Оставени на разрухата: Местната власт ще изяснява как София изгуби витошките лифтове

Оставени на разрухата: Местната власт ще изяснява как София изгуби витошките лифтове

Станцията на последния спрял да работи лифт, който беше и най-модерният - Симеоновския.
Станцията на последния спрял да работи лифт, който беше и най-модерният - Симеоновския.
София остана без нито един работещ лифт до Витоша, след като тази седмица стана известно, че и последният - Симеоновският е спрян окончателно. Въжените линии бяха общински до 2007 г., когато Столичната община ги продаде всичките в пакет на частната фирма "Витоша ски" за 8.3 млн. лв.
Днес членовете на общинския съвет са записали в дневния си ред, че ще изясняват "обстоятелствата в периода 2007-2024 г., довели до постоянното спиране на работата на всички въжени съоръжения, осигуряващи достъпа от София до Природен парк Витоша".
Спирането на последния работещ лифт на Витоша вкара общинските съветници на първите две политически сили - ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България - Спаси София" в нова конфронтация по-малко от 20 дни преди предсрочните парламентарни избори. За извънредното заседание групата около кмета Васил Терзиев призова да дадат обяснения двамата предишни кметове на града - лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, кметувал при приватизацията на лифтовете (2005 - 2009 г.) и Йорданка Фандъкова (зам.-кмет на Борисов и кмет между 2009 и 2023 г.).
Дали двамата ще се отзоват е твърде съмнително - съветниците от ГЕРБ напомнят, че когато Борисов е бил кмет, партията му не е имала общински съветници, а именно те са одобрили приватизацията. Фандъкова пък казва в телевизионни интервюта, че екипът на новия кмет има лостове да въздейства на инвеститора, подсказва, че може да се търсят неустойки и разваляне на приватизационния договор. Сега двамата са първи и втори на листата на ГЕРБ в 25-ти район за парламентарните избори.
Очаква се на днешното заседание да бъдат припомнени позабравени факти.
Преди приватизацията Столичната община плаща ремонт в Австрия на машинни части от Симеоновския лифт, припомня инж. Кирил Иванов, бивш технически ръководител на общинските въжени линии, в интервю за "Дневник" (бел. ред - четете пълния текст тук.). Малко след това кмет става Бойко Борисов, а две години след това съоръженията на Витоша, включително и този лифт, са продадени на председателя на ски федерацията Цеко Минев", спомня си експертът.
Защо Столичната община продава всичките лифтове към Витоша - Княжевския, Драгалевския и Симеоновския
Три години преди приватизацията - през 2004 г., председателят на Българския олимпийски комитет Иван Славков, наричан Батето, обявява идеята София отново да се кандидатира за домакин на зимна олимпиада през 2014 г. Предишните да опита - през 1992 и 1994 г. - бяха неуспешни, но София стигна много нависоко в надпреварата за олимпиадата през 1992 г. - втора след Албервил, където се проведоха тогава игрите. За следващата Зимна олимпиада София стигна до последния кръг, в който останаха само четири града. Спечели Лилехамер, Норвегия.
При решението за нов опит 10 г. по-късно към кандидат-домакина София са прикрепени Боровец и новата ски зона Банско. За промотиране на кандидатурата през 2005 г. е сформиран инициативен комитет, в който влизат Васил Иванов - Лучано, спортен министър в кабинета Сакскобургготски и Ирена Кръстева като временен председател на БОК след отстраняването на Славков от поста заради скандала с мнимо уреждане на гласове, заснето от екип на Би Би Си в хотел "Радисън" в София. Кръстева дотогава е изпълнителен директор на Българския спортен тотализатор. по същото време синът й Делян Пеевски започва кариера в държавната администрация като зам.-министър по бедствията.
Правителството на Симеон Сакскобургготски на последното си заседание преди парламентарните избори през 2005 г. заявява подкрепа за начинанието. По-късно в инициативния комитет са включени новият кмет на София Бойко Борисов, Цеко Минев, председател на Българската федерация по ски, Стефан Данаилов - популярен актьор и министър на културата, Емилия Масларова - министър на труда и социалната политика, и други лица на публични позиции
Прогнозната стойност на кандидатурата и домакинството на София е около 1.32 млрд. долара. На пресконференция Цеко Минев уверява, че няма риск българският данъкоплатец да бъде ощетен, защото има изискване на МОК държавата да гарантира покриването на финансов дефицит, ако възникне. Опитът на олимпиадите е държавното финансиране да се насочва към капиталови инвестиции.
Едва ли някой е очаквал София да спечели домакинството през 2014 г. - то бе дадено на руския град Сочи., където според разчети на опозицията са били инвестирани 50 млрд. долара, от които 30 млрд. са потънали в джобове на близки до властта. Надеждата бе българската столица да мине първите кръгове на пресяване на кандидатите и тогава да започнат да идват делегации на МОК за оглед на зимните съоръжения и инфраструктурата, а държавата да инвестира, за да "не се изложим пред чужденците". По този почин спортното министерство подкрепя с милиони стартовете за световната купа в скизона Банско, която е дадена на концесия на "Юлен" - дружество, свързано с Цеко Минев.
Замисълът за Витоша не проработва, защото кандидатурата на София като домакин отпада прекалено рано. Не проработва и следващият план - за домакинство на младежка олимпиада през 2016 г.
В договора за продажба се изискват общо 500 хил. лв. инвестиции за 25 г.
През 2007 г. общината продава общинската "Въжени линии" ЕАД на регистрираното същата година на "Витоша ски" АД, дружество, свързвано с Минев, както "Юлен". В Съвета на директорите и на двете до 2022 г. е неговият адвокат Петър Петров. Симеоновският, Драгалевският и Княжевският лифт са продадени за общата сума 8.3 млн. лева.
В договора за продажбата, с който "Дневник" разполага, продавачът - общината, задължава купувача да запази предмета на дейност на дружеството за срок от 25 години (до 2032 г.), но не изисква съоръженията да се поддържат в изправност, нито да се модернизират.
Общината единствено изисква купувачът да инвестира общо 500 хил. лева в дълготрайни активи през първата година. Член 10 позволява на купувача да подменя лифтовите съоръжения с нови.
През 2016 г. се отвори врата на кабинка на Симеоновския лифт и петгодишно дете падна от осем метра, оцеля. Същата година през януари лифтът спря за два часа и десетки туристи останаха в студените кабинки.
В годините след това лифтът често бе спиран за профилактика или ремонт. От миналия октомври пак не работи, защото е аварирал единият двигател. Не може да се поправи, обявиха от италианската фирма "ТехноАлпин", която отскоро притежава "Витоша ски". Тя се позовава на мнението на производителя на лифта, австрийската "Допелмайер".
Началната станция на Симеоновския лифт е опасана от нови сгради.
Началната станция на Симеоновския лифт е опасана от нови сгради.
В позиция до медиите "Витоша ски" обясни, че не си струва да се обновяват стари лифтове. "Не е рационално с ремонти да се поддържат отдавна амортизирани съоръжения, които при нужната нормативна среда могат да бъдат заменени с най-модерните, които да се използват от софиянци и гостите на града". Собственикът посочва като пречка Закона за горите и действащия План за управление на Природния парк "Витоша". Според тези нормативни документи въжените линии могат да се модернизират, но само в съществуващите трасета.
Собственикът се оплака и от реституирани имоти в близост до трасето на Симеоновския лифт, които плътно са застроени.
Кметът Васил Терзиев смята, че модернизацията на витошките въжени линии и прилежащата инфраструктура ще струва 100-150 млн. евро. Общината няма тези средства и би могла да търси кредит или да кандидатства за финансиране по европейски програми.