Верка Алексиева, "ЛЕМ България": Оптимизацията на процесите в компаниите изисква обединение на целия екип

"ЛЕМ България" започва да оптимизира своите процеси в разгара на COVID-19 пандемията. В този динамичен период както мениджмънтът, така и останалата част от екипа на компанията осъзнават нуждата от предприемане на бързи действия. Генералният мениджър на компанията Верка Алексиева коментира причините да се обърне към Lean (лийн) методологията, за да подобри ефективността на бизнеса, който ръководи, в толкова предизвикателни времена, както и постигнатите резултати от днешна гледна точка. След по-малко от месец, на 17 май, тя ще бъде част от най-голямата конференция на Балканите, посветена на оптимизация и подобряване на бизнес процеси Тomorrow Redefined. Билети за събитието можете да намерите на: https://www.tomorrowredefined.com |
Вашата компания въвежда лийн от 4 години. Срещнахте ли предизвикателства при прилагането на методологията в бизнеса си? Какви бяха те?
Най-голямото предизвикателство пред нас беше необходимостта да постигнем бърз резултат в условия на крайно динамична среда и липса на опит с лийн методологията. Трансформацията изискваше подготовката на достатъчен брой хора, които да формират критична маса за въвеждане на новите методи и култура. За щастие се събрахме достатъчно съмишленици, готови да развиваме компетенции за подобряване ефективността на процесите в организацията. Аз осигурих пълна подкрепа на екипа, а двигател на промяната, "лийн шампион", стана Георги Георгиев - ръководител "Процесен инженеринг и индустриализация" в компанията. Със своя ентусиазъм и личен пример той предаваше енергията и желанието за оперативно съвършенство на всички нива в организацията.
Това, което ми сподели той относно процеса, беше, че при стартиране на лийн инициативите едно от най-големите предизвикателства е било прекъсването на навика да се работи по стария начин. Удобството на утвърдените методи понякога пречи да опиташ нов подход и вместо да се забележат ползите, започва търсене на "негативи". За да се преодолее този етап, са необходими директен подход и бързо действие, набелязаните активности трябва да се приложат възможно най-бързо. Според Георги това е начинът, по който недоверието към новия подход намалява драстично, защото веднага се виждат промените и ефектите от него. Той подчертава, че за него лийн методологията не търси усложняване, точно напротив. Тя е прозрачна и резултатна, но за да се приеме от всички, е нужно организационно разбиране, че тя не е проект и че няма проектен ръководител, а всички са участници в нея и прилагането й зависи от всеки.
По какъв начин стигнахте до решението да оптимизирате бизнеса, който ръководите? Трудно ли се решихте да направите първата крачка?
Решението да започнем програма за оптимизиране на бизнеса дойде непосредствено след обявяване на COVID пандемията в България в началото на 2020 г. Това беше труден за всички период на несигурност и глобална криза във веригата на доставки. Подготвяхме се за най-лошите сценарии за развитие на бизнеса и същевременно гледахме на кризата като възможност да подобрим ефикасността на процесите в организацията, за да посрещнем максимално нуждите на нашите клиенти. С мениджърския екип на "ЛЕМ България" се обединихме около идеята да започнем с изграждането на лийн култура и въвеждането на най-добрите практики за оперативно съвършенство. Това за нас беше естествено и бързо решение. Първата крачка беше да намерим опитен партньор, който да ни съпровожда в процеса на учене и промяна.

Как експертният опит на консултантите, специализирани в лийн, ви помогна?
"Lean Institute България" ни помогна изключително много, защото ние не разполагахме с готови обучения, модели и практики за оперативно съвършенство, които да са подадени от корпоративния център на ЛЕМ. Стартирахме своята локална инициатива и намерихме професионални партньори в лицето на Васил Петров и неговия екип. С тях разработихме дългосрочна програма - от основите на лийн философията и инструментариума до практическото им приложение в анализ на стойностните потоци и кайзен инициативи на конкретни производствени линии.
Кои са процесите, които подобрихте? Какви бяха ползите за вашия бизнес?
При някои от критичните линии, за които рязко се увеличиха обемите на поръчките, изследвахме цялата верига - от доставчиците ни, през производството до клиента. Елиминирането на загубите, идентифицирането на ограничаващите зони и подобренията в процеса ни позволиха драстично да увеличим капацитета и да посрещнем в голяма степен клиентското търсене. Освен оперативните процеси лийн практики бяха въведени и в управленските ни процеси. Използвахме метод, познат като Х-матрица или Hoshin Kanri (стратегическия компас), за да трансформираме стратегическите приоритети в годишни цели и инициативи, с конкретни измерители на подобрението. Този подход не само подпомогна целеполагането във всички функции на компанията, но и по много ясен начин визуализира взаимовръзките, така че хората да видят приноса към общата цел и да се обединят за нейното постигане.
Как служителите приеха промените?
С интерес и ентусиазъм. Те бяха поканени да участват активно в работните срещи, на които се обсъждаха и планираха подобренията. Въвличането им в процеса ги мотивира да дават идеи и да приемат с готовност промените. Но тук трябва да отбележа критичната роля на мениджърите. Без тяхната ангажираност и личен пример е трудно да се въвеждат промени. Още в началната фаза на проекта имахме "шампиони на промяната" сред ръководителите, които прегърнаха идеята за непрекъснато подобрение и я развиха в различни инициативи. Сред тях мога да спомена сериите от кайзен работни срещи в едно от обособените ни производства под ръководството на Яна Нестoрова, които доведоха до оптимизация на времето чрез анализ и елиминиране на движения и дейности без добавена стойност.
В момента се реализира нова поредица от инициативи за оптимизиране на производствената площ под ръководството на настоящия ни оперативен директор - Павел Ларионов. Той се присъедини към екипа на "ЛЕМ България" през миналата година и благодарение на дългогодишния си опит в прилагането на лийн методологията даде нов тласък на непрекъснати подобрения в оперативната ни дейност.
След по-малко от месец ще бъдете част от конференцията, посветена на най-добрите практики в лийн. Какви са вашите очаквания?
Всички конференции до момента, организирани от "Lean Institute България", са били на изключително високо ниво, със забележителни гост-лектори, интересни презентации, възможност за обмен на добри практики и награди за постижения в областта на оперативното съвършенство. Очаквам и тази година събитието да бъде интересно и полезно.
За "LEM България" "ЛЕМ България" е част от швейцарската Група ЛЕМ. Компанията е създадена през 2013 г. в София с цел да увеличи производствения капацитет на ЛЕМ в Европа и в момента е най-големият производствен център на Групата в региона. ЛЕМ е пазарен лидер в разработката на иновативни технологии и производството на висококачествени продукти за измерване на електрически параметри. Със своя екип от 1700 специалисти в над 17 страни по света компанията привлича и развива най-добрите таланти, за да подпомогне прехода на клиентите и обществото към устойчиво бъдеще. Растежът на ЛЕМ се движи от мегатрендове, които създават търсене за електрически сензори: възобновяема енергия, енергийна ефективност, интелигентни мрежи, е-мобилност, автоматизация и дигитализация. ЛЕМ има глобално присъствие с производствени центрове в България, Китай, Малайзия, Швейцария, Япония, както и развойни центрове и търговски офиси в различни точки на света. |