След конкурсите, търсещи образователни лидери, в 200 училища има нови директори

След проведените конкурси в 200 училища в страната има нови директори. Това показват обобщените данни от всички регионални управления на образованието, съобщи Министерството на образованието и науката (МОН).
Конкурсите за първи път се проведоха по нови правила, които според просветното министерство за първи път търсят не просто администратори, а лидери на училищата.
Конкурси за директори бяха обявени в 276 училища в цялата страна, а кандидатите за тях бяха близо 400. За над 30 училища обаче нямаше желаещи за поста.
По закон училищните директори нямат мандати - те заемат поста, докато не пожелаят да го напуснат или да се пенсионират. Могат да бъдат освободени от длъжност, ако два пъти получат най-ниската оценка от атестация. Тези правила са причината да има директори, които ръководят училищата в продължение на десетилетия, като това важи и за някои от временно изпълняващите длъжността.
В края на февруари близо 300 кандидати успешно преминаха първия етап на конкурса, като изкараха повече от 30 точки на тестово изпитване. След това те представиха концепции за развитие на съответната образователна институция. По време на устното събеседване пред комисия те трябваше да решат и два конкретни казуса, избрани на случаен принцип. Всички ситуации, на които кандидатите трябваше да реагират, бяха базирани на реални ситуации, които са се случвали в българските училища и при които е било нужно не формално прилагане на нормативната уредба, а лидерски подход, подчертава министерството.

Новите конкурси за училищни директори: визия има, кандидати - не
След проведените устни събеседвания общо 249 кандидати са събрали необходимия брой точки, за да имат право да заемат длъжността, а 61 не са се справили и са отпаднали. В училищата, за които е имало повече от един класиран кандидат, за сключване на договор за управление е бил поканен този с по-голям брой точки от двете части на конкурса (тестова и устна). Така 200 училища вече имат своите новоизбрани директори, като на много места в страната те вече са встъпили в длъжност.
За други 43 училища е имало кандидати, но те не са се представили добре и институциите остават с временно изпълняващи длъжността директори до ново провеждане на конкурс.
Анализът на резултатите показва, че 7 души са с 90 и повече точки. Кандидатите с най-високи резултати са от 7 области в страната (Бургас, Добрич, Кърджали, Кюстендил, Русе, София-град и София-област). Най-много са кандидатите с общ резултат в диапазона от 60 до 79 точки.
След проведените конкурси има подадени общо 3 жалби от некласирани или неизбрани кандидати. Всеки от конкурсите е видео заснеман и министерството ще провери сигналите.
Провеждането на конкурсите по изцяло нови правила е част от предприетите инициативи на МОН за промяна на образователната система и към намаляване на механичното възпроизвеждане на знания и формиране на повече умения и компетентности у учениците. Философията на правилата на новите конкурси е да бъдат
избрани не само нормативно подготвени хора, но личности с множество качества и компетентности.
В училищата, в които не бяха избрани директори, както и в други, които към момента нямат титуляр или ръководителят е в пенсионна възраст, новите конкурсни процедури предстоят в следващите месеци.