Читателска фотогалерия: Кулите на (смъртта) мълчанието

Иван Иванов

Читателска фотогалерия: Кулите на (смъртта) мълчанието

Зороастрийският ритуален ритуал на излагане на мъртвите е засвидетелстван за първи път в средата на 5 век пр. н. е. в Истории на Херодот.

  • След миналогодишната поредица на читателя Иван Иванов от Югоизточна Турция, през тази "Дневник" предлага негов фотопоредица от Иран. Галериите за Персеполис гледайте тук и тук, за инженерните открития на персийските архитекти и строители - тук, любопитни факти за кервансараите четете тук, за Исфахан вижте тук. "Вратата на планината" е достъпна за разглеждане тук.
    Дакмите, наричани кули на мълчанието, са костници, използвани в традиционните зороастрийски погребения.
    <em>След миналогодишната поредица на читателя Иван Иванов от <a href="https://www.dnevnik.bg/photos/2023/03/27/4464131_chitatelska_fotogaleriia_rodnoto_miasto_na_proroka/" target="_blank">Югоизточна Турция,</a> през тази "Дневник" предлага негов фотопоредица от Иран. Галериите за Персеполис<a href="https://www.dnevnik.bg/na_put/2024/03/23/4601511_chitatelska_fotogaleriia_persepolis_-_velikiiat_grad/" target="_blank"> гледайте тук </a>и <a href="https://www.dnevnik.bg/na_put/2024/04/01/4607707_fotogaleriia_grobnicite_na_persiiskite_care_na_carete/" target="_blank">тук</a>, за инженерните открития на персийските архитекти и строители - <a href="https://www.dnevnik.bg/na_put/2024/04/13/4613825_chitatelska_fotogaleriia_drevni_iranski_hladilnici_i/?pic=1" target="_blank">тук</a>, любопитни факти за кервансараите <a href="https://www.dnevnik.bg/na_put/2024/04/20/4616010_chitatelska_fotogaleriia_kervansarai/?pic=1" target="_blank">четете тук</a>, за Исфахан вижте<a href="https://www.dnevnik.bg/na_put/2024/04/27/4619395_chitatelska_fotogaleriia_isfahan_-_polovinata_sviat/" target="_blank"> тук.</a> "Вратата на планината" е достъпна за разглеждане <a href="https://www.dnevnik.bg/na_put/2024/05/01/4620617_chitatelska_fotogaleriia_vratata_na_planinata/" target="_blank">тук.</a></em><br />Дакмите, наричани кули на мълчанието, са костници, използвани в традиционните зороастрийски погребения.
  • Зороастрийският ритуален ритуал на излагане на мъртвите е засвидетелстван за първи път в средата на 5 век пр. н. е. в Истории на Херодот.
    Зороастрийският ритуален ритуал на излагане на мъртвите е засвидетелстван за първи път в средата на 5 век пр. н. е. в Истории на Херодот.
  • Пишейки за културата на персите , Херодот съобщава за персийските погребални обичаи, извършвани от магьосниците , отново пазени в тайна, според неговия разказ. Той обаче пише, че знае, че излагат тялото на мъртвите мъже на хищни птици, след което покриват трупа с восък и след това го погребват.
    Пишейки за културата на персите , Херодот съобщава за персийските погребални обичаи, извършвани от магьосниците , отново пазени в тайна, според неговия разказ. Той обаче пише, че знае, че излагат тялото на мъртвите мъже на хищни птици, след което покриват трупа с восък и след това го погребват.
  • Зороастрийската традиция смята човешките трупове за нечисти, замърсяващи. По-конкретно, Насу , демонът на трупа ( daeva ), се смята, че се втурва в тялото и замърсява всичко, с което влезе в контакт.
    Зороастрийската традиция смята човешките трупове за нечисти, замърсяващи. По-конкретно, Насу , демонът на трупа ( daeva ), се смята, че се втурва в тялото и замърсява всичко, с което влезе в контакт.
  • Поради тази причина Vīdēvdād (църковен кодекс, чието заглавие означава "дадено срещу демоните") има правила за погребването на мъртвите възможно най-безопасно. За да се предотврати замърсяването на свещените елементи: земя - (zām ), вода - ( āpas ) и огън - ( ātar ), телата на мъртвите се поставят на върха на кулите и там се излагат на слънце и на птици-лешояди. Така, както обяснява един секретар от началото на 20-ти век на общността на парсите в Мумбай: " гниенето с всичките му съпътстващи злини... е най-ефективно предотвратено".
    Поради тази причина Vīdēvdād (църковен кодекс, чието заглавие означава "дадено срещу демоните") има правила за погребването на мъртвите възможно най-безопасно. За да се предотврати замърсяването на свещените елементи: земя - (zām ), вода - ( āpas ) и огън - ( ātar ), телата на мъртвите се поставят на върха на кулите и там се излагат на слънце и на птици-лешояди. Така, както обяснява един секретар от началото на 20-ти век на общността на парсите в Мумбай: " гниенето с всичките му съпътстващи злини... е най-ефективно предотвратено".
  • Днес зороастрийците са сред религиозните малцинства в Иран, но с огромна история. Затова има зашеметяващи следи от тях в различни части на страната. Конструкциите са отдалечени от центъра на града.
    Днес зороастрийците са сред религиозните малцинства в Иран, но с огромна история. Затова има зашеметяващи следи от тях в различни части на страната. Конструкциите са отдалечени от центъра на града.
  • Според зороастризма това място е било проклето и принадлежало на девите, които се събирали там и устройвали своите игри и пиршества. Вярващите трябвало всячески да избягват това място. Мъртвите принадлежали на свещеното Слънце, което било носител на живота и се отъждествявало с продължението на живота.
    Според зороастризма това място е било проклето и принадлежало на девите, които се събирали там и устройвали своите игри и пиршества. Вярващите трябвало всячески да избягват това място. Мъртвите принадлежали на свещеното Слънце, което било носител на живота и се отъждествявало с продължението на живота.
  • Зороастризмът пръв дава морално измерение на живота след смъртта, а най-важното в тази религия е постигането на етично и морално съвършенство. Всеки труп и всичко, свързано със смъртта, се считали за свързани с нечистите сили. По тази причина труповете не трябвало да имат допир с чистите земя, вода и особено със свещения огън.
    Зороастризмът пръв дава морално измерение на живота след смъртта, а най-важното в тази религия е постигането на етично и морално съвършенство. Всеки труп и всичко, свързано със смъртта, се считали за свързани с нечистите сили. По тази причина труповете не трябвало да имат допир с чистите земя, вода и особено със свещения огън.
  • Има логика за това отношение към мъртвите.Смята се, че кремацията , например, причинява замърсяване на огъня, въздуха, а понякога и на речната вода, докато погребението (без подходяща облицовка на гроба) причинява замърсяване на земята и подземните води.
    Има логика за това отношение към мъртвите.Смята се, че кремацията , например, причинява замърсяване на огъня, въздуха, а понякога и на речната вода, докато погребението (без подходяща облицовка на гроба) причинява замърсяване на земята и подземните води.
  • Тази погребална практика е използвана традиционно от зороастрийците, въпреки че в последно време е станала по-рядко срещана. В резултат на това има редица неизползвани кули на тишината, които несъмнено имат излъчване на мистерия около тях.
    Тази погребална практика е използвана традиционно от зороастрийците, въпреки че в последно време е станала по-рядко срещана. В резултат на това има редица неизползвани кули на тишината, които несъмнено имат излъчване на мистерия около тях.
  • Костницата представлява стъпаловидна кула под формата на купа с кладенец по средата. В 3 концентрични кръга са разполагани вдлъбнатини за телата на умрелите. Най-горният е за мъжете, средният – за жените, а вътрешният – за децата.
    Костницата представлява стъпаловидна кула под формата на купа с кладенец по средата. В 3 концентрични кръга са разполагани вдлъбнатини за телата на умрелите. Най-горният е за мъжете, средният – за жените, а вътрешният – за децата.
  • Допреди 50 години все още можеха да се намерят трупове на върха на Кулите на мълчанието в Язд, Иран, - бавно разпадащи се или разкъсвани от пустинни лешояди.
    Допреди 50 години все още можеха да се намерят трупове на върха на Кулите на мълчанието в Язд, Иран, - бавно разпадащи се или разкъсвани от пустинни лешояди.
  • Жреците донасяли и поставяли във вдлъбнатините голи телата на починалите, които били изяждани от хищните птици – предимно лешояди. След това оглозганите кости били хвърляни от жреците на дъното на кладенеца.
    Жреците донасяли и поставяли във вдлъбнатините голи телата на починалите, които били изяждани от хищните птици – предимно лешояди. След това оглозганите кости били хвърляни от жреците на дъното на кладенеца.
  • От 70-те години на миналия век използването на дахми е незаконно в Иран, което принуждава ортодоксалните зороастрийци да се адаптират към новите методи на погребение. Мнозина в зороастрийската общност са се преместили да погребват тела под бетон, за да се предпазят от всички замърсители.
    От 70-те години на миналия век използването на дахми е незаконно в Иран, което принуждава ортодоксалните зороастрийци да се адаптират към новите методи на погребение. Мнозина в зороастрийската общност са се преместили да погребват тела под бетон, за да се предпазят от всички замърсители.
  • Въпреки че кулите вече не се използват в церемонии, те могат да бъдат посетени заедно с редица костници.
    Въпреки че кулите вече не се използват в церемонии, те могат да бъдат посетени заедно с редица костници.