Фалшив герой

Фалшив герой

До 20 октомври можете да разгледате пътуващата изложба "Fake (f)or Real/Истина или лъжа" в Етнографския музей в София.
До 20 октомври можете да разгледате пътуващата изложба "Fake (f)or Real/Истина или лъжа" в Етнографския музей в София.
"Дневник" препубликува ревюто на Ела Русева, която пише под псевдоним в блога "Блондинка в музея". Можете да следите публикациите и във фейсбук страницата й.
Кога за последно са ви прецаквали? Ама майсторската. С финес. Историята, която ще ви разкажа, не е българска, но в момента гостува в България. След малко ще разберете къде.
Каня ви на пътешествие във времето. Първата ни спирка е в 1937 г., когато именитият специалист по изобразително изкуство, доктор Абрахам Бредиус, бил потърсен за експертно мнение. Становището на Бредиус било свещено. Наричали го Папата на живописта. Бил разкрил десетки фалшификати и разобличил мнозина недоброжелателни антиквари.
Гостът на Бредиус споделил, че еврейско семейство има нужда от пари, за да избяга в Щатите и иска да продаде семейна реликва.
Посетителят извадил от калъфа старо платно - Христос с учениците си в Емаус. На картината били изписани инициалите IVMeer - Йоханес Вермеер.
Бредиус бил на върха на щастието - най-сетне се сбъднала мечтата му! Намерил бил произведение от изгубения период на холандския майстор. Толкова бил категоричен, че лично отделил от собствените си средства в кампанията за купуване на картината. По днешните цени галерията, която я откупила, платила 10 милиона долара! Арт светът полудял. От 280 години били известни 35 картини на Вермеер. И хоп, появила се 36-та!
Втората ни спирка е в 1945 г. Докато преглеждали колекцията на Гьоринг с плячкосани и откупени произведения на изкуството, съюзниците намерили "Христос и прелюбодейката" - картина на Вермеер. Германците, нали са германци, били запазили прилежно цялата документация около платното. Разследващите тръгнали по следата. Тя ги отвела до Хан ван Меегерен.
Ван Меегерен от малък рисувал страстно. Баща му го биел през ръцете. Искал да го прави архитект. Инатът на младежа надделял и той завършил художественото училище. Направил голяма изложба. Критиците го разбили на пух и прах. Казали, че рисува старомодно и копира други известни художници. Мечтата му била съсипана.
И тогава Ван Меегерен се превърнал във виртуозен фалшификатор. Купувал стари бездарни картини от 17 век, изстъргвал платната и върху тях създавал своите шедьоври. Набавял си лапис лазули от един магазин в Лондон, за да има истинско синьо от 17 век. Боите се втвърдяват с десетки години. Затова нова картина пуска боя по памук, натопен в алкохол. Така най-често се разобличават фалшификатите.
След десетки опити, печене във фурна, мини пожари и провали, Ван Меегерен и на това му намерил колая - смесвал боите с формалдехид и ги правел бетон!
Клетият доктор Бредиус ненапразно клъвнал на тази месарска кука. А и защото наистина много му се искало да има още Вермеер.
Вермеер Vs. Ван Меегерен
Вермеер Vs. Ван Меегерен
Та арестували съюзниците Ван Меегерен и започнали процес за държавна измяна, защото продавал холандското културно богатство на нацистите. По онова време изменниците ги разстрелвали. За да отърве кожата, той признал, че е фалшификатор. За да го докаже, нарисувал в съдебната зала "Младият Христос в храма", досущ Вермеер.
Осъдили го на една година затвор. Което е доста по-добре от разстрел. Нещо повече - превърнал се в национален герой, измамил омразните нацисти. Даже в един момент щели паметник да му вдигнат. Само дето никой не обърнал внимание на една малка статия в местен вестник, че "героят" лично илюстрирал и издал изключително гнусна антисемитска книжка, която подарил на Хитлер с посвещение :"На моя любим фюрер".
Не е ли иронично, както пееше Аланис Морисет? Ван Меегерен получава известност и признание чак когато спира да е себе си и започва да имитира друг. Уж иска да прецака фашистите, а подарява книга на любимия фюрер.
Изкарва над 50 милиона долара в най-тежките, бедни и гладни за Европа времена. Купува си къщи, хотели, вили, живее в разкош, организира пищни оргии, а самият Вермеер бил затънал в дългове.
Животът на Ван Меегерен е като да се качите на страшно влакче в увеселителен парк. Неговата и други интересни истории разказва пътуващата изложба "Fake (f)or Real/Истина или лъжа" в Етнографския музей в София. Имате време да я разгледате до 20 октомври. Ще ви помогне да се ориентирате в света на лъжите, замаскирани като истини, на фалшивите герои и фалшивите новини. Ужасяваща и завладяваща, тя е истинско явление за България. И е много актуална днес, когато ни залива океан от информация и дезинформация. Домът на европейската история в Брюксел, откъдето идва, е свършил чудесна работа.
В своята книга "Човекът, който правеше Вермеери", Джонатан Лопес пише: "Колекционерите ценят изкуството, защото чрез него могат да притежават частица от една непорочна душа." Какво се е случило с порочната душа на Ван Меегерен, ще разберете, когато разгледате изложбата. Аз отивам да смесвам боите, че на Мона Лиза братовчедка й ми дойде на гости.