Сметката за поддръжка на билетните автомати във Варна е била внезапно изпразнена в средата на 2023 г.

Варна е останала без средства за поддръжка на билетните автомати по спирките и в автобусите на градския транспорт. Това каза днес пред БНР заместник-кметът Христо Рафаилов. Цялата сума за обслужване на автоматите, за които бяха платени над 8 млн. лв., необяснимо е била изхарчена от администрацията на предходния варненски кмет Иван Портних в средата на м.г., е казал още Рафайлов.
"Работоспособността на системата е затруднена, а с всеки изминал ден проблемът се задълбочава заради счупени валидатори и машини, през които не могат да се извършват плащания или да бъдат издадени билети", е казал Христо Рафайлов.
За управление на системата за интегриран градски транспорт във Варна беше създадено общинско предприятие "Транспорт и автоматизирани системи за регулиране на уличното движение" (ТАСРУД). Именно то разполагаше със средствата за поддръжка на системата за автоматична продажба на билети и поддържане на автоматите по спирките на градския транспорт и в автобусите във Варна.
Според казаното днес от Христо Рафайлов общата сума по договора за поддръжка на автоматите е била разчетена за период от три години.
По незнайни причини
по средата на договора - през юни м.г., ресурсът е бил изцяло изчерпан както за миналата, така и за тази година, е казал още зам.-кметът на Варна.
Системата на градския транспорт във Варна премина изцяло към билети, издавани единствено от 360 автомата, монтирани по спирките и в автобусите в началото на 2020 г. Само година и половина след това обаче - през юли 2022 г., тогавашният директор на общинското предприятие ТАСРУД Младен Иванов каза в интервю пак за БНР (Радио Варна), че местната администрация търси начин да ограничи използването на машините, тъй като са се оказали неудачни.
Автоматите за продажба на билети бяха инсталирани по проекта с европейско финансиране "Интегриран градски транспорт на Варна", в чиито два етапа бяха похарчени
над 150 млн. лв. без особен ефект
върху качеството на градския транспорт във Варна. Стойността на обществена поръчка за доставка и монтаж само на 304 от автоматите беше на стойност 8.3 млн. лв. (без ДДС), а за неин изпълнител беше избран консорциумът "Обединение модерен транспорт".

14 млн. лв. по-късно: Варна иска да се отърве от билетните автомати в градския транспорт (допълнена)
Собственик на една от компаниите в консорциума "Обединение модерен транспорт" - "Балистик сел", е Юлиан Петков. През компанията си "Интелигентни системи България" той е съдружник с Ива Станкова (Лашова). Тя е съпруга на Петър Лашов - известен основно като собственик на ресторанти и нощни заведения в София, но покрай "Яневагейт" името му беше свързано с приятелство с бившия премиер Бойко Борисов и че е сред играещите карти с него в Банкя. Лашов е бил съдружник и в "Интелигентни системи" до 2011 г., когато е прехвърлил дяловете си на Ива Станкова.
Как със 150 млн. лв. общественият транспорт във Варна не стана по-модерен - тук.
Проектът "Интегриран градски транспорт на Варна" бе формално приключен през 2016 г. В началото на 2017 г. обаче с "Обединение модерен транспорт" бе сключен друг договор за доставка на допълнително оборудване на стойност близо 1.5 млн. лв. В него бе записано дословно следното: "Страните съобразиха, че при обявяване на процедурите за възлагане на обществените поръчки и сключването на договорите са заложени технически изисквания към доставките на стоки и услуги, които в хода на изпълнение на договорите и към днешна дата са оценени като
недостатъчни с оглед нуждите на възложителя
Заради изтеклия срок на проекта разходите по този допълнителен договор бяха покрити от община Варна с банков заем.

Машини за автобусни билети за над 8 млн. лв. във Варна се оказаха неудачни
През 2018 г. администрацията на кмета Иван Портних сключи договор за извънгаранционната поддръжка на билетната система на стойност 1.8 млн. лв. За изпълнител без търг беше избрано дружеството "Балистик сел", а аргументът за този избор бе, че като първоначален доставчик дружеството е носител на "всички авторски права върху софтуерната система, както и върху всички компоненти на информационната система, представляваща автоматизирана билетна система".
Как беше управляван транспортният проект на Варна - тук.
В края на август 2019 г. община Варна сключи договор със същото дружество на стойност 2.5 млн. лв. В текста на решението за това се уточняваше че "към настоящия момент
липсва кадрова обезпеченост
в община Варна за поддържане на работата със системата и в тази връзка възниква необходимостта от извънгаранционна поддръжка, включваща лица (експерти) по първоначалния договор". Съдържанието на ценовото предложение към обществената поръчка показваше, че над 1.5 млн. лв. с ДДС от цялата й стойност е за доставки и монтаж на допълнителни компоненти и функционалности за машините, които не са били предвидени от ръководителя на проекта Биляна Якова при изготвянето на заданията за доставка и монтаж на машините.