Прикриването на данните за мръсния въздух, или умъртвяването на един народ

Българите биваме лишавани от привилегията да имаме живот с нормална продължителност поради лоша околна среда. Това ни право бива отнемано от собствената ни държавната администрация, чието главно призвание е да ни осигури именно здравословни условия на живот. Измираме преждевременно вследствие лошото качество на въздуха, но без да го осъзнаваме, тъй като смъртта вследствие отровния въздух, който поемаме, не настъпва така осезаемо и внезапно, както вследствие пътнотранспортно произшествие или ковид инфекция например, която статистика намира почти всекидневно медийно отразяване.
А същата статистиката сочи, че смъртността вследствие замърсяването на въздуха надвишава 10 пъти броя на загиналите при пътни произшествия. На глава от населението сме първенци в Европейския съюз. Световната здравна организация определя замърсяването на въздуха като най големия риск за здравето в Европа, свързан с околната среда.
Лошото качество на въздуха има пряко отношение към смъртността от сърдечносъдови болести и инсулти. Причинява всички белодробни заболявания, неинсулинозависим диабет, когнитивни дефицити, депресивни състояния, болест на Алцхаймер, заболявания на репродуктивната система. |
Европейският съюз развива екологично законодателство от 1980 г. Впоследствие законодателството непрекъснато се развива. Действаща в момента е Директива 2008/50 за качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух в Европа. За неизпълнението й срещу нашата страна са били инициирани пет наказателни процедури в Съда на Европейския съюз в Люксембург. Две от процедурите са закрити, по две има постановени осъдителни решения, една процедура е в досъдебна фаза.

Системата за контрол на чистотата на въздуха е компрометирана, обяви адвокат
Екологичните проблеми на Пловдив
Пловдив е в състояние на екологична катастрофа. Пловдив е столицата на задръстванията, в Пловдив час пик продължава през целия ден. Пловдив е блокиран, той е скован от интензивен автомобилен трафик. Пловдив няма инфраструктура. Трафикът в Пловдив е неуправляем. Пловдив няма екологичен градски транспорт. Пловдив не мие улиците и тротоарите си.
Пловдив няма модерно сметосъбиране. Пловдив е презастроен. Пловдив не развива зелената си система, той я унищожава. Пловдив не упражнява ефективен контрол спрямо причинителите на замърсявания. С две думи - Пловдив може да служи като учебна база за кандидат-кметове, които нагледно трябва да видят как не трябва да бъде управляван един град.
Пловдив е бил обявен за най-замърсения град от Европейския съюз за периода от 2004-2008 г. (Италианска статистическа агенция). Дори в момента градът е на 331-во от общо 372 европейски града според Европейската агенция за околна среда.
Всичко това накара пловдивчани, водени от адвокат Михаил Екимджиев, да водят колективен екологичен иск. Делото продължава 10 години (2011 - 2021 г.) и приключва с безпрецедентен успех на колегата адвокат и за всички пловдивчани - Върховният касационен съд (ВКС) осъди община Пловдив и РИОСВ - Пловдив, да преустановят бездействието си, изразяващо се в неефективни мерки и действия за опазване на качеството на атмосферния въздух, допуснато в периода 2007-2011 г., за който е установено системно превишаване нивата на фините прахови частици (ФПЧ) в града, да предприемат ефективни действия и да осигурят в 12-месечен срок, т.е. до 22.07.2022 г., достигане на нормативно признатите концентрации на ФПЧ в атмосферния въздух на града.
Такива нива не бяха постигнати (на практика бездействието на ответниците представлява неизпълнение на съдебно решение, което пък означава, че те се поставят над закона; единствена последица - налагане на нищожна глоба на кмета на общината). |
В хода на екологичното дело беше скандално изместен пункт за мониторинг на качеството на атмосферния въздух - става дума за автоматичната измервателна станция (АИС) "Баня старинна". Изместената станция е с категоризация "транспортно ориентиран пукт", т.е. мястото й е до оживен транспортен възел. Беше изместена от централно пловдивско кръстовище в периферно такова с несравнимо по-малко натоварване (още при проучването на новата площадка служители на РИОСВ - Пловдив, констатират, че не са им предоставени данни за изпълнение на едно от условията за разполагане на пукта - в радиус от 50 м да преминавам минимум 2500 превозни средства за едно денонощие - един критерий от Наредба № 7/1999 г.).

