Регулатор забрани на телекомите да създават пречки при предсрочно прекратяване на договор

Регулатор забрани на телекомите да създават пречки при предсрочно прекратяване на договор

Регулатор забрани на телекомите да създават пречки при предсрочно прекратяване на договор
Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на мобилните оператори да налагат допълнителни такси на потребители, които искат да прекратят договора си предсрочно. Тя е установила, че освен разрешената неустойка в размер на три месечни такси компаниите карат клиентите си да плащат неустойки и за ползвани промоционални услуги или купена техника.
Това според комисията е нелоялна агресивна търговска практика, злоупотреба с влияние и накърняване на добрите нрави.
Чрез злоупотреба с влияние операторът налага всякакъв вид прекомерни и несъответстващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато той желае да упражни правата си по договора, включително правото си да прекрати договора или да избере друга стока или услуга или друг търговец, е установила комисията.
Тя е получила оплаквания от мнозина потребители, които са доказали с фактури, че при предсрочно прекратяване на договор освен неустойката в размер на три стандартни такси операторът допълнително им е начислил и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства, ако си ги е купил на преференциална цена.
Комисията напомня, че при предсрочно прекратяване на договор за електронни съобщителни услуги по вина или инициатива на потребителя мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно.
Тя е установила, че оператори включват в договорите и допълнителни клаузи, които им позволяват да претендират неустойки и за отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и платената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка.
"Това са уговорки във вреда на потребителя, които накърняват добрите нрави и водят до съществено неравновесие между правата и задълженията на търговеца и потребителя, като задължават потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка", се казва в съобщението на комисията, според която това поведение е недобросъвестно.
В хода на административното производство по издаването на заповедите е установено, че мобилни оператори злоупотребяват с влияние, като се възползват от позицията на по-силна страна в правоотношението си с потребителя, за да тълкуват изключително в свой интерес клаузата за неустойките в договора. Без правно основание те създават пречки пред потребителя, за да го задържат като свой клиент, е изводът на проверяващите.
В съобщението на комисията не се посочват имена на компании нарушители.
За последно темата за неравноправните клаузи в договорите на мобилните оператори с потребителите беше коментирана около индексацията на цените на услугите им през пролетта заради високата инфлация. В Народното събрание е внесен законопроект на депутати от "Продължаваме промяната - Демократична България", с който да позволят отпадането на неравноправните клаузи. Той е внесен през юли, но не е разглеждан. В мотивите към нормативния акт се цитират данни на Комисията за защита на потребителите, според които през 2021, 2022 и 2023 г. за нелоялни търговски практики на трите оператора са наложени 68 санкции на обща стойност 541 хил. лв.