Съществува много пряка и важна връзка между щастието и бизнеса

Визитка Проф. д-р Радж Рагунатан изучава влиянието на преценките на хората и на решенията, които те взимат, върху собственото им щастие и чувството им за удовлетвореност. На базата на своите изследвания той преподава изключително успешен онлайн курс на тема "Щастие" в платформата за онлайн обучения Coursera. Курсът се нарича "Живот, изпълнен с щастие и удовлетвореност" и има 200 000 курсисти от буквално всяка страна в света. Курсът има обща оценка 4.8 (при максимум 5) от 2500 курсисти и е един от най-високо оценените академични курсове. В допълнение курсът е оценен като "Най-добър МООК (масивен отворен онлайн курс) за 2015" в класацията на Class-central. Радж Рагунатан е професор по маркетинг в Училището Маккомбс по бизнес към Университета на Тексас в Остин. Автор е на книгата "If you're so smart, why aren't you happy?" (2016), издадена на български език под заглавието "Ти си умен, успешен, но дали си щастлив?" (2017). Статии и проучвания на Радж Рагунатан са публикувани както във водещи маркетингови издания, така и в световни печатни и онлайн медии като: The New York Times, The Los Angeles Times, Austin American Statesman, The Houston Chronicle, Psychology today и др. На 28 май Радж Рагунатан ще води отворен семинар в София на тема "Силата на Близостта". |
Проф. Радж Рагунатан, можем ли да учим да бъдем щастливи, така както учим математика?
Да, абсолютно. Да бъдеш щастлив е умение като всяко друго и ние можем да се научим на това, така както учим математика, музика или плуване. Колкото повече човек практикува набора от неща, които водят до повишаване нивото на личното щастие, толкова по-вероятно е да бъде щастлив.
Вие сте професор по маркетинг. Каква е връзката между щастието и бизнеса?
Преди смятах, че няма връзка между щастието и бизнеса, но резултатите от научните изследвания през последните две десетилетия на тази тема ме убедиха (не само мен, но и всички останали, които са се запознали с тях), че по-щастливите организации са по-продуктивни и печеливши. Така че съществува много пряка и важна връзка между щастието и бизнеса.
Защо успехът в бизнеса невинаги гарантира щастие и удовлетворение?
Светският успех - пари, слава, власт, статус и др. - може да засили позитивните ни чувства, например чувството на гордост, радост, щастие. Но това обикновено не трае дълго. И освен това придобиването на пари, слава и т.н. може да доведе до промени в личността и характера на човека (например той може да стане по-склонен да преследва превъзходство, да бъде егоцентричен или да се стреми да контролира другите хора и събитията), което от своя страна може да намали щастието.
Кои грешки и навици ни пречат да бъдем щастливи, докато ръководим, работим и творим?
Има много грешки, които можем да допуснем. Както казах, можем да преследваме превъзходство, да бъдем силно егоцентрични или да се стремим да контролираме хората или събитията. Можем също така да станем недоверчиви към другите или към живота като цяло (което ще ни кара да мислим, че "ако нещо може да се обърка, то със сигурност ще се обърка"), или да се "пристрастим към ума" и да спрем да се вслушваме в собствените си чувства. Всичко това може да намали щастието ни.
Можем ли да бъдем щастливи, ако работим за висока заплата и под висок стрес?
Много силният стрес по дефиниция е противоположен на щастието. Разбира се, човек може да бъде щастлив и с висока заплата - в никакъв случай не твърдя, че парите автоматично намаляват щастието. Ние обаче трябва да контролираме парите, а не парите да контролират нас. Така че, ако знаем как да изразходваме парите си - например да ги използваме, за да се развиваме според интересите си, да правим подаръци на другите, да подпомагаме благотворителни каузи или да заплащаме на някого да върши работата, която не искаме или не можем сами да свършим - парите всъщност са нещо добро.
Как се изгражда и поддържа добрият мениджмънт, при който екип от хора чувства близост, стреми се към продуктивност и всеки е удовлетворен от работата си?
Добрият мениджмънт включва създаване и подхранване на култура на щастие. Това се свежда до това да накарате хората да почувстват, че всеки е част от екипа (или организацията) и че когато един човек успее, това е успех за всички. Това може да бъде трудно за постигане, защото в действителност в повечето организации успехът на един човек означава неуспех за друг човек. Например често само малка група получава повишение, а по-голямата част от служителите остават на същата позиция всяка година. Така че една от най-важните - но и най-предизвикателните - задачи на лидера е да накара хората да почувстват, че организацията се грижи за всички (дори за тези, които не получават повишение). Има начини да направите това. Например минимизирането на "разликата в заплащането" (разликата в заплатите между хората с най-високи и най-ниски доходи) става важно. По същия начин става важно да не карате тези, които са по-ниско в йерархията, да се чувстват като "пътници от втора класа" (в много по-малките офиси за тях, когато висшето ръководство ползва "дворцови стаи"). Важно е и какви хора наемате на работа (такива, които са грижовни, или такива, които са по-ориентирани към парите, а не към хората).
На 28 май ще водите отворен семинар в София на тема "Силата на Близостта". Можете ли да споделите какво да очакваме? Как можем да повишим ангажираността и да подобрим морала чрез изграждане на по-добри взаимоотношения?
Да, разбира се. Като човешки същества ние сме изключително социални. Това се отразява в много неща. Например хората, които се радват на здравословен социален живот, са не само по-щастливи и по-малко стресирани, но и живеят по-дълго. Най-щастливите хора в живота имат страхотни връзки. Чувството за близост (принадлежност) е много важно и на работното място: организациите, които насърчават чувството за близост, са по-продуктивни и печеливши. Например научни изследвания показват, че ако най-добрият ви приятел работи в същата организация, вероятността да напуснете тази организация е с 50% по-малка. В този семинар ще споделя някои лесни методи, чрез които лидерите в организациите могат да помогнат на служителите си да придобият чувство за принадлежност, като по този начин повишат ангажираността, морала и удовлетворението от работата.
Повече информация за семинара "Силата на Близостта" на 28 май: https://www.happinessacademy.eu/seminar