Парламентът окончателно прие поправки, с които намали таксите за посредниците за винетки

След над три месеца отлагане парламентът най-накрая одобри поправките в Закона за движение по пътищата, които предвиждат ограничаване на таксите за посредниците на електронни винетки от сегашните 7% на 3 на сто. Гласуването мина без дебат, а промените бяха одобрени от всички парламентарни групи с изключение на ДПС. От движението в гласуването се включи само един депутат и той натисна бутона "против".
Новите текстове бяха внесени от "Продължаваме промяната - Демократична България" през януари, два дни след като "Бърд" публикува информация за блокирани сметки на бивше дружество на съпредседателя на "Продължаваме промяната" Асен Василев, което продава преди това имотите си на Станислава Арнаудова - мажоритарен собственик във фирмата "Интелигентни трафик системи" АД, която е основната фирма посредник при продажбата на винетки. Опит за тяхното прокарване бе направен и в 48-ото Народно събрание, но тогава предложенията бяха отхвърлени с гласовете на ГЕРБ, ДПС, "Възраждане" и "Български възход".

"Продължаваме промяната - Демократична България" предлага ограничаване на таксите за посредниците за винетки
Приетият законопроект предвижда освен намаляване на процента за посредниците при търговията с винетки и ограниченията при тях за рекламиране в търсачки, но и отделяне на продажбата на винетки от събирането на тол такси. Сега двата вида услуги за таксувания трябва да се предлагат едновременно от дружествата. Предвижда се да се създаде регистър на търговците, продаващи винетки и маршрутни карти, с цел отделянето им от националните доставчици на услуги.
От "Възраждане" пък успяха да прокарат освобождаване от заплащане на винетна такса не само за леки автомобили, управлявани от хора с увреждания, с обем на двигателя до 2 хил. куб. см и мощност до 160 к.с, но и електрически автомобили с мощност на мотора до 160 к.с.
Кои са посредниците
Справка в сайта на "Национално тол управление" за доставчици за услуги за електронни винетки сочи, че от 2018 г. досега са регистрирани осем дружества: "Интелигентни трафик системи"; "Телетол"; "Диджитол смарт инфраструктура" (преименувано от "Конкорд смарт инфраструктура" през 2020 г.); "Иком"; "Тол България", "Т-смарт глобал"; "Скала асистънс Бългрия"; "НИПО - Електроникс".
Дружеството "Интелигентни трафик системи" е 80% собственост на Станислава Арнаудова и регистрирано като доставчик от Агенция "Пътна инфраструктура" най-отдавна, през 2018 г. - по време на третото правителство на Бойко Борисов. Допреди няколко месеца заедно с "Диджитол смарт инфраструктура" са и единствените дружества в системата за пътни такси.
В периода 2019 - 2022 г. от над 110 млн. лв. приходи за посредници при електронните винетки "Интелигентни трафик системи" е получила приблизително 90 млн. лв., а останалите около 21 млн. лв. са отишли при "Диджитол смарт инфраструктура".
От дружеството на Арнаудова се противопоставиха на поправките с аргумент, че са в противоречие с европейските директиви за обособяване на т.нар. "основен доставчик на услуга", но и създават реални предпоставки за отстъпление от постигнатото качество. От "Диджитол смарт инфраструктура" отбелязват, че предложените промени не са обосновани от търговска гледна точка и ще се отразят неблагоприятно на продажбата на винетки.
