Спор между общински съветници: Как да заработят лифтовете на Витоша и кой е виновен

Спирането на последния работещ лифт на Витоша - Симеоновския, вкара общинските съветници от ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България - Спаси София" в нова конфронтация три седмици преди предсрочните парламентарни избори.
Представителите на двете водещи политически сили се обвиниха взаимно в бездействие по темата. ГЕРБ получи критики, че приватизацията на лифтовете е станала при кметуването на Бойко Борисов и оттогава проблемите не са решени, а Терзиев - че е на кметския пост вече от 7 месеца, но не познава проблема и не предлага решение.

Фандъкова: Ще възстановим Княжевския лифт със или без собственика му
Повод за тези престрелки стана публикация тази седмица на изданието "Медиапул", че лифтът, спрян внезапно в края на миналата година за ремонт, няма да бъде пуснат отново. Изданието се позовава на базираната в Италия фирма "ТехноАлпин", собственик на дружеството "Витоша ски", което притежава съоръженията на Витоша. "ТехноАлпин" твърди пред "Медиапул", че причината е липсата на части за поддръжката на кабинковия лифт, който качваше туристите от софийския кв. "Симеоново" до Алеко. На сайта на "Витоша ски" продължава да стои съобщението, че лифтовете са в профилактика преди началото на летния сезон.
Частната фирма "Витоша ски" притежава и трите лифта на Витоша - седалковият Драгалевски и кабинковите Княжевски и Симеоновски като и трите вече не работят. Тя ги купи от Столичната община през 2007 г. |
Очертаната от представители и на двете политически сили, но на отделни пресконференции днес, перспектива е кметът да издаде заповед за премахването на съоръженията, които са опасни, с което собственикът "Витоша ски" ще бъде принуден да ги демонтира. Тогава общината ще може да построи сама новит съоръжения.
Кметът Терзиев възнамерява да преговаря със собственика по тази тема, но обещава до края на мандата си на Витоша да заработи поне един от лифтовете. Това беше и едно от предизборните му обещания, а днес вижда вероятност пръв да тръгне Драгалевският лифт, за възстановяването на който вече има издадено съдебно решение.

Драгалевският лифт трябва да бъде възстановен от собственика му, постанови съдът
"Общината има възможност да възстанови един от лифтовете - Драгалевския, отговори днес Терзиев на въпрос на БТА какви са конкретните стъпки оттук нататък, за да има работещ лифт. По думите му има възможност това да стане със средства на общината. "Надеждата ни е, че можем да направим повече. Искаме да видим какви са възможностите за по-всеобхватно решение, което да включва и Симеоновския, да се види инфраструктурата горе в планината. Целта е да не се модернизира на парче. Това включва разговор с всички заинтересовани страни, анализ на правните възможности, за да видим къде е сечението между идеалното и това, което е възможно", посочи той.

Васил Терзиев разпореди проверка на спрения Симеоновски лифт
ГЕРБ, която управляваше общината до октомври, съветва Терзиев да развали приватизационния договор заради неизпълнение и да приложи неустойка от 8.3 млн. лв., колкото е била цената на сделката. Общинските съветници от партията казват, че времето за следприватизационен контрол на сделката е 25 г., тоест изтича през 2032 г. и възможностите за реакция са налице. Прошко Прошков, който е председател на Надзорния съвет на софийската приватизационна агенция, изрази готовност, цитиран от БТА, да свика извънредно заседание на надзора и да внесе доклад, с който да поиска разваляне на договора и неустойка.
Извън тези планове, които вероятно ще се обсъждат от общинския съвет по искане на ГЕРБ на извънредно заседание през предстоящата седмица, на днешните пресконференции прозвучаха и опити вината за съществуващото положение да бъде прехвърлена на политическия опонент.
"ГЕРБ носят пълната отговорност за това, че днес няма нито един работещ лифт на Витоша", заяви лидерът на "Спаси София" Борис Бонев, цитиран от БТА. Той подчерта, че през 2007 г. при приватизацията на лифтовете Бойко Борисов е кмет, а Йорданка Фандъкова е в Надзорния съвет на Общинската агенция по приватизация, с негова лична квота.
Възражението на ГЕРБ е, че при одобряването на сделката от общинския съвет по това време не е имало нито един представител на партията. Незабавно да се освободи заместник-кметът по правни въпроси, защото с това поведение София ще си изгуби лифтовете, предупреди Георги Георгиев от ГЕРБ.
- Драгалевският лифт е построен през 1956 г. и е най-старият на Витоша, а вероятно и в цялата страна. Той е изцяло българско производство, дело на конструкторите на тогавашното Трамвайно депо.
- Въжената линия Княжево-Копитото е построена през 1962 г. от австрийската фирма "Girak", която по-късно се влива в компанията "Doppelmayer-Garaventa". През 1994 г. е спрян, защото общината се е опасявала от възможни аварии
- Кабинковият Симеоновски лифт е построен през 1982 г. Оборудването е произведено от австрийската фирма "Допелмайер".