Паркинги на границата: Ще прогледне ли държавата за проблемите на превозвачите

Паркинги на границата: Ще прогледне ли държавата за проблемите на превозвачите

След телевизионен репортаж тази сутрин служебният премиер Димитър Главчев разпореди на ДАНС и НАП да направят проверка на проблема с буферните паркинги.
След телевизионен репортаж тази сутрин служебният премиер Димитър Главчев разпореди на ДАНС и НАП да направят проверка на проблема с буферните паркинги.
Служебният премиер Димитър Главчев разпореди още днес да започне проверка на Националната агенция за приходите (НАП) и Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) във връзка с проблема с буферните паркинги за тирове по границите заради създалото се напрежение там.
Служебната власт се захвана с проблема на свикана от Главчев спешна среща едва сега, след като преди ден зам.-председателят на Европейския транспортен клъстер Йоанна Лалова съобщи пред "Нова телевизия" и БНР, че на международен форум превозвачи са поставили въпроса за изолацията на България заради лошите практики, а Гърция и Турция търсят алтернативен транспортен коридор, за да заобиколят страната.
Оплакванията на транспортните компании, за които е известно от години, са в две посоки - за принудителното насочване на тировете към частни паркинги на влизане в България през Капитан Андреево и на излизане преди двата моста на Дунав, а също и за по-големите банкови такси, които чуждите камиони плащат за дезинфекция на влизане от Турция.
И днес "Нова телевизия" излъчи репортаж от района на "Дунав мост 2", в който шофьори на тирове за пореден път се оплакаха, че са принуждавани да отбиват в частен паркинг и съответно да плащат преди да минат границата. Този ред според превозвачите е определен от държавата, като частни субекти са оставени да печелят от него.
Целта на проверките според служебния кабинет е да бъде изяснена ситуацията в кратки срокове и да бъдат предприети мерки, така че преминаването на границата да се нормализира.
Освен значението на буферните паркинги за облекчаването на трафика около гранично-пропускателните пунктове на места са необходими допълнителни стъпки, така че да се намали времето за изчакване на камионите и да се предотвратят опити за нарушаване на реда за преминаване, отбелязват от правителствената пресслужба.
Днес зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков е отбелязал, цитиран от правителствения пресцентър, че подобни проблеми като тези на "Дунав мост 2" е имало и на "Дунав мост" край Русе. В Русе било намерено решение, но в какво е същността му не беше оповестено. Обещано е обаче в кратки срокове да се търси начин същият модел да бъде приложен и при "Дунав мост 2". За целта министерството, със съдействието на областния управител на Видин, ще осъществи спешен разговор с местната власт и с фирмата, която стопанисва паркинга.
В средата на юли въпрос към финансовия министър за контрола и отчетността по събирането на такси на пунктовете беше задал депутатът от "Продължаваме промяната - Демократична България" Димитър Найденов. Тогава обаче Людмила Петкова му отговори формално - че за плащането на държавни такси касови бележки и фактури не се издават и не коментира липсата на пос терминали и други удобства за плащане.
"Проблемът с тези паркинги на границата с Турция съществува от десетилетия. Този модел вече е пренесен и на границата с Румъния", коментира пред "Нова телевизия" правният експерт в Антикорупционния фонд Лора Георгиева. През миналата година фондът публикува разследване, според което на "Дунав мост" при Русе е била пренесена същата схема като тази на граничния пункт "Капитан Андреево", в която участват фирми, пряко или косвено свързани с Размиг Чакърян - Ами.
"Капитал" написа през миналата година, че близки до Чакърян фирми в последните години са инвестирали в "златни" тир паркинги по граничните пунктове: в края на август 2020 г. на свиленградската граница заработва паркинг за 600 тира, а малко по-късно в съседство е изграден и още един за 100 тежкотоварни автомобила. Подобно съоръжение работи и на друг пункт на границата с Турция - Лесово в община Елхово, чийто капацитет е 350 паркоместа за тирове и 75 за леки автомобили. Този модел е пренесен и на Дунав, като през 2022 г. близки до Ами фирми с помощта на общината получават паркинг монопол и в Русе. От тази година такъв обект функционира и при Видин.
Чакърян стана публично известен покрай приватизираните държавни дейности на "Капитан Андреево", където беше свързван с фирмата, която осигуряваше дезинфекция (т.нар. златна локва) на преминаващите превозни средства "Пи.Еф.Си." и тази, която извършваше фитосанитарния контрол - "Евролаб 2011". При кабинета "Петков" тази дейност беше поета от държавата.
Според Лора Георгиева държавата бездейства, като оставя много нарушения да се извършват пред очите на полицията. "Не става въпрос само за таксата за паркинга. Чуждестранните превозвачи са принудени да плащат три пъти по-висока такса от българските. Не се внася в бюджета ДДС. Ние снимахме със скрита камера касовите бележки. МВР също е отговорно - там има полицаи и съдействат", подчерта тя.

За ПП-ДБ става въпрос за "рекет"

Междувременно днес парламентарната група на "Продължаваме Промяната - Демократична България" изпрати писмо до Главчев, в което се предлагат конкретни мерки за решаване на проблемите и подобряване на ситуацията, която е определена като "рекет".
"От години българската държава допуска и толерира регулацията на трафика по граничните пунктове да се превръща в частен монопол. Кабинетът на Кирил Петков направи решителни стъпки държавата да влезе във властта и правомощията си на "Капитан Андреево", но с времето чрез съдебни решения и бездействие на държавни институции бяха "върнати" почти в изходно положение", отбелязват от ПП-ДБ и допълват, че паркингите на двата моста при Дунав са на "фирми с неясна собственост и извършват дейности, присъщи на държавата, без каквато и да било санкция от български държавен орган".
Според коалицията тази ситуация е "огромен удар върху имиджа на България, българската държава и бизнес, и представлява непреодолима пречка при преговорите за присъединяване на България към Шенгенското пространство със сухопътните си граници, като е време е държавата да си върне контрола на границите".