Хотелиери и туроператори подготвят споразумение за правилата на работа
Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) и Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) се готвят да подпишат споразумение, което да постави правила за колегиални и коректни взаимоотношение, обявиха представители на двете организации. Споразумението може да стане факт още тази седмица, след като бъде публично обсъдено. Към него са поканени да се включат и други организации от туристическия бранш.
Подготовката на споразумението е по инициатива на туроператорската асоциация. То урежда взаимоотношенията в случаите, когато туроператорите сключват хотелски договори, правят резервации за индивидуални или групови туристи, сключват дългосрочни договори, поставят критериите за поведение при анулации. Целта на споразумението е да предотврати случаите на некоректно поведение, каквито в практиката има немалко, обясниха от асоциациите. Такива са случаите, когато хотелиерите се опитват да заобикалят туроператорите и правят директна връзка с клиентите или когато туроператорите забавят плащания.
Вариантът за споразумението се обсъжда от дълго време както между членовете на двете организации, така и между други сдружения, които биха се включили в него. Засега обаче не е още ясно кой точно ще го подпише.
Целта ни е да помогнем на колегите си да работят по лесно и при установени правила, каза Любомир Панковски, който е член на управителния съвет на БАТА.
Ще обсъждаме детайлите на споразумението и след няколко дни ще решим дали да го подпишем, каза председателят на БХРА Благой Рагин.
В споразумението е записано, че организациите, които го подпишат, ще се ангажират да препоръчват на членовете си да работят с членове на съответните партньорски организации. Документът обаче няма императивен характер, а е само пожелателен. Той урежда различните етапи на съвместната дейност на туроператорите и хотелиерите. Така например е записано, че хотелиерът няма право да влиза в директни преговори с клиенти, че резервацията трябва да бъде потвърдена в писмена форма, какви са случаите и как се процедира при анулиране на резервации и кой носи отговорността, когато клиентът не се яви. Подобни споразумения туристическите компании сключват в други страни, каза Панковски. В изготвения проект у нас са използвани практики от Турция и Испания.
Споразумението ще бъде обсъдено на специална кръгла маса, която ще се проведе по време на туристическото изложение "Ваканция" в след средата на седмицата.
Извадки от споразумението: - Ако клиентът не се яви, хотелиерът може да разполага с незаетата стая след 18 часа - Туроператорът или хотелиерът трябва да се въздържат от изявления, които биха хвърлили съмнение върху качеството на услугите на другия - Туроператорът трябва да се въздържа да сключва договор с няколко хотела едновременно за един и същ клиент |