Демонтирането на клиентелизма - трудно, но има надежда

Демонтирането на клиентелизма - трудно, но има надежда

Едит Згут Пшибилска.
Едит Згут Пшибилска.
Откакто встъпи в длъжност през декември 2023 г., полският премиер Доналд Туск многократно осъди системата за покровителство, установена по време на предишната администрация на партия "Право и справедливост" (ПиС).
Туск се закле да потърси отговорност от "всички онези, които злоупотребиха с властта и ограбиха полската държава", като представи изобличителен списък с предполагаеми нарушения на ПиС на Ярослав Качински. В него са включени:
  • прахосване на огромни суми за ново летище в централна Полша;
  • лошо управление на контролираната от държавата рафинерия "ПКН Орлен";
  • превръщане на публичните медии в инструменти за пропаганда;
  • закупуване на шпионски софтуер за наблюдение на политически опоненти;
  • пълнене на държавни компании с лоялни на властта;
  • използване на публични средства като партиен фонд за подкупи.
Изчистването на политическата система на Полша ще бъде предизвикателство за премиера Туск. Действията му обаче са сигнал за обещаваща промяна към по-прозрачна политическа система, която да не дава поводи за разследваният от ЕС за нарушения на върховенството на закона. Този подход дава надежда и на други страни като Унгария, където корупцията е пуснала дълбоки корени.
Мрежите за покровителство на Виктор Орбан и Ярослав Качински имат поразителни прилики. И двамата лидери изградиха неформални структури на властта, което води до отстъпление от демокрацията и разследвания от Европейската комисия по член 7. Но как се появи това поведение и какво може да се направи, за да бъде спряно?
Както в Полша, така и в Унгария, отслабването на институционалния контрол и равновесие даде възможност за нарастване на неформалната власт. Случаите на корупция на високо равнище бяха пренебрегнати, а правоприлагащите органи станаха пасивни отчасти поради пристрастността на прокуратурата.
  • Например значителни средства бяха насочени към кръговете на Збигнев Жобро, министър на правосъдието на Качински, без особен контрол. Впечатляващ пример включва злоупотреба с Фонда за правосъдие, предназначен да подпомага жертвите на престъпления и да реабилитира затворници, от който в крайна сметка се оказва, че са финансирани групи, лоялни на Жобро, включително неговата партия "Суверенна Полша", както и институции, подкрепящи коалицията на Качински.
  • Освен това бяха положени целенасочени усилия за потискане на несъгласието и заглушаване на тези, които се опитваха да преодолеят пропуските в отчетността на властите. Това беше частично постигнато чрез неформална власт като завладяване на медии, при което влиятелни лица и държавни компании поеха контрола над независими медии, включително силно политизираната полска обществена телевизия.
  • Въпреки че официалната държавна намеса в Полша остана сравнително ограничена, правителството на ПиС оформи собствеността на медиите чрез клиентелистки мрежи и неконтролирани финансови споразумения. "Реполонизацията" на "Полска прес" от контролирания от държавата петролен гигант "ПКН Орлен", ръководен от съюзника на Качински Даниел Обайтек, беше перлата в короната на това усилие.
Стратегията на Качински не можа да постигне успех в краткосрочен план, включително защото мащабът и дълбочината на клиентелистката корупция при управлението на ПиС са огромни и ще отнеме доста време да бъдат разплетени.
За да дадат представа за мащабите на корупцията, одиторите, които проверяват публичните разходи по време на управлението на ПиС, вече са установили 100 млрд. злоти (около 23 млрд. евро) съмнителни и потенциално незаконни разходи. Има също твърдения, че Качински изрично е заявил, че само политически лоялни лица трябва да заемат постове в публичната администрация и държавния бизнес.
Дори и в ретроспективен план ПиС нагло продължава да избягва всякаква вина или отговорност. Когато беше запитан за действията на своята партия, Качински отговори, че подпомагането на различни институции не е нито незаконно, нито противоречи на обществения интерес.
Ситуацията в Унгария е още по-сериозна.
През 2022 г. ЕС официално определи администрацията на Виктор Орбан като "електорална автокрация" поради продължаващото отстъпление от демокрацията, което подкопава почти всеки аспект на държавата. Стратегията на Орбан разчита на монополизирането отгоре надолу както на държавата, така и на икономиката, като частни образователни фондации служат като основен инструмент за привличане на публични средства.
  • Милиарди форинти на данъкоплатците са потекли към платформи като Центъра за фундаментални права и неговия собственик, Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. Тези институции "действат" като организирани от правителството неправителствени организации (ОПНПО). докато в действителност функционират, за да легитимират и популяризират посланията на правителството на Орбан и същевременно хвалят представянето на неговата партия "Фидес".
  • Центърът за фундаментални права е още по-притеснително явление, тъй като е свързан с чуждестранни мрежи със съмнителен произход, включително полския католически правен тръст "Ордо Юрис" и подкрепящата Доналд Тръмп Конференция за консервативно политическо действие. И двете имат за цел да разпространяват антизападни наративи под прикритието на "консерватизма" в световен мащаб.
Степента на това завладяване кара много унгарци да се примирят с пълното господство на Орбан и неговите съюзници. Неговата пропагандна машина, която няма аналог в ЕС, подхранва дезинформацията и конспиративните теории. Една от последните независими медии в Унгария, RTL, изглежда, е паднала жертва, след като германската медийна компания сключи стратегическо споразумение с държавната унгарска 4iG.
И все пак може да има изход.
Бързите действия на Доналд Туск срещу мрежата на ПиС в Полша не останаха незабелязани в Унгария.
Петер Мадяр, бунтовник от опозицията, който според актуалните проучвания се доближава по подкрепа на 10 процентни пункта от Орбан, изтъква лидерството на Туск в борбата с вътрешния клиентелизъм. "Олигарси! Гледайте какво става в Полша!", написа Мадяр в социалните медии.
Той също обяви, че неговата партия, Партия "Уважение и свобода" (ТИСА), планира да се помага на Европейската прокуратура и да създаде "цифрови изповедални", където гражданите, зависими от режима на "Фидес", могат анонимно да споделят информация за злоупотребите с власт от страна на партията. Говори се и за създаване на междусекторно сътрудничество между граждани и разследващи журналисти, за да се оспори неформалният патронажен режим на Орбан.
Всичко това обаче зависи от победата на Мадяр или друга опозиционна партия над Орбан на изборите през 2026 г.
Който и да стане министър-председател след "Фидес", ще трябва да подражава на промените, които в момента се случват в Полша, и да промени демократичната култура на Унгария.
Петер Мадяр трябва да се отдалечи от враждебната позиция към гражданското общество и пресата, която е характерна за управлението на Орбан. Вместо да демонизира разследващите журналисти, Мадяр трябва да насърчава култура на взаимна толерантност и институционална търпимост. Освен това ТИСА трябва да използва своя мандат в Европейския парламент, за да настоява за смислени действия на ЕС срещу завладяването на медиите в Централна и Източна Европа.
Докато усилията на Туск за борба с клиентелизма в Полша може да послужат като модел за Унгария, задачата режимът на Качински да се изправи пред правосъдието е трудна и ще бъде още по-трудна в Унгария след падането на Орбан.
Акцентът трябва да бъде поставен върху установяването на свободна и справедлива демокрация с участието на всички сектори на обществото, които споделят този възглед. Пътят към възстановяването на двете страни може да изглежда дълъг и труден, но сега в края на тунела свети, макар и закъсняла, искрица надежда.