На снимката: станция "Тракия" в Пловдив
Тази промяна, естествено, беше цинизъм и престъпление, нищо повече от това (като цяло разполагането на пунктовете за мониторинг на нерегламентирани места ги превръща във фабрики за смърт, изпълнява се следната поредица от събития - не се събират обективни данни - не се предприемат адекватни мерки - настъпва преждевременна смърт).
Липсата на практически резултат и полза от екологичното дело в града ме провокира да потърся алтернативен подход за решаване на проблема с въздуха. Реших да разровя старата тема с преместването на АИС "Баня старинна". Първоначално подадох две заявления по Закона за достъп до обществена информация до Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) Пловдив и община Пловдив. Получените отговори провокираха нови въпроси и така се стигна до около 60 подадени заявления.
Получи се нещо като частно разследване, което надхвърли пределите на Пловдив и обхвана цялата страна. |
Събирането на данните обхвана администрацията на Министерския съвет, Министерството на външните работи, Министерството на правосъдието, Министерството на околната среда и водите, Изпълнителната агенция по околна среда, Националния център по обществено здраве и анализи, Регионалната здравна инспекция - Пловдив и всички РИОСВ в страната, община Пловдив. В резултат се създаде цялостна картина, нареди се пъзел и преместването на станциите придоби конкретни измерения. Събраната информация ми дава основание да заявя:
Националната система за мониторинг на атмосферния въздух се компрометира умишлено от държавни органи, от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) . Данните, които системата събира, са недостоверни и не отразяват обективното състояние на въздуха в страната. По този начин се изпълняват всички признаци на престъплението от НК - Глава 11 - "Общоопасни престъпления", Раздел 3 "Престъпления против народното здраве и околната среда" - чл. 353а. |
Технологията на манипулацията на данните
Мястото на измервателните станции е при замърсителите. Разполагането им в стерилна среда е напълно безмислено. Станциите не само че не са на местата си, те биват премествани умишлено и целенасочено от места с висока концентрация на замърсители към градини, паркове, вътрешноквартални улички, под дървета, сред храсти и растителност.

Основен критерий при разполагането на пуктовете - според Директивата и действащите две наши наредби - № 7/1999 г. и № 12/2010 г. (отделна тема е защо имаме две наредби, които уреждат обществени отношения от една и съща област - това е забранено от Закона за нормативните актове) - е: пунктът да се разполага така, че да предоставя данни за зони в рамките на съответните райони или агломерации, в които са възможни най-високите нива на замърсителите и пунктът да не е представителен за ограничени пространства в непосредствена близост до него (администрацията на МОСВ и ИАОС, включително и министърът, в опитите си да обяснят безобразията си, говорят през цялото време как критериите били многобройни, как общинските власти били им подавали такива площадки за разполагане, как трябвало да се съобразяват такива условия като електроснабдяване, телефонна връзка, сигурност - все аргументи, които звучат абсурдно и нелепо).

Екоминистърът успокои, че 3 г. не е имало опасно много фин прах във въздуха
В изпълнение на министерска заповед е променено местоположението наведнъж на осем АИС в София, Пловдив, Варна, Добрич, Перник, Смолян и Видин. Това са ключови станции, разположени в най-невралгичните места и събиращи най-неудобните и злепоставящи администрацията ни данни. Аргументите за изместването им са:
• "На територията на АИС "Орлов мост" в София е установено наличието на обособен паркинг. На територията на Орлов мост е започнало строителство на метро станция.
• АИС "Баня старинна", Пловдив, е разположена в непосредствена близост до оживено кръстовище, където се предвижда изграждане на транспортен възел на две нива, който да свързва два натоварени булеварда. Реализацията на транспортния възел е свързана със строително-ремонти дейности, които създават потенциални условия за прахови емисии с локален характер и малък териториален обхват.
• До АИС "Ян Палах" - Варна, е разположен паркинг. Установено е също, че не отговаря на изискванията на наредбата за разположение на транспортно ориентиран пункт, като на 20 м е разположено оживено кръстовище.
• Преместването на АИС "Батак" е инициирано от Община Варна във връзка с изготвяне на Подробен устройствен план, според който се предвижда строителство на сграда за хотелски услуги.
• В близост до АИС "Добрич" са извършвани строителни дейности, има разположен общински паркинг и стоянка на таксита.
В другите три станции - Смолян (АИС "Смолян"), Перник (АИС "Шахтьор") и Видин (АИС "Видин") е установено несъответствие с Приложение 6 към чл. 11 от Наредбата, а именно:
• АИС "Шахтьор" в Перник е разположен на 11 м от бордюра и на по-малко от 25 м от кръстовище и не отговаря на изискванията за транспортно ориентиран пункт в Наредбата (да се разполага на не по-малко от 25 м от големи кръстовища и на не повече от 10 м от бордюра).
• АИС "Смолян" е разположен на по-малко от 25 м от натоварено кръстовище, част от републиканската пътна мрежа. В близост е разположена бензиностанция.
• Класификацията на АИС "Видин" е транспортно ориентиран пункт и е единствен пункт в града. За да се постигне по-голяма представителност на измерванията и да се обхване по-пълно експозицията на населението пунктът е преместен на подходящо място за градски фонов пункт."
Тези аргументи могат да бъдат оборени с лекота
1. Паркингът до АИС Орлов мост не е възникнал внезапно, той е бил наличен още при поставянето й. Този паркинг не се използва по предназначение, празен е, там няма коли. Строителството на метростанцията отдавна е приключило, но АИС с ново наименование "Младост" е разположена в двора на Националния институт по метрология и хидрология, който представлява паркова среда, а транспортно ориентираният пункт е на многократно по-голямо отстояние от бордюрите на бул. "Ал. Малинов" и бул. "Цариградско шосе" - може да бъде измерено в гугъл мапс. Т.е. администрацията веднъж ползва отстоянието от 10 м като аргумент, друг път - не.
2. Разрешението за строеж на транспортния възел на две нива, използван като конкретна причина за преместването на АИС "Баня старинна", е издадено ДЕВЕТ години след преместването на станцията. Строителството му никога не е започвало поради силен обществен натиск, породен от липсата на каквато и да била целесъобразност от подобен транспортен обект.
3. Смолян - твърдението за отстояние "по-малко от 25 м" от кръстовище не отговаря на истината (изобщо при подобни констатации остава неизяснен въпросът защо просто станциите не се изместят няколко метра, така че да отговарят на критериите, а се изместват в напълно различни райони).
4. АИС "Батак" във Варна - измества се заради бъдещо строителство на "сграда за хотелски услуги" - такава сграда не е построена до ден-днешен.
И т.н., и т.н.
В хода на изпълнението на министерската заповед от 2011 г. се провежда кореспондеция между централната и местна власт, формират се съвместни работни групи (тези работни група играят ролята на наказателни команди, наказателни отряди, на които е поставена задача да се разправят с предаващите неудобна информация пунктове), и т.н., но
неизменно впечатление прави пълното разбирателство и синхрон между двете власти (кореспонденцията наподобява съобщения между двама влюбени в социална мрежа), което създава впечатление за предварително взето решение. |
Огромен цинизъм, който се съдържа в документите по преместването и който не бива да бъде подминаван - разместването на станциите се извършва с аргумент за "подобряване на обективното оценяване на качеството на атмосферния въздух" - цитат от писмата на ИАОС.
В следващите години се местят и други пунктове - този в Плевен например - от оживена централна улица в двора на квартално училище, под дърветата. Първоначално плевенската РИОСВ отговори, че това се наложило заради "градоустройствени промени". Адвокатът обаче не се задоволи с този отговор и изпрати ново заявление с въпрос какво представляват тези промени - ами изясни се, че нищо не представляват - на мястото на станцията има три паркоместа (т.е. "работната група" от общо ДЕВЕТ души е преценила, че общественият интерес на плевенчани от това да имат ТРИ паркоместа надделява над този същите плевенчани да имат живот с нормална продължителност). Бяха ми изпратени протоколът на работната група, както и резултатите от измерванията на новата площадка, съпоставени с тези на старата, които показват, че работната група съвсем умишлено е изпратила станцията на далеч по-чисто място.
Преди заповедта също са местени станции - например АИС "Евмолпия" се мести на ново място в парк през 2007 г. и се превръща в придобилата скандална слава с опаковането си със зеленина АИС "Каменица". Причина (изтъкната и лично от министъра) - теренът, върху който е разположена, бил купен и станал частна собственост (все едно се свършиха общинските терени в съседство или властта не знае, че може да бъде учредено право на строеж върху частния имот и по този начин станцията да остане на мястото си - тя е с размери ТРИ на ТРИ метра, и пр., и пр. нелепости, които не правят впечатление на един министър).
Това са то мерките за подобряване на качеството на атмосферния въздух, както ги разбира администрацията ни. |
Обикновено проучване в гугъл мапс показва, че и на други места АИС не са разположени съгласно нормите. Освен вече споменатите София, Пловдив, Варна, Добрич, Перник, Смолян и Видин, подобно е положението и в Девня, Русе, Горна Оряховица, Плевен, Благоевград, Кърджали, Стара Загора, Димитровград, Бургас и Несебър.
Разместването на пунктове не е единственият способ за манипулиране на данните. Друг подход е редуцирането на броя им. В Пловдив назад във времето е имало общо ЧЕТИРИ пункта, т.е. два тихомълком са били ликвидирани. Тук е мястото да споменем достойната позиция на Регионалната здравна инспекция - Пловдив - тя изготвя ежегоден доклад за състоянието на въздуха в града и отражението му върху здравето на пловдивчани - докладите от 2016 г. до 2023 г. (това съдържа архивът на сайта на РЗИ-Пловдив) неизменно съдържат една и съща констатация: "броят на пунктовете за мониторинг на територията на община Пловдив не е достатъчен, за да може да се съберат достатъчно данни за оценката на Пловдив".