Финансовият уелнес – екзотика или необходимост за служителите

Възможно ли е лесно и без много лишения да си осигурим по-добро финансово бъдеще чрез иновативни допълнителни придобивки и каква е ролята на работодателите в този процес
Финансовият уелнес вероятно звучи не съвсем разбираемо за всички, но е една от най-бързо набиращите скорост теми от 2023 насам. Освен в личния ни живот темата започва да присъства все по-често и на ниво employer branding. Financial wellness се наложи като един от важните фактори за ангажираността и продуктивността на служителите. Доскоро се смяташе, че финансовото здраве се нарежда след физическото и психическото здраве на служителите като фактор за тяхната лоялност към компаниите, но редица проучвания му отреждат по-първостепенно значение.
Годишното проучване за финансов уелнес на служителите на Price Waterhouse Cooper за 2023 г. (Employee Financial Wellness Survey) показва, че през 2023 г. се увеличава делът на служителите, които се притесняват за своето финансово здраве, като достига до 57% въпреки отминаването на COVID пандемията. Високата инфлация и притесненията на работещите, че заплатите им няма да покрият увеличаващите се разходи, както и несигурността за бъдещи непредвидени ситуации, имат пряко негативно отражение върху качеството им на живот. Според прочуването:
- 56% от изпитващите стрес заради финансовото си състояние смятат, че то е влошило съня им;
- 55% смятат, че се отразява на психическото им състояние;
- 44% говорят за здравословни проблеми;
- при 40% са се влошили отношенията в семейството.
Тези негативни влияния се отразяват пряко и върху ефективността, креативността и лоялността на служителите - 44% от служителите, които се притесняват за личните си финанси, смятат, че това ги разсейва в работата им.
Какво е financial wellness?
Накратко - зад financial wellness стои ефективното управление на личните финанси. Това може да включва различни направления:
- да си финансово подготвен за непредвидени обстоятелства;
- да имаш достъп до информация и съвети за инвестиции и добро управление на личните финанси;
- да имаш план за бъдещето във финансово измерение;
- да имаш правилно разпределение на средствата, така че разходите да не надвишават приходите, и т.н.
Има ли място работодателят в изграждането на добър финансов уелнес за служителите си?
Липсата на специализирани обучения и класове по лични финанси в традиционната обучителна система в България може да бъде възможност на работодателите да запълнят този голям липсващ фактор за своите служители с финансова грамотност и по-различни парични бонуси. Това лесно би могло да се осъществи както чрез безплатни обучителни фирмени семинари от експерти, така и чрез допълнителни стимули под формата на корпоративна придобивка - месечни вноски в инвестиционен план, който във времето да повишава стойността си. Предлагайки подобни обучения и бонуси, работодателите могат да си осигурят допълнителна лоялност и ефективност от работниците. Нещо като win-win ситуация, от която и двете страни да извлекат максимална полезност.

1. Безплатни обучения за служители
Финансовият уелнес не започва и не спира само с увеличение на приходите или намаляване на разходите. Чрез финансови фирмени обучения на тема "Лични финанси" служителите биха могли да научат:
- Как да инвестират с малки вноски във финансови инструменти с ограничен риск, което да им подсигури по-стабилно финансово бъдеще и сбъдване на някои цели;
- Как да разпределят финансовите си цели спрямо времеви период и да започнат да ги следват
- Защо е важно да не разчитат само на спестявания в банка;
- В какво да инвестират свободните си пари, независимо колко малка или голяма е сумата.
2. По-различната служителска придобивка - инвестиции в компании като Microsoft, Booking, Adobe и други
За работодателите най-вероятно ще става все по-трудно да задържат своите ценни кадри с типичните и понякога краткосрочни социални придобивки. Тук присъства не само факторът, че не всички служители на една компания искат дадена една и съща придобивка, но и идеята за това колко тази придобивка наистина носи допълнителна стойност.
Именно поради това немалък брой работодатели избират за партньор Re:benefit - платформата, която предоставя възможност на всеки служител ежемесечно да избира от редица разнообразни и атрактивни допълнителни придобивки. Доверявайки се на Re:benefit за партньор в управлението на корпоративните придобивки, работодателите имат възможност да оптимизират своя бюджет, давайки максимума на екипа си без допълнителна административна тежест. От 2024 г. служителите, чиито компании използват услугите на Re:benefit, могат със суми от порядъка на 50 лв. месечно да имат дялове от компании, инвестиращи в иновации, нови технологии, здравеопазване, устойчиво бъдеще и прочие. Вместо този месец да избереш ваучер за храна или транспорт на стойност 50 лв., вече имаш възможността да инвестираш тази сума във взаимен фонд на Schroders чрез "Карол Капитал Мениджмънт", който фонд потенциално да ти носи доходност във времето.
Ниски такси и възможност за надграждане
Служителите на компаниите, които използват Re:benefit, имат постоянни преференциални условия за инвестиции с финансов план "Моето бъдеще" на "Карол Капитал Мениджмънт". Ако изберат тяхната месечна придобивка да бъде инвестирана в този план, те на практика инвестират във взаимен фонд Schroders Global Sustainable Growth с такси, по-ниски от стандартните и намаляващи във времето до 0.5%, както и при изключително ниска минимална вноска от 50 лв. месечно. Извън сумата от работодателя всеки служител има опцията да довнася в своя финансов план "Моето бъдеще" и допълнителна лична сума при същите преференциални условия.
Само 50 лв. за инвестиция - има ли въобще смисъл? Защо да не избера ваучер за храна?
Инвестицията с регулярни месечни вноски е един от инвестиционните подходи, които финансовите експерти препоръчват поради няколко големи предимства. Освен достъпност тя дава т.нар. dollar-cost-average стратегия, която допълнително намалява риска, който инвестицията в акции носи. Силата на регулярността и дългосрочността позволяват на сложната лихва да свърши своята работа и да превърне тези малки суми от 50 лв. на месец в много повече след време. Например: с месечна вноска от 50 лв. за 5 години при очаквана средногодишна доходност 8% бихте могли да очаквате потенциално над 3500 лв. в края на периода, но ако увеличите времето на инвестиране от 5 на 10 години, натрупаната сума вече ще е над 9000 лв. при същата очаквана доходност. Този тип инвестиция има и други предимства: имате достъп до средствата си във всеки един момент, не плащате данъци върху печалбата от инвестициите си и други.
Грижата за "ценния служител"
Докато заплащането на труда се основава на договорни отношения за размяна, грижата е понятие, което е натоварено с повече емоции и време. Извън платформата на Re:benefit компаниите, които искат да предоставят стимул за лоялност и задържане на своите служители, могат да въведат инвестиционна програма "Ценни служители" на "Карол Капитал Мениджмънт".
Какво представлява?
- Допълнителен финансов стимул (бонус), част от социалния пакет;
- Вноски в глобален взаимен фонд от името на работодателя в полза на служителите с цел "награждаване за лоялност и дългосрочност във взаимоотношенията";
- Обвързване на корпоративната придобивка за определен период от време, след който да бъде получена (3-5-10 години);
- Инвестицията нараства във времето, като повишава стойността на изплатения бонус благодарение на генериращата се доходност.
Предупреждение за риска: Предоставената тук информация е маркетингов материал и не представлява инвестиционна консултация, съвет, инвестиционно проучване или препоръка за инвестиране и не следва да се тълкува като такава. Информацията е валидна към датата на издаване на маркетинговия материал и може да се промени в бъдеще. Стойността на дяловете на фонда и доходът от тях може да се понижат. Инвестициите във фондове не са гарантирани от гаранционен фонд, създаден от държавата или друг вид гаранция. Постигнатите резултати от минали периоди не предвиждат бъдещата възвращаемост. Бъдещите резултати подлежат на данъчно облагане, зависещо от личното положение на всеки инвеститор, което може да се промени в бъдещи периоди. Преди вземане на окончателно инвестиционно решение е препоръчително инвеститорите да се запознаят с проспекта и основния информационен документ на съответния фонд. Документите са достъпни на български и английски език на интернет страницата на www.karollcapital.bg, като при поискване могат да бъдат получени безплатно на хартиен носител в офис на Управляващото дружество. Фондове "Адванс" са активно управлявани и не следват индекс. Резюме на правата на дялопритежателите е достъпно на www.karollcapital.bg. Обобщение на правата на инвеститорите може да бъде намерено тук |