Финансовият министър не предлага удължаване на по-ниския ДДС за заведенията

По традиция с проекта за бюджет всяка година се предлагат и промени в данъчните закони. Проектът за 2025 г., чието съдържание към момента не е публично известно, отново е подготвен от служебен министър на финансите. Това означава и че по наложило се правило от началото на политическата криза е много вероятно да се стигне и до актуализация през годината.
В сряда вечерта Министерството на финансите предложи промени в няколко данъчни закона, които са обявени за обществено обсъждане.
Фини настройки на помощите за деца
С промените в Закона за доходите на физическите лица министерството предлага да се разрешат казусите с данъчни облекчения за деца, чиито родители са разведени или нямат брак изобщо.
В практиката често се констатират случаи, при които родителите, на които не са предоставени родителски права, ползват данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания чрез работодател или с подаване на годишна данъчна декларация, без да уведомят другия родител, и по този начин го лишават от възможността да прилага съответното намаление. Това е записано в мотивите към проекта.
Целта на промяната е изрично да се определи поредността на ползване на данъчните облекчения от двамата родители, като едновременно с това да се защитават правата на родителя, на когото е предоставено упражняването на родителските права.
Промяната предвижда съответното облекчение да се ползва от родителя, на когото са предоставени родителските права в случаите на развод, и само ако този родител няма достатъчно доходи, облекчението може да се ползва изцяло или частично от родителя, на когото не са предоставени родителските права.
Същата уредба е предвидена и в случаите, когато родителите нямат сключен брак. Предвидена е и изрично уредба за възстановяване на ползвано данъчно облекчение в нарушение на закона в описаните случаи. С предложените изменения и допълнения се очаква създаване на правна сигурност и предотвратяване на възможности за некоректно ползване на данъчни облекчения.
Действащите в момента облекчения са по 6 хил. лв. на дете и двойно повече за дете с увреждане. Сумата се приспада от данъчната основа на родителя. Те се полагат на всички родители без значение какви са им доходите. Този подход бе въведен от кабинета "Петков".
Затягат се правилата за търговците на цигари
С въвеждането в националното законодателство на четиригодишния акцизен календар се създаде предвидимост за поетапното увеличаване на размера на акцизните ставки върху цигарите, тютюна за пушене, пурите и пуретите, нагреваемите тютюневи изделия, електронните цигари и наргилета.
На практика обаче това е създало възможност за недобросъвестно поведение от страна на някои търговци. Това са установили в Министерството на финансите и предлагат сега да се поправи.
Причината е, че някои търговци преди датата на влизане в сила на новата по-висока акцизна ставка пускат на пазара голямо количество цигари с по-старата и съответно по-ниска акцизна ставка. Това води до пропуснати ползи от приходи от акциз.
Затова ведомството предлага да се ограничи презапасяването с тютюн и тютюневи изделия от търговците. За целта се въвеждат ограничения за броя бандероли. Той е до броя, получен за предходните три месеца.
"На практика това означава, че дори при увеличаване на икономическата си активност три пъти над обичайната икономическият оператор ще може да удовлетвори нуждите си от брой бандероли", мотивират предложението си вносителите. Редакцията на съответния текст в Закона за акцизите и данъчните складове предвижда, когато даден търговец разполага с брой бандероли под сумата на предадените за последните три месеца, да може да поиска и да му бъдат предоставени допълнителен брой.
В проекта е заложено и ясно дефиниране на течностите за електронни цигари - съдържащи или не никотин. Мотивът за това е да има равнопоставеност на производителите, търговците и потребителите на тези продукти в търговската мрежа, включително чрез електронната търговия. Описани са и случаи на "частични смеси" на продуктите от типа "направи си сам".
Авторите на проекта отбелязват, че данъчното облагане на тези продукти не е регулирано на европейско ниво, поради което въведените разпоредби са за целите на акцизното облагане на тези продукти и са извън обхвата на продуктовата регулация, уредена със Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия.
Промяна в ДДС, но не каквото си мислите
По време на пандемията в различни моменти бяха въвеждани по-ниски и дори нулеви ставки на ДДС. С времето някои от тях отпаднаха. Други обаче все още действат, като например нулева ставка на данъка върху брашното и хляба, 9% за ресторантите.
От предложените текстове не се вижда някаква промяна, свързана с размера на ставките. Това обаче означава и че не се предлага намалената ставка за заведенията да се прилага и догодина.
В проекта се предлага във връзка с навлизането на нови съвременни технологии при зареждането на горива автоматите само да изписват продажбата на дисплея, а да не издават касова бележка.

Парламентът подари 300 млн. лева на ресторантьорите с преференциален ДДС
Измененията в Закона за ДДС са свързани с изискване материалните запаси и активите на регистрираните по ДДС фирми да се декларират всяко тримесечие. Другата част от измененията са свързани с намаляването на разходите за малките и средните предприятия за привеждане в съответствие, когато работят освен на местния пазар и на този в ЕС.
В мотивите към проекта се посочва, че тежестта на тези разходи за малките предприятия е по-голяма пропорционално от тази върху големите. Така за тях се въвеждат специални режими, произтичащи и от правото на ЕС.
Съгласно действащите разпоредби в ЗДДС към момента малките предприятия могат да се ползват от освобождаване от задължението за начисляване на ДДС (освобождаване) до прага за регистрация само ако са установени в страната. В резултат на това малките предприятия, които извършват сделки в други държави членки, в които не са установени, трябва да се регистрират и да изпълняват задълженията по ДДС (подаване на периодични справки-декларации за ДДС, издаване на пълни фактури, сметка за ДДС и т.н.) във всяка държава членка, в която е дължим ДДС.
Проектът предвижда две нива на приложение на специалните режими - само в страната, в която са установени, и прилагане на специалния режим в ЕС от малки предприятия в една или повече държави членки, различни от страната на установяване, независимо дали режимът се прилага на национално равнище.
Помощ за фирмите в бедни общини
С промени в Закона за корпоративното подоходно облагане се въвежда по-висок праг на помощ за фирми, действащи в общини с висока безработица. Това е държавна помощ, разрешена от ЕС като средство за насърчаване на икономическата активност в общини с безработица над средната. Целта е да се запазят и увеличат работните места в тях.
Текстовете предвиждат увеличаване на горния праг на минималната помощ, предоставяна на едно предприятие за период от 3 години от 200 хил. евро на 300 хил. евро, като с тази мярка еврокомисията отразява инфлацията за периода 2014 - 2023 г. и нивото на икономическото развитие в Европейския съюз.
Тази помощ трябва да бъде описана в централен регистър, установен на национално ниво или на ниво Европейски съюз, считано от 1 януари 2026 г.
Въвеждането на задължителен регистър се очаква да повиши прозрачността за заинтересованите страни и държавите членки и ще намали административната тежест за предприятията, които понастоящем използват система за самодеклариране.