ѝ за космически товари очакват компанията да излезе по-силна от белязаното от проблеми кацане на Луната тази седмица. Замислени са подобрения за втория спускаем апарат на компанията, след като първият достигна там, където никоя частна фирма не бе успявала.
Спускаемият апарат на компанията, Odysseus ("Одисей"), приключи в четвъртък своята едноседмичната си мисия близо до южния полюс на Луната след комбинация от успехи и неуспехи, които илюстрират типа рискове, поети от компанията и НАСА, най-големия поддръжник на мисията.
НАСА разчита на поредица от нискобюджетни частни пътувания до Луната, които да послужат като пътеводители за мисии с астронавти през това десетилетие. Планът позволява финансови възможности за провал и предлага на компаниите големи стимули, за да успеят с малки разходи.
"Това е нов начин да отидем до Луната, в крайна сметка до Марс. И отиваме до нова Луна", каза шефът на НАСА Бил Нелсън в интервю, наричайки мисията на Intuitive Machines успешен пример. "Ние не отиваме в постоянно осветена, по-гладка зона на екватора като "Аполо", отиваме в много опасна, тъмна зона с куп ями."
Акциите на Intuitive - които почти се утроиха, след което се сринаха със големи колебания в хода на мисията на "Одисей" - затвориха в четвъртък с около 20% ръст от преди старта, давайки на компанията пазарна стойност от около 600 млн. долара.

Този път САЩ успяха: първата частна мисия кацна на Луната
При последното си спускане "Одисей" кацна неправилно, а това го остави рязко наклонен на една страна след поредица от технически проблеми, включително необходимостта да се намери заобиколно решение в последната минута за лазерен инструмент, предназначен да каже на космическия кораб къде е повърхността. Грубото докосване попречи на функциите на апарата, след като пристигна. НАСА и частните компании, участващи в проекта, можеха да комуникират със своите инструменти, но не успяха да получат всички данни, които искаха.
Изследвания върху галактически наблюдения например "няма да бъдат провеждани, нито ще бъде получено изображение на галактиката", каза Стив Дърст, който ръководи екип от базираната в Хавай Международна асоциация на лунните обсерватории, която постави система с двойна камера на борда на "Одисей", за да заснеме изображения на галактиката Млечен път от лунната повърхност.
Все пак Дърст каза: "Радваме се, че нашата страна най-накрая отново докосна Луната - макар и малко да се препъна - но ние се върнахме. И това е важно."
И въпреки че други експерименти бяха разочароващи - камера, разработена от студенти от авиационния университет Embry-Riddle, така и не бе разгърната в Космоса, както беше предвидено - някои работеха добре.
Lonestar Data Holdings, базирана в Хюстън стартираща компания, разработваща базирани в Космоса центрове за данни, имаше малък сървър на борда на спускаемия модул, за да тества предаването на данни между Земята и Луната.

Първият частен полет до Луната е пред провал часове след старта
"Получихме всичко необходимо от мисията и сме невероятно щастливи", каза главният изпълнителен директор на Lonestar Крис Стот. Lonestar вече е резервирала място за следващия полет на Intuitive Machines тази година.
Тази мисия, наречена IM-2, е разпродадена и е планирана трета. Главният изпълнителен директор на Intuitive Стив Алтемъс каза в сряда, че след кацането Европейската космическа агенция е изразила интерес да лети в една от мисиите на неговата компания.
Алтемъс каза, че несмъртоносните грешки са илюстрирали набор от подобрения, които трябва да се направят на IM-2. Най-фрапиращата грешка в мисията беше забравянето да се изключи предпазен превключвател, който попречи на лазера за кацане да работи; Алтемъс каза, че екипът на IM-1 е станал по-добър в предвиждането на потенциални проблеми и решения. "Докато преминахме през мисията, напреднахме все повече и повече, мислейки за възможните провали и какво може да ни донесе и какво трябва да поправим в този определен период от време", каза той. Що се отнася до оборудването, "Когато мисля за големи преработки, мисля за добавяне на камери и добавяне на антени, подобни неща", добави той.
Част от успеха на мисията беше, че по предишните стандарти на космическите бюджети бе изгодна. НАСА вложи 118 млн. долара в мисията на Intuitive Machines, а самата компания похарчи приблизително 100 млн. долара.
Това не беше програма за милиарди долари от епохата на "Аполо", където провалът не е опция. Залогът е далеч по-малък финансово, Това са далеч по-евтини залози, значително по-евтини", каза Чад Андерсън, ръководител на фирмата за рисков капитал Space Capital. "Така че трябва да опиташ отново."