Съдът на ЕС откри пропуск в българското законодателство за достъпа до адвокат

Съдът на Европейския съюз (СЕС) в Люксембург установи пропуск в българското законодателство, гледайки искане на Софийския районен съд за тълкуване на европейската директива за правото на адвокат по наказателни дела.
Съдът единствен има право да тълкува правото на ЕС и е адресат на искания за разяснения за прилагането му в страните членки.
В случая според съда България не е пренесла в националното си законодателство разпоредба от директивата за правото на адвокат, отнасяща се до предприемането на незабавни действия, за да се предотврати сериозно възпрепятстване на наказателното производство, което дава възможност за дерогация от правото на обвинявания да получи адвокат. Въпреки това полицейските органи се позовават на директивата, за да не приложат правото на достъп до адвокат, което е безусловно според европейското право.
Уточнява се, че става въпрос за рецидивист, който е неграмотен и е идентифициран в съдебното решение, публикувано във вторник, само като Стачев. Европейските магистрати смятат, че тъй като заявения от него отказ на правна защита не е бил направен по предвидения от националното законодателство ред, то няма и как да се провери дали заподозреният е бил наясно с последиците от отказа си, което се изисква от европейската директива. Съдът определя още, че българските власти е трябвало да информират Стачев, че той може да оттегли отказа си преди продължаването на разследването.

Европейският съд намери, че българският закон за марките е прекалено строг
България има проблеми с директивата за достъпа до адвокат от 2021 г., когато срещу правителството е започната наказателна процедура от Европейската комисия за непълното й прилагане в частта на задържане на непълнолетни и уведомяване на техните близки за това.
През март 2024 г. Комисията започва нова наказателна процедура, този път за участието на защитата на ранните етапи на разследването, уведомяването на родители и попечители при задържане на дете, както и за информирането на трети лица и консулски служби при задържане.