ZARA - новата модна империя

ZARA - новата модна империя

Човекът, който стои зад триумфа на една от най-коментираните марки в световната модна индустрия, се казва Амансио Ортега. Той разруши националните границии, нашумя с установяването на международна модна култура, която носи името на най-успешния му проект - ZARA.

Преди 26 години в Ла Коруня, Испания, отваря врати първият магазин. Градът става свидетел и на прохождането на "Индитекс груп" - собственик на марката, там и сега се намират централните й офиси. Групата включва почти сто компании, които развиват дейност в областта на дизайна, производството и разпространението на текстил. Притежават още няколко модни знака, които очевидно тепърва ще бъдат обект на коментари - PULL&BEAR, MASSIMO DUTTI, BERSHKA, STRADIVARIUS и OYSHO.

Днес техни магазини ще видите на най-престижните улици в света - на Пето авеню в Ню Йорк, на "Шан-з-Елизе" в Париж, на "Оксфорд стрийт" в Лондон или пък в токийския "Шибуя шопинг сентър". Разбира се, шампионът е ZARA.

Успехът на марката, наричан от специалистите феноменален, се изучава в колежите за моден дизайн, а икономическите експерти изследват модела, който създаде едно суперпечелившо производство. Приходът на "Индитекс груп" за 2002 г. е нараснал с 29% - до 438.1 милиона евро, а продажбите достигат до 3.974 милиарда евро. За миналата година тя е създала 5811 нови работни места.

В ЗАРА дизайнът и създаването на дрехата се раглеждат като процес, тясно свързан с промените в обществото. От всички магазини по света постоянно изтича информация към дизайнерския екип от над 300 души, за очакванията и изискванията на клиентите. Така компанията се движи в крачка с хората и дава израз на идеите, тенденциите и вкусовете, които самото общество е създало. Твърди се, че млади художници, които се учат на занаят, избират престижна улица и рисуват облеклата на хората. Така безпогрешно се улавят хитовете, дрехите, без които не можем, пулсът на модата. Цялата тази философия е ключът към голямата популярност, към успеха сред хората - ловко съчетаване на различията в културите и поколенията, което накрая оформя общо усещане за модерното.

До средата на 70-те години колекциите на световните дизайнери остават непристъпни за масовия европеец. Така е и в Америка. Новата формула на ZARA е резултат от респектиращ пазарен усет, бързина на производствения процес и достъпни цени. Поръчките се изпълняват за 72 часа и всички разходи за складове се спестяват, оказва се, че днес може да си купите дреха, която стига до вас само за три дни. Това се оказва огромно предимство в борбата за пазари и експанзията започва - днес магазините са 1565 в 45 страни. През февруари ZARA стъпи и в Москва, най-новите магазини са в Швейцария, Финландия, Доминиканската република, Салвадор и Сингапур. Според информацията, с която разполагам, София все още не влиза в краткосрочните планове на "Индитекс". Дано някой ме опровергае.

Магазинът има изключително важно значение за развитието на марката.Там се усещат настроенията на клиентите и се вижда как реагират на цените и качеството на дрехите. Мениджърските екипи създават връзката с компанията. Те са отговорни за хода на продажбите и отнасят пазарните изисквания до дизайнерските и производствените отдели.

Имиджа на ЗАРА създават дизайнерите. Не е тайна, че оттам може да се купят много модерни и много качествени дрехи - от суперофициални до бельо. Аксесоарите са едно от големите им преимущества, всяка колекция включва огромно количество допълнения. Ролята на създателите им е да установят стила на всяка линия и да ви го поднесат така, че дрехите вече да са съчетани пред очите ви. Това е голямо улеснение, всичко е пред теб, възможностите са много. Във всеки магазин независимо къде се намирате колекциите са подредени по линии и цветове. Над тоалетите стоят чантите, под тях възможните комбинации от обувки, в елегантни витрини са аксесоарите - колани, шалове, шапки, очила и бижута. Ако знаете размера си, може да си спестите и чакането за пробна, което в пиковите часове е голямо. ZARA е един от малкото магазини за облекло, в който ще видите опашки, интересът е много сериозен и заради цените, на които купувате всичко.

Марката създава колекции и за жени, и за мъже, и за деца. В зависимост от страната са в един общ - на различни етажи, или в отделни магазини. В Солун са три и се намират на най-престижната търговска улица "Цимисхи". Витрините им са аранжирани с много вкус от специална група, която отговаря за имиджа. Това е голям екип от архитекти, дизайнери на интериора, които определят тенденциите в оформлението, материалите, цветовете, комбинациите и осветлението. Витрините се актуализират непрекъснато в тон с последните и най-атрактивни модели в колекциите. Тази седмица предпочитанията бяха към беж и етно. Загледайте се, преди да влезете, тоалетите от витрината винаги са хит. Интересно е да наблюдавате как екипът от местни дизайнери започва да се идентифицира напълно с облеклото и стила, който предпочитат постоянните клиенти на магазина. Заради специфичното звучене повечето от феновете на марката са млади, в същото време изборът от класически, дори строги всекидневни и официални тоалети е факт.

Горещо ви препоръчвам детската колекция - направена е с невероятна фантазия! Чудесно би било, ако имате възможност да оставите децата си да избират сами, очаква ви истинско забавление. Дамите отделят не по-малко от два часа, за да разгледат спокойно, на мъжете, които се справят с покупките доста по-бързо, препоръчвам кафенетата наоколо. Среща след няколко часа... и всички са щастливи.

Забележителния възход на ЗАРА потвърждават и продажбите в Гърция - оборотът на магазините за 2001 г. е 113.2 милиона евро, а печалбата е 14.7 милиона. Обещанието, че това, което хората харесват и търсят, е изпълнено, доверието е възнаградено. Може би затова всяка седмица ZARA отваря нов магазин. Някъде по света.

***

Адреси

"TSIMISKI" 44, 45, 66