"Ауди" затваря завод, "Фолксваген" обявява днес колко голям е проблемът в групата

"Ауди" затваря завод, "Фолксваген" обявява днес колко голям е проблемът в групата

"Ауди" затваря завод, "Фолксваген" обявява днес колко голям е проблемът в групата
"Фолксваген груп" (Volkswagen Group) трябва да обяви днес резултатите си за третото тримесечие сред очаквания до края на седмицата официално да представи планове за затваряне на три завода (за пръв път в 87-годишната си история) в Германия, масови съкращения и свиване с 10% на заплатите на тези, които останат на работа.
"Ауди", която се контролира от "Фолксваген", ще затвори в края на февруари завода си в Брюксел, съобщиха профсъюзите вчера. Засегнати ще бъдат около 3 хил. служители и производството на само един модел - електрическият Q8 e-tron, който не се продава добре. обяснява ДПА.
Ето няколко реакции на новината за подготвяните от Volkswagen Group драстични мерки, разпространена от профсъюзите в понеделник.
Продажбите в Европа в милиони бройки на нови коли (до юли 2024 г.) – от всички брандове (вдясно) и от "Фолксваген".
Продажбите в Европа в милиони бройки на нови коли (до юли 2024 г.) – от всички брандове (вдясно) и от "Фолксваген".
Томас Шефер, главен изпълнителен директор на "Фолксваген"
"В момента не печелим достатъчно с колите си. В същото време разходите ни за енергия, материали и персонал продължават да растат. Тази сметка не може да издържи дъго. Така че трябва да стигнем до корена на проблема: ние не сме достатъчно продуктивни в обектите ни в Германия и нашите фабрични разходи в момента са 25-50% по-високи от планираните. Това означава, че отделните германски заводи излизат два пъти по-скъпо от тези на конкурентите ни .
Освен това във Volkswagen все още обработваме много задачи вътрешно, а конкуренцията вече ги е възложила по-рентабилно на външни изпълнители. Това означава, че не можем да продължим както преди. Трябва бързо да намерим съвместно и устойчиво решение за бъдещето на нашата компания."
Говорител на германското правителство:
"Добре известно е, че Volkswagen е в трудна ситуация. (...) Позицията на канцлера по този въпрос е ясна, а именно, че евентуални грешни управленски решения от миналото не трябва да са за сметка на служителите. Сега става въпрос за запазване и осигуряване на работни места".
Даниел Шварц, анализатор в Stifel&
"Плановете далеч надхвърлят очакванията на пазара. Вярвам, че това отразява уникална комбинация от неблагоприятни фактори: конкуренция в Китай, отслабване на търсенето в Европа, особено за BEV (електрически превозни средства с батерии), по-стриктно регулиране.
Разбира се, синдикатите няма да са съгласни с предложените мерки. Въпреки това намирам за окуражаващо, че синдикатите изглежда до голяма степен са съгласни с анализа, че VW трябва да предприеме значителни действия. Мисля, че са вероятни стачки: едната страна иска 7% увеличение на заплатите, другата страна предлага >10% намаление на заплатите плюс затваряне на фабрики.
Няма да е лесно да се намери компромис. Ще бъде интересно да се види дали синдикатите ще ограничат стачките до фабриките на VW (където може да навреди по-малко на VW) или ще разширят това към други марки, като Porsche, където щетите биха били по-значителни."
Матиас Шмит, анализатор на европейските автопазари:
"Тук вероятно има много място за маневриране. (...) Съкращенията обаче отдавна са закъснели. (Бившият главен изпълнителен директор Бернд) Пишетсридер се опита преди две десетилетия да направи компанията по-конкурентоспособна, но синдикатите го прогониха.
Този път съкращенията са по-скоро поради необходимостта да са сесъхрани конкурентоспособност, отколкото да станат по-конкурентоспособни, на европейски пазар, работещ с 2-3 милиона единици под нивата преди COVID-19, плюс с намалените от свиващия се бизнес в Китай ползи от производството в големи мащаби."
Заводите на "Фолкскваген" в Германия, застрашени от закривани (в червено) и загуба на щедрите права според трудовите договори.
Заводите на "Фолкскваген" в Германия, застрашени от закривани (в червено) и загуба на щедрите права според трудовите договори.
Мориц Кроненбергер, портфейлен мениджър в Union Investment, акционер във Volkswagen:
"По-строгите планирани мерки от Борда на директорите на Volkswagen за съкращаване на разходите илюстрират предизвикателствата, пред които е изправена групата в средносрочен план. Поради липсата на ръст на обема в автомобилната индустрия, възникващата конкуренция от Китай и недостатъците в Германия като място за производство, мерките са очевидно неизбежни.
Профсъюзите вероятно ще отговорят на потенциалното затваряне на заводи със стачки. Тук има разминаване между интересите на служителите и работодателите и служителите ще се запитат защо трябва да се предприемат толкова драстични мерки след рекордните печалби през 2023 г."