Триумф на чужденците в нощта на Оскарите

Триумф на чужденците в нощта на Оскарите

Триумфална вечер за мрачните филми, чуждестранните актьори и малките студия - така може накратко да се опише случилото се в неделната вечер на церемонията по раздаването на наградите на американската Академията за кино изкуство в Лос Анжелес. Според Ройтерс разпръсването на оскарите по произведения от няколко държави само демонстрира колко силна е вълната на глобализацията в съвременното кино.
"Няма място за старите кучета" ("No Country For Old Men") събра четири оскара, включително за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добрър адаптиран сценарий на братята Джоуел и Итън Коен. Четвъртата награда за екипа на филма отиде при испанеца Хавиер Бардем за най-добра мъжка поддържаща роля.
Също при неамериканец - британският актьор Даниел Дей-Люис, отиде оскарът за най-добра мъжка роля. Дей Луис играе ролята на безскрупулен предприемач, експлоатиращ петролните залежи на Калифорния в началото на XX век във филма на Пол Томас Андерсън "Ще се лее кръв". Това е втори "Оскар" за Дей Луис от общо четири номинации.
Сънародничката на Дей Луис - шотландката Тилда Суинтън пък бе удостоена с най-високата награда на Академията за поддържаща женска роля. Французойката Марион Котияр  триумфира като най-добрата актриса за играта си като Едит Пиаф в "Живота в розово". Тя бе и най-развълнувана и се разплака на сцената, а критиката веднага отбеляза изключително рядкото събитие - оскар да се връчва не просто на чужденец, а и за игра на чужд език.
От 1964г. насам не се е случвало всичките четири награди за актьорска игра да отидат при чужденци, а Котияр е първата френска актриса от 48 години насам, удостоена с тази чест.
Сред другите победители по време на гала вечерта в "Кодак тиатър" бяха "Рататуи" (най-добра анимация"), "Измамниците" (най-добър чуждоезичен филм) и "Такси до тъмната страна" (най-добра документална лента).
Бивша стриптизьорка, станала сценарист - Диабло Коуди, взе оскар за най-добър оригинален сценарий за "Джуно".
Напълно непознатите на публиката Маркета Ирглова от Чехия и ирландецът Глен Ханзард бяха отличени за най-добра песен към филм - "Falling Slowly" към нискобюджетния "Веднъж" (Once)."Това е доказателство, че колкото и невероятни да са мечтите ти, те може да се сбъднат", каза Ирглова.
ФРЕНСКОТО ЧУДО
Ако се връчваше оскар за шеметно изгряваща звезда, тя със сигурност трябваше да бъде връчена на 32-годишната Марион Котияр. Тя не само събра овациите за играта си в "Живота в розово", но и погледите и обективите с чаровното си присъствие, енергия, пеенето от сцената и роклята на люспи като на русалка от Жан Пол Готие.
"Преливам от щастие и искри, и фойерверки, и всичко, което прави "Бум, бум, бум", сподели тя през смях пред репортерите, когато я попитаха как се чувства с най-голямата награда за актриса. На въпроса кои са кино идолите й, тя отвърна: "Голям фен съм на Питър Селърс, като малка мечтаех да се омъжа за него".
Котияр стъписа критиката и зрителите с феноменалното си превъплъщение в ролята на Едит Пиаф - драматична френска икона, отгледана от баба си в бордей, достигнала международна слава и свършила в агония от злоупотреба с наркотици и алкохол.
Оскарът дойде за нея само броени дни след като френската кино индустрия я отличи със "Сезар" за същия филм, а преди това Котияр получи британска БАФТА и "Златен глобус".
Преди нея единствено Симон Синьоре е получавала американския приз за главната роля в "Стая на върха" приз 1960г. След това никоя французойка не е успявала, независимо, че номинации са имали Катрин Деньов и Изабел Аджани.
Победата й е още по-сладка на фона на това, че конкуренти й бяха Джули Кристи, Елън Пейдж, Лора Лини и Кейт Бланшет.
КАК СЕ ПРЕДСТАВИХА СТУДИЯТА
Прочути със студийните си проекти имена като "Мирамакс" и "Парамаунт Вантидж" категорично се наложиха с по 6 оскара над холивудските гиганти, бълващи продукции за масова употреба. Причината е, че те стоят зад "Няма място за старите кучета" (4 оскара) и "Ще се лее кръв" (2), всеки от които бе номиниран в осем категории.
Като цяло "Мирамакс" имаха 21 номинации, а "Парамаунт Вантидж" - 19. Първото студио е част от групата "Уолт Дисни", а второто - от "Параманунт" на корпорацията "Вайъком".
И двата отличени филма не се радват на особен касов успех. За 16 седмици след премиерата си в Северна Америка "Няма място за старите кучета" е донесъл 64 милиона долара, а "Ще се лее кръв - 35 милиона за 9 седмици.
От големите студия най-добре в неделната вечер се представи "Юнивърсъл" с 4 награди. "Ултиматумът на Борн" получи приза във всичките три технически категории, а "Елизабет: Златният век" взе оскар за костюми. "Юнивърсъл" е поделение на NBC Universal, която пък е част от гиганта "Дженерал Илектрик".
По два оскара получиха филми на две студия от групата "Тайм Уорнър". Известното с арт-проектите си "Пикчърхаус" взе два, включително за "Живота в розово". "Уорнър Брос" си тръгна с по един за "Майкъл Клейтън" и "Суийни Тод: Демонът от "Флийт стрийт".
По един оскар взеха "Джуно" и "Веднъж" на "Сърчлайт" от групата "Фокс", собственост на "Нюз корпорейшън".