Кои са най-следваните инфлуенсъри за 2024 (и още данни за влиянието им)

Доверието към инфлуенсърите спада, показват данните от годишното проучване "Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България" на пиар агенцията MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, и маркетинговата агенция Pragmatica.. С 63% през 2023 г., данните за тази година показват, че вече 53% от потребителите имат доверие към хората, които следват.
Те посочват, че най-важно за тях при следването на даден инфлуенсър е искреността и честността, след това са харизмата, предоставянето на полезна информация и споделянето на личен опит. За трета поредна година тристранното проучване изследва нагласите на потребители, инфлуенсъри и брандове, за да обобщи ключови изводи за трите аудитории за създаване на инфлуенсър кампании.
Моделът Александра Богданска продължава да е най-следваният инфлуенсър в България заедно с Изабел Овчарова и Теа Минкова. Резултатите са на база отговори на потребителите, участвали в проучването, а не според броя на последователите им.
Богданска заемаше първа позиция и през 2023 г.
След нея отново е Антоанет Попова Янг, като при нея има спад спрямо миналата година. Според авторите на проучването това се дължи на факта, че в началото на 2024 г. тя спира да поддържа своя "Ютюб" канал, поствайки бранд съдържание основно в "Инстаграм" и понякога в ТикТок.
Затова пък при Теа Минкова се наблюдава увеличаване и тя заема третото място, измествайки Слави Панайотов. Това се отнася и за Изабел Овчарова, при която има нарастване от 5.6%, след като е развила ТикТок профила си.

Кои са най-следваните инфлуенсъри в България през 2023
Миналата година тя не е част от топ 10 за сметка на влогъра Станислав Цанов, който тогава заемаше девето място. Наум Шопов също за втора година има ръст на аудиторията, която проявява интерес към съдържанието, което публикува, но се предполага, че влияние имат и телевизионните формати с негово участие.
Едва 32% от потребителите казват, че закупуват продукти вследствие на инфлуенсър кампания, което е с 8% по-малко спрямо 2023 г. |
Според проучването потребителите следват повече микро- и макроинфлуенсъри, а темите за пътувания, красота и мода продължават да бъдат в топ три на най-предпочитаните при споделяното съдържание.
Отново са предпочитани повече обикновени хора, придобили популярност с времето, спрямо известните личности - актьори, певци или спортисти.
През 2024 г. се наблюдава общ спад от 22.5% на последователите, както и спад в отделните категории инфлуенсъри, а някои макролица са станали мегаинфлуенсъри. Всеки втори потребител е попадал на инфлуенсър съдържание, създадено с AI.

Турция погна непочтени инфлуенсъри, но е безсилна пред най-опасните
Какво обаче може да ги откаже от това да следват някого? Водеща причина (63%) е, ако той създава съдържание, което е в противовес с моралните принципи на потребителя. Рекламира твърде много продукти, използва изкуствен интелект за създаване на съдържание и прави неподходящо съдържание са други основни причини, които отказват потребителите от следване.
Независимо от типа партньорство, платформа или съдържание 88% от потребителите очакват инфлуенсърите да посочват, когато партньорството е платено. "Това само ще затвърждава доверието", коментира Диньо Маджаров, директор "Изследвания" в Pragmatica. |
Брандовете и инфлуенсърите предпочитат дългосрочно партньорство, като компаниите не искат да работят с лица, които работят с конкуренти, докато инфлуенсърите не виждат този критерий като проблем. Според Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, бизнесът продължава да среща предизвикателства при работата с инфлуенсърите, но голяма част от тях постигат резултати вследствие на проведените кампании.
"Интересното е, че брандовете са започнали да измерват продажби, което ще доведе до по-прецизно целеполагане и по-конкретни изисквания към създателите на съдържание, което и самите те търсят", казва още тя.
Колкото до каналите за инфлуенсър съдържания, "Инстаграм" продължава да е водеща платформа и за трите аудитории, но се наблюдава ръст в използването на ТикТок от 23% през 2023 г. до 39% през 2024. Видеосъдържанието е най-предпочитано и от трите страни. Интересът към лайв съдържание също има значителен ръст, което се дължи на използването и по-големия интерес към ТикТок. Подкастите също стават все по-предпочитани от страна на потребителите, въпреки че използването от брандовете и инфлуенсърите е малко.
