Стискане на балон: Как работи руската фейк машина преди евроизборите

Стискане на балон: Как работи руската фейк машина преди евроизборите

Сградата на Европейския парламент в Брюксел с призива за гласуване на евроизборите
Reuters
Сградата на Европейския парламент в Брюксел с призива за гласуване на евроизборите
Видео, разказващо за поляци, бягащи от диктатурата на Варшава в Беларус, е поредният изблик на руска дезинформация, който цели да обърне нагласите на избирателите на предстоящите в края на седмицата избори за Европейски парламент.
Историята разпространява повтарящи се прокремълски наративи за Варшава, която според авторите е съпътствана от демократични провали и нахъсана от агресивни милитаристични намерения.
Екипът на "Стратком" - отделът в Европейската комисия, който се бори с пропагандата, определя видеото като част от по-широка руска кампания за дезинформация преди изборите на 6 - 9 юни.
Разпространението на видеото е като по калъп - свързани с Русия уебсайтове вземат прокремълско съдържание от контролирани от Москва издания или от прокремълски акаунти в социалните медии, преопаковат го, включително с превод, и го разпространяват по нови канали, за да се насочат към европейската аудитория.
40 души срещу руската пропаганда
Европейските столици предупредиха за предизборен скок на дезинформацията, но въздействието й е трудно да се измери.
"Операциите за влияние от страна на Русия, Китай и други участници, включително вътрешни групи, имат потенциала да нарушат онлайн дискусиите около евроизборите", казва Джак Стъбс, главен изследовател във фирмата за анализ на социални мрежи Graphika.
"Стратком" - екип от 40 души, който работи с малък бюджет от 15 милиона евро, е на първа линия в битката на Брюксел срещу дезинформацията. Но ЕС няма достатъчно ресурси, за да води сражение.
"Не можем да организираме офанзива от Брюксел", казва Петер Стано, говорител на дипломатическата служба на Европейската комисия, добавяйки, че подобно действие трябва да се случи на ниво държави членки.
Повечето, макар и не всички, страни от ЕС водят собствена борба срещу дезинформацията, но ресурсите варират и експертите казват, че европейските усилия са разединени.
Скъсани предизборни плакати на зелените в Германия
Reuters
Скъсани предизборни плакати на зелените в Германия
Това направи мейнстрийм партиите уязвими за кампании за дезинформация и подхрани недоволството на избирателите, давайки сила на националистическите партии във Франция, Германия и другаде.
Според втория годишен доклад за дезинформация на ЕС, публикуван тази година, Полша и Германия са били най-целените нации в ЕС. Франция и Сърбия, която не е членка на ЕС, също са сред основните цели.
Фрагментиран отговор
Атаките срещу Франция са разнообразни и включват действия като създаването на фалшив уебсайт на френското правителство, в който се твърди, че 200 хил. граждани са били призовани да се бият в Украйна, или множество публикации, целящи създаване на паника от настъпващи в Париж дървеници.
"Не минава седмица, без Франция да бъде обект на координирани и преднамерени маневри за прекъсване на обществения дебат и намеса в кампанията за европейските избори", казва френският министър по европейските въпроси Жан-Ноел Баро пред вестник Ouest France през април.
Томаш Хлон, комисар по международната дезинформация на полското правителство, каза пред "Ройтерс", че блокирането на уебсайтове е като стискане на балон, защото те се появяват другаде.
Франция натовари техническата служба Viginum - своя наблюдател за чуждестранна дезинформация, който има екип от 42 души и се разраства, да наблюдава акаунти в социалните медии, свързани с Русия, и да разкрива операции за влияние.
Испания разполага със специална работна група, която използва хардуер, проектиран от Европол, за да координира своя държавен отговор.
Политическата опозиция в Италия изготви законодателство, което ще създаде звено, посветено на идентифицирането на актове на дезинформация.
Като цяло обаче "отговорът е много разпокъсан", смята Валентин Шатлет, изследовател в лабораторията за дигитална криминалистика на Атлантическия съвет.
В знак на намерението на Европа да действа по-единно ЕС спря през май четири руски медийни субекта, включително регистрирания в Чехия уебсайт "Гласът на Европа", наричайки ги пропагандни мрежи, свързани с Кремъл.
Новият Закон за цифровите услуги на ЕС изисква от технологичните гиганти да правят повече за противодействие на незаконното и вредно съдържание, но пък изкуственият интелект направи по-бързо и по-лесно за чуждестранните участници да разпространяват дезинформация.
"Преди обикновено имаше човек зад троловете и ботовете, с изкуствения интелект всичко се умножи", казва Стано.