Две трети от българите са склонни да отлагат спестяване за сметка на потребление

Две трети от българите са склонни да отлагат спестяване за сметка на потребление

Две трети от българите са склонни да отлагат спестяване за сметка на потребление
"Револют"
Различните поколения имат отличаващи се нагласи към спестяванията и инвестициите. Това показват и данните от проучване, което онлайн банковата платформа и инвестиционен посредник "Револют", е получила чрез допитване до 1000 свои клиенти в България.
За почти половината българи е важно да имат заделени пари настрана в случай на нужда. Това в различна степен е акцент за потребителите на отделните поколения.
Компанията има над 45 милиона клиенти по света, а в проучването е включила 1000 българи за поведението им по отношение на спестяванията и подхода им към личните финанси. То е проведено от Dynata през септември 2024 г. Тези резултати са част от по-голямо международно проучване с над 21 хил. участници от 21 държави. Рамките на извадките се основават на пол, възраст, страна/регион/държава.

За какво пестят българите

Данните показват, че поколението на милениалите (родените от началото на 80-те години до началото на първата декада на XXI век) спестява предимно за децата (18% срещу 13% средно за страната). Представителите на поколенията Z (родените от средата на 90-те години на ХХ век до началото на 20-те години на XXI век) и бейби бумърите спестяват за своята финансова сигурност и спокойствие (по 47%). По-малко загрижени за финансовото си благосъстояние са анкетираните на възраст между 45 и 54 години (40%). По-младото поколение (18 - 24 г.) е най-заинтересовано от това парите им да се увеличават, като 9% от анкетираните декларират, че спестяват заради лихвата (срещу 5% средно за страната). Същото поколение спестява в по-висока степен за лични удоволствия (37% спрямо 19% средно за страната).
За 43% от анкетираните българи финансовото благополучие означава да имат контрол върху личните си финанси и винаги да знаят, че разполагат със защитна мрежа. Да си съобразителен е важно за спокойствието на клиентите, а 36% от анкетираните свързват спестяването със спокойствието на фонд за спешни случаи. За бъдещи почивки спестяват 25% от анкетираните, а 19% - за лични удоволствия.
Хората над 65 г. заделят пари предимно за коледни подаръци за семействата си (9% спрямо средно 8%), докато при mоколението Х (45 - 54 г.) делът на потребителите, които спестяват за спешни случаи, е най-висок (43% спрямо средно 36%). Жените заделят повече пари за образование, отколкото българските мъже (10% срещу 5%).
В същото време 4 от 10 българи не могат да спестяват заради непредвидени разходи. 31% се оплакват от липсата на разполагