Общинари ще спират изграждането на велоалея и бус лента по бул. "Патриарх Евтимий" в София

На живо
Заседанието на Народното събрание

Общинари ще спират изграждането на велоалея и бус лента по бул. "Патриарх Евтимий" в София

Общинари ще спират изграждането на велоалея и бус лента по бул. "Патриарх Евтимий" в София
Да спре ремонтът и реорганизацията на движението по бул. "Патриарх Евтимий" и ул. "Фритьоф Нансен" ще поискат общински съветници от ГЕРБ-СДС, БСП, "Има такъв народ" и "Синя София". Те ще изпратят писмено искане до кмета Васил Терзиев незабавно да спре всички действия до изясняване на ситуацията. Това обяви на брифинг Иван Таков, лидер на групата на БСП в общинския съвет и председател на комисията по транспорт.
От днес по бул."Патриарх Евтимий" се подготвя велоалея, с която ще се свържат седем други велоалеи в мрежа. Ще има и бус лента за по-бърз градски транспорт, който в този участък (от "Попа" до бул."Витоша") се движел с 12 км/ч. Това обяви зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов по БНТ. Същият проект предвижда и двупосочно движение по ул."Фритьоф Нансен".
Граждани, живеещи в тази зона на центъра, протестират, защото ще се намалят паркоместата по бул."Патриарх Евтимий" и ул."Фритьоф Нансен". Дори един от тях нанесе удар в лицето на общинския съветник Стефан Спасов, докато инспектираше ремонта.
"Стратегически може да е правилно, но на гърба на хиляди хора, живеещи в центъра на София. Проектът предизвика неодобрението на гражданите и ние предупредихме за това още през миналия мандат", коментира Прошко Прошков от ГЕРБ-СДС на брифинга. Ивайло Йонков от "Синя София" също призова да спре ремонта и да се иска разрешение от общинския съвет. В брифинга участва и Ваня Григорова.
"Тези велоалеи и бус ленти трябваше да са изпълнени преди повече от 10 години. Сега изведнъж станаха тема на предизборно замеряне и то на национални избори, а не на местни", коментира Борис Бонев по-късно. В Плана за устойчива градска мобилност на София 2019-2035 г. е залегнал като приоритет развитието на велосипедния транспорт и на градския транспорт, както и спиране на автомобилното транзитно преминаване през центъра. 5200 велосипедисти внесоха подписка в общината за свързани и безопасни велоалеи.
Островите в средата на уличното платно на ул. "Фритьоф Нансен" се премахват, за да има двупосочно движение.
Островите в средата на уличното платно на ул. "Фритьоф Нансен" се премахват, за да има двупосочно движение.
Урбанистът Ян Геел по поръчка на Столична община преди няколко години изследва трафика в столицата и даде насоки как тя да стане град за хората, а не само за автомобилите. Тези съвети често бяха цитиринаи от предишния кмет Йорданка Фандъкова, посочи Андрей Зографски от "Продължаваме промяната-Демократична България-Спаси София" и зам.-председател на комисията по транспорт.
Велотрасето по бул."Патриарх Евтимий" е заложено в подробния план още от 2009 г. То е в предизборната ни програма да се изпълни още в първата година от мандата и ние действаме, подчерта зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов. По този булевард ще има две ленти за автомобилното движение, както е и по бул."Васил Левски", като двата по същество са един булевард, изтъкна той.
Възможно ли е с писмо до кмета на София общински съветници да спрат започнал ремонт и реорганизация на движението на булеварди? Изявлението на Иван Таков вероятно ще бъде оформено като доклад, който да стане решение на общинския съвет. Следващата сесия е в средата на месец май. По същество то е политическа декларация и желание за намеса в оперативната работа на кмета и изпълнителната власт на общината, коментираха юристи и това решение не би имало сериозна правно-принудителна сила.