Автентичност, мисия, малки серии: Български брандове създават бавна мода

Автентичност, мисия, малки серии: Български брандове създават бавна мода

Автентичност, мисия, малки серии: Български брандове създават бавна мода
Pexels.com
Капсулен гардероб*, бавна мода, устойчивост и местни брандове - тези теми, които пандемията извади напред, продължават да променят отношението към свръхконсумирането на дрехи. Дори и световните брандове, извън регулярните сезонни колекции, създават базисни модели, които могат да бъдат носени непрекъснато.
Увеличават се и клиентите, избиращи местни марки, които пускат сезонни колекции, но имат по-малко производство, отличават се с автентичност и лична история, в която потребителите се припознават. "Дневник" се срещна с Ана Чолашка, Тина Серафимова, Станимира Стефанова, Бойка Пантелеева и Денина Мартин, които "тичат с препятствия" в категорията "мода, произведена в България" вече няколко години. Обединява ги това, че сами отговарят за целия процес по създаване на една колекция, работят с малки екипи и ателиета и пускат ограничени серии дрехи. Част от тях са превърнали това занимание в основен бизнес.
Според Денина Мартин, която създава своята марка Denina Martin Collection през 2019 г., пандемията несъмнено повлия за обръщането на хората към българските брандове. Нашата мисия респективно беше да продължим да оправдаваме очакванията и да надграждаме работата си, за да запазим клиентите, които са ни гласували доверие в онзи период.
В крайна сметка, трендът "пазарувай от български брандове" сам по себе си не гарантира, че тези клиенти ще се задържат", казва Мартин.
Денина е ангажирана с почти всичко - от подбор на материали, модели, концепции и заснемане, до самото маркетиране. За останалите детайли работи с подизпълнители.
"След пандемията клиентите станаха чувствителни и взискателни към това, с какво се обличат", допълва Бойка Пантелеева, която пуска своята марка Veza само месец преди началото на й. Нейните наблюдения са, че ако световните марки са понижили качеството си след нея, то българските продължават да не правят компромис с избора на материи, отношението към детайлите (включително ципове, копчета, хастари) и с производството, което при всички тях е изцяло в България.

Да разказваш добре истории през дрехи

За Ана Чолашка и Тина Серафимова от Vintage Summer всичко започва почти на шега. За сватбата на Тина се оказват без шаферски рокли и тогава Ани заедно с майка си и баба си изработва няколко жълти поли. После правят няколко модела за Коледа и така преди 11 години се ражда техният бранд, който днес жените разпознават по бохемските рокли, усещането за лято и закачливите надписи по тениските и платнените чанти, които създават. Много често самите те застават пред обектива, за да показват моделите си. И това, че дават личен пример е сред нещата, които ги отличават, казва Ана Чолашка.
За нея историята на един бранд е всичко. "Знаеш кой седи зад него, хората познават дори семействата ни и когато правиш нещо със сърцето си, това се усеща. Освен това имат една от общо 100 произведени рокли и това е - допълва тя. - Отличава ни и личното отношение към клиентите. Някои от тях са с нас от самото начало и можем да ги наречем приятели. Има момичета, които имат над 20 наши рокли в гардероба си и си ги носят. За нас това е истинско щастие."
От бизнес гледна точка нямат свръхпроизводство, което също носи стойност. "Важно е да разкажеш кой седи зад продукта, каква енергия носи и какво послание е вложено. С това печелим любовта на хората", казва Тина Серафимова.
"Без значение къде по света се намираш, сторителингът (бел.авт. - разкзавнането на история) е изключително важен за идентичността на един бранд. Важно е не просто да създаваш продукти, а да им вдъхнеш душа, за да могат хората не просто да ги видят, а да ги усетят", включва се Денина Мартин, която хората познават първо като инфлуенсър. От години тя споделя с последователите си модните си вдъхновения, пътуванията, важните семейни събития и начина си на живот. Да създаде моден бранд за нея е естествено продължение на развитието ѝ отвъд социалните мрежи и в момента това е основният ѝ бизнес:
"Когато създаваш съдържание за онлайн пространството, идва един момент, в който имаш нужда да предизвикаш себе си, да надградиш, да си докажеш, че можеш и още, и най-вече да изразиш себе си в краен продукт с надеждата други хора да се припознаят в него. За мен този момент настъпи през 2019 г."
Затова и всяка дреха, която създава, напомня личния ѝ стил и хората могат да припознаят нея и нейната история в Denina Martin Collection. Разказва, че подборът на материали за всяка нова колекция започва поне половин година по-рано, защото държи да се тестват преди финалния избор. След това предава към ателието, с което работи за ушиването на моделите.
Да създаде моден бранд за Денина Мартин е естествено продължение на развитието ѝ отвъд социалните мрежи
Личен архив
Да създаде моден бранд за Денина Мартин е естествено продължение на развитието ѝ отвъд социалните мрежи
"В консуматорското време, в което живеем, все повече се цени идентичността, личното отношение и емоционалната обвързаност. Щастлива съм, че MIRAME обединява толкова момичета в една "общност", с която пишем заедно нашата цветна история. Не са просто клиенти", твърди Станимира Стефанова, която създава бранда си през 2021 г.
Тогава пуска лимитирана колекция от халати в шест различни принта за всички като нея, които обичат да прекарват времето си вкъщи и искат да им е уютно, цветно, красиво, да се чувстват специални дори, докато четат книга. "С времето разширих продуктовата гама, но все още при създаването на всяка колекция си задавам въпроса с какво се отличава тази дреха, с какво е различна от останалите и могат ли клиентите на MIRAME да я открият при друг бранд", казва тя.
Начинът, по който ще разкажеш историята си, придава емоционална стойност на продукта - в това е сигурна и Бойка Пантелеева. От самото си създаване нейната марка Veza се стреми да съхранява и популяризира българските традиционни носии. Самата тя толкова харесва една престилка от северняшкия регион, че решава да започне да създава такива, но в малко по-съвременен вид.
Започва да използва съвременни кройки и материи, но ги комбинира с традиционни техники за бродиране, изцяло ръчно, за да превръща дрехите в носимо изкуство с препратки към българския фолклор. "Все повече се държи, и не само в България, на устойчивата мода, която измества от модната сцена бързата. Това много ме радва - че имаме вече не само продукт, а зад него седи мисия, история, идея", казва Панталеева.
За Бойка Пантелеева основното вдъхновение е българската шефица, която тя иска да представя в по-модерен вид
Личен архив
За Бойка Пантелеева основното вдъхновение е българската шефица, която тя иска да представя в по-модерен вид

По-малкото е повече

По-малко производство, по-малко модели, но повече разпознаваемост и внимание към детайлите е формулата, която обединява всички тях. "Брандът Veza в никакъв случай не може да се нарече алтернативна мода. По-скоро е нишов бранд. Знам, че не е по вкуса на всеки и нямам за цел да бъде", казва Бойка Пантелеева и според нея дрехите - уникати се ценят все повече от бързата мода, която често трае един сезон. Тя създава единични бройки, основно по поръчка. Разработва моделите, след това ги предава на две малки ателиета за ушиване, а бродирането се прави ръчно от две жени, които поддържат традициите в този занаят.
Когато изработва нося или престилка, те никога не изглеждат еднакво и винаги има нещо, което ги отличава една от друга.
"В модната индустрия конкуренцията е огромна. За да постигнеш успех и да се задържиш на пазара, трябва да предлагаш нещо уникално и авторско", твърди и Станимира Стефанова. Нейният бранд стана разпознаваем благодарение на ярките, цветни и често тематични принтове, които са изцяло авторски. От самото създаване на MIRAME тя работи с илюстраторката Точка Илиева от "Точка спот" и казва, че процесът по изработването на принтовете е един от любимите ѝ. През останалото време се занимава с всяка част от процеса - от творческата с избор на платове, концепция за принтове и дизайн до опаковане и изпращане на пратки.
"Разбира се, разчитам на професионалисти и подизпълнители, за да достигне качествен продукт до клиента - илюстратор за принтовете, печатница за сублимация на платове, цех за производство, реклама и рекламни материали, поддръжка на сайт, счетоводство и т.н." От тази година работи с шивашки цех, но когато има поръчка от предходна колекция, разчита на малките ателиета, с които е започнала в самото начало.
Не може да каже колко броя произвежда от даден модел, защото нейните колекции не са сезонни, а по-скоро са налични до изчерпване на количествата. Понякога се допълват и се шият още бройки, дори от първата ѝ колекция. "Всичко зависи от интереса и търсенето на клиентите", казва Станимира Стефанова, за която това в момента е основно занимание, на което е посветила времето си.
Марката на Станимира Стефанова се отличава с авторските принтове, по които работи съвместно с "Точка спот"
Личен архив
Марката на Станимира Стефанова се отличава с авторските принтове, по които работи съвместно с "Точка спот"

Онлайн и без монобранд магазини

От самото начало Ана Чолашка и Тина Серафимова предпочитат фестивалите и pop-up събитията като места, на които могат да предлагат дрехите си. За тях личният контакт с клиентите е много важен. "Така можем да помогнем на момичетата какво да изберат, да посъветваме какво ще им седи най-добре, да чуем тяхното мнение. Не сме създали все още физически магазин, защото искаме ние самите да представяме дрехите си", казват те, но не крият, че идеята за постоянно "място за споделеност", както го наричат, все повече се оформя. Разчитат и на онлайн продажби, а отскоро имат нов сайт и мобилно приложение. Проектът да излязат извън българския пазар малко се е отложил, защото и двете са майки на две малки бебета и не толкова големи батковци.
"Въпреки че продукти на MIRAME се предлагат и във физически магазин, значително по-голям процент продажби има онлайн", казва Станимира Стефанова. Нещо, което позволява достигане до повече пазари, допълва Бойка Пантелеева, според която хората ценят все повече личното си време и предпочитат да пазаруват онлайн. Признава обаче, че заради спецификата на нейните дрехи и мисията им, няма как това да бъде основният ѝ бизнес. "За съжаление, тук не се ценят достатъчно", казва тя, но пък ѝ доставя изключително удоволствие да го прави.
"Да създаваш нещо от А до Я е изморително само по себе си, а един такъв проект като монобранд (бел.авт. - само за един бранд) магазин изисква много енергия и отдаденост", твърди Денина Мартин, която вярва, че за нейната марка ще се случи в даден момент. На този етап обаче разчита както на онлайн поръчките, така и на pop-up събитията, които организира при представяне на нова колекция.
Не липсват и други предизвикателства, като всички са единодушни, че те най-често са свързани с производството - наличност на материали, доставки, нарастващите цени. "Друго предизвикателство със сигурност е бързата мода и всички масови дрехи на ниски цени. Но вярваме, че все повече момичета оценяват качеството и продължителността на живот на дрехите", казва Тина Серафимова, като за нея и Ана Чолашка времето също е от решаващо значение, заради децата.
"Може би малкият и ограничен български пазар е най-голямото предизвикателство, особено за бранд с големи мечти и планове за развитие", допълва Станимира Стефанова.
Но въпреки това всички те продължават да преминават през препятствията, без да бързат. Точно като дрехите, които създават.
* Капсулен гардероб (от англ. capsule wardrobe - подбран) е концепция, в която с много малко дрехи се правят много комбинации.