От вредно - по-вредно

От вредно - по-вредно

От вредно - по-вредно
Те са в шарени кутии, често придружени от играчки, с вкус на шоколад, мед, бисквити и се приготвят за минути. Само трябва да ги залеете с прясно мляко. Зърнените закуски от вида на корнфлекса се рекламират непрекъснато като вкусна и пълноценна храна за децата. Всъщност, те са от типа на полуготовите храни. А както е известно, те не са най-добрият възможен избор за всекидневното здравословно меню.
По случай Международния ден на потребителя - 15 март, който тази година е посветен на т.нар. "джънк фууд" (junk food - храни със съмнителна хранителна стойност - чипсове, сандвичи, полуготови храни), решихме да направим изследване на съдържанието на корнфлексовете на пазара в София, казва Богомил Николов От Българска национална асоциация на потребителите. Взели са всички налични на пазара зърнени закуски, които са общо 28 марки и са ги оценили като съдържание на продукта, качество на опаковката и начин на привличане на клиента. Прави ни лошо впечатление, че на кутиите на всички има анимационни герои, игри, шарени картинки, което е атрактивно за децата, казва Асен Ненов, провел самото изследване. Това е непочтена търговска практика спрямо децата, казват от федерацията. Докато възрастните могат да направят информиран избор, децата са най-уязвими за рекламните внушения. Те не могат да преценят кое е вредно и кое полезно за тях.
Анализът е направен въз основа на написаното на етикета. По закон, стоките трябва да са с обявено съдържание - сол, захар, нишесте, но не и самият химическият състав на продукта. Въпреки това повечето продукти от този вид го имат. От асоциацията отбелязват, че това е положителна тенденция, която помага на потребителите да направят избора си. А на тях - да проведат изследването си.
Оказва се, че 76% - 85% от веществата, съдържани от тези закуски, са въглехидрати. Повечето съдържат близо 2/3 от дневните допустимите дози на сол и мазнини. Coockie crisp на "Нестле" например съдържат 1 гр. сол на 100 гр. продукт. Представете си какво става, ако само на закуската детето изяде толкова много сол. Вечерта ще хапне чипс и ще превиши дневната доза, отбелязва Асен Ненов. Същата компания, но в друг продукт предлага 75% от дневната препоръчителна доза сол. Интересно е, че едни и същи компании - "Нестле", "Келог'с", при едни техни продукти имат много високи показатели на сол, а други са сред тези с най-ниско, казва Богомил  Николов. Лошо впечатление прави, че много български продукти изобщо не пишат съдържанието си на сол. Добавянето на сол в полуготовите храни кара децата да свикват с този вкус и да си добавят сол и на другите храни. Целият им вкус се променя завинаги, казва Асен Ненов.
Мазнините, съдържани в корнфлексовете са между 0.7 и 5.5. гр. на 100 гр. продукт. "Никъде не пише каква точно мазнина е това, от какъв призход", отбелязва Ненов. След като е в твърдо състояние обаче, тя със сигурност е от вида на маргарините, които са опасни за здравето и дори за забранени в Ню Йорк, твърди той.
Някои корнфлексове привличат със съдържание на витамини, написано на опаковката, но и те не винаги са толкова полезни. "Ние сме давали по-висока оценка на продуктите, които ги имат, но това са синтетични витамини и не се усвояват така добре, както естествените", обяснява Богомил Николов. Според него обаче да се рекламира продукта чрез съдържанието на витамини не е почтено. Така зърнената закуска се представя като много полезна, а всъщност не е. "Да, изяждаш ги витамините, но заедно с много сол и захар, от които се пълнее", казва Николов. Това, което ядат децата сега, ги прави по-уязвими за болести, създава и предпоставки за проблеми със сърцето, артериите, метаболизма.
Около 60% от оценката, която продуктите са получили, зависи и от хранителната стойност на продуктите. Колкото повече белтъчини има, толкова по-добре. Сред лидерите в това отношение е рекламираният напоследък Chocapiс, както и почти непознатият Titan chocker. 
Не може да се каже, че най-шарените са най-лоши или че най-невзрачните са най-добри. Често тези с най-обикновена опаковка дори не пишат какво им е съдържанието. Явно не се борят за пазарен дял, как да ги избереш, казва Асен Ненов.
Мисля, че тук има един комплекс, останал у хората от времето на соца, когато шарени и привлекателни на вид неща можеха да се намерят само в Корекомите, изтъква Николов. Сега хората гледат да наваксат, но не по най-добрият начин. Усвояването на хранителните навици, включващи полуготова храна, чипсове, снаксове, газирани напитки, не е добро за никого. "Западноевропейските потребителски асоциации, с които общуваме, ни казват, че имаме уникалния шанс да не повтаряме грешката с полуготовите храни, които там са много по-разпространени. Въпреки това потребителите изглежда не искат да се поучат от техния опит", коментира Николов. Много се надяваме младите майки да обърнат внимание на изследването ни, те са най-взискателните потребители, надяват се представителите на асоциацията. Забелязали са, че в страницата на Българска национална асоциация на потребителите най-много посещения идват от линкове, поставени в сайтове за майчинство и отглеждане на деца. Те са и сред активните участнички във форумите.
Корнфлексовете не са закуска за всеки ден, ако ги давате на децата си, по-добре да е рядко, казва Богомил Николов. Според него все още потребителите в България не са добре запознати с правата си и не са склонни да си ги търсят в съда. От скоро БНАП издават всеки месец списание "Потребител тест", което се стреми да информира хората за предлаганите им продукти. То не публикува реклами, с цел да не попадне в зависимост от рекламодателите и затова се разпространява предимно чрез абонамент.
Често в асоциацията се обаждат хора, които просто искат някой друг да защити правата им. "Повечето искат един повсеместен държавен контрол, без да се замислят, че всъщност и сами могат да се пазят. Ако някой американец смята, че правата са му нарушени, търси адвокат и отива в съда. Все още са твърде малко българите с такава нагласа", заключва Николов.