Войслав Тодоров, общински съветник: Срещу задръстванията трябва и промяна в Общия устройствен план

Войслав Тодоров, общински съветник: Срещу задръстванията трябва и промяна в Общия устройствен план

Войслав Тодоров
Войслав Тодоров
  • За последните пет години само по бул. "Черни връх" в участъка от бул. "Филип Кутев" нагоре покрай булеварда са издадени 40 разрешения за нови сгради.
  • Строителството на сгради в някои случаи се оказва, че е направо върху булеварда, според Общия устройствен план.
  • Големите отстояния между сградите важат през улица, ако и двете сгради са жилищни, но ако едната се води "смесено застрояване", това позволява изнасилване на параметрите на застрояване.
Задръстванията в София отдавна са постоянни, и то по широки булеварди - "Александър Малинов", "Г. М. Димитров", "Симеоновско шосе", "Черни връх". Според групата на ГЕРБ в общинския съвет причината в момента е в лошата организация на извършваните ремонти на основни градски артерии. Задръстванията обаче преобладаващо са в южните квартали, където е другият хроничен проблем - презастрояването с високи сгради, особено около булевардите, което върви от години.
Войслав Тодоров е общински съветник от два мандата в групата на БСП от коалиционния партньор "Изправи се.БГ". От години той е активен участник в почти всички граждански инициативи и протести срещу презастрояването - в "Младост", "Овча купел", небостъргача "Златен век"... Той е член на комисията по архитектура и градоустройство и може "отвътре" да изследва проблема и да предлага решения. "Дневник" разговаря с него по темата.
Защо уж всички са против презастрояването, но то ударно продължава, особено в южните райони на София?
- Причините са комплексни. Първо проблемът започва с Общия устройствен план (приет 2009 г. - б.а.), който позволява по протежението на булеварди като "Черни връх" да се строят сгради без ограничение във височината. Преди няколко години със законови промени беше сложен таван от 75 метра и главният архитект на София Здравко Здравков (отскоро бивш, а сега шеф на строителния контрол в града - б.а.) започна поголовно раздаване на разрешения за строеж.
За последните пет години само по бул. "Черни връх" в участъка от бул. "Филип Кутев" нагоре (към Околовръстния път) за каретата, които са покрай булеварда, са издадени 40 разрешения за нови сгради. Те преобладаващо са до 50 метра високи.
Защо при разрешени 75 метра инвеститорите строят по-ниско - до 50 метра?
- За да избегнат необходимостта да правят обществени обсъждания. Затова повечето построени нови сгради са 14-15 етажа. През 2017 г. общинският съвет, доминиран от ГЕРБ, прие наредба за обществените обсъждания, с която се позволява за сгради до 50 м да няма обществено обсъждане, а само главният архитект да разрешава и строителството започва. Този скандален текст от наредбата вече е отменен от Административния съд-София град. Решението влезе в сила от 23 юни 2020 г., но дотогава важеше.
Достигането на бул. "Тодор Каблешков" до бул. "Черни връх" ще позволи ли там да се строят още сгради с неограничена височина?
- Да, ще позволи на териториите наоколо, които също са СМФ (смесена многофункционална зона по ОУП - б.а.). От едната страна на булеварда е Южният парк и там не може да се строи, а от другата директно се позволява безконтролно застрояване във височина.
Това компрометира цялата идея за "зелените клинове", които се спускат от Витоша към града, защото те са много чувствителни спрямо височината и характера на застрояването. С новите сгради откъм "Хладилника" и "Витоша - ВЕЦ Симеоново" вече се позволи прекъсване на зеления клин, свързващ планината с Борисовата градина.
Защо се позволява в южните квартали на София нови сгради да са почти залепени една за друга?
- Защото ЗУТ (Закон за устройство на територията - б.а.) казва, че големите отстояния между сградите важат през улица, ако и двете сгради са жилищни. Но ако едната от тях се води "смесено застрояване" (жилища и офиси), другата дори да е жилищна, това позволява изнасилване на параметрите на застрояване. Затова, като тръгнеш по бул. "Черни връх", се виждат сгради по 10 етажа, но само на 6 метра една от друга - по габаритите на малка квартална уличка.
Октомври 2024 г. Строежи между новия бул. "Филип Кутев" и бул. "Черни връх"
Октомври 2024 г. Строежи между новия бул. "Филип Кутев" и бул. "Черни връх"
Преди издаване на разрешение за строеж не се ли прави транспортен анализ - могат ли близките улици да поемат още коли?
- Искат се транспортни анализи, ако проектът ще минава през общинския съвет. Иначе те не са задължителни за издаването на разрешение за строеж или за одобряване на градоустройствена заповед. Тези анализи са проформа, а и при тях не се събира ефектът и от предстоящото друго застрояване в района.
Така беше и в район "Младост" при издаването на разрешение на (турската строителна компания) "Гаранти коза" за строеж на небостъргачи. Изискахме транспортен анализ и се доказа, че бул. "Александър Малинов" вече е с преизпълнен капацитет и ново застрояване ще увеличи още повече натовареността му. Въпреки това беше издадено разрешение за строеж. (Тези небостъргачи не бяха построени по друга причина - б.а.)
Възможно ли е претоварени с трафик булеварди като "Черни връх" да се разширят?
- Част от сградите с разрешения за строеж след приемането на Общия устройствен план дори застъпват габаритите на този булевард - няма никакво разстояние между сградата и тротоара.
По този начин тотално се компрометира бъдещо разширение на булевардите. Строителството на сгради в някои случаи даже се оказва, че е направо върху булеварда, според Общия устройствен план.
Защо в София таксата за разрешение за строеж е вероятно най-ниската от столиците в Европа?
- Тази такса не е вдигана от 2006 г. По мой анализ оттогава инфлационният индекс е 96%, което позволява тя да се увеличи двойно и това е оправдано. Тя е 10 лева/кв.м застроена площ за повечето квартали на София. Това е под половин процент от цената на жилищната площ. В съседни столици е от 30 до 50 евро, така че нашата е направо смешна.
Мисля, че повишаването на таксата за разрешение за строеж само би повишило цената на жилищната площ, но няма да доведе до контролът, който ни е нужен.
Аз съм за нов начин за определяне на размера на тази такса - да обхваща и изграждането от общината на допълнителна транспортна и социална инфраструктура, която е нужна около новите сгради. Здравков изнамери някакъв спорен начин да задължава инвеститора да дари част от имота за улица, както и сам да благоустрои около сградата. И става работа на парче - затова е пълен хаос по уличките в новите южни квартали.
Трябва промяна в Общия устройствен план, която да спре масовото разрешаване на сгради без ограничение във височината покрай основните булеварди на града.
Това се оказа пагубно и ние го виждаме по споменатите вече булеварди "Черни връх", "Александър Малинов", "Г. М. Димитров". И като цяло трябва да се намалят параметрите на застрояване в София и да се презонират районите, където се позволява пренасищане (със строежи).
По анализ на "Софияплан" в построеното до момента могат да живеят още един милион души. Това ако стане, инфраструктурно градът няма да издържи такъв натиск.
Как коментирате преместването на доскорошния главен архитект на София Здравко Здравков за началник на софийската дирекция за национален строителен контрол?
- Поредният цинизъм. Той бе възнаграден от ГЕРБ за добрата си служба осем години начело на градоустройството на София. Сега го прибраха на поредната длъжност, за да са сигурни в ГЕРБ, че няма да бъдат обезпокоявани от националния строителен контрол за техните далавери през годините.
Предстои конкурс за нов главен архитект и настоявам да бъде широко отворен за участие, за да не включва само хора от администрацията и строителната гилдия, но и граждански организации, които през годините са изразявали становища за развитието на София, а не този пост да се даде на "съюза на строителите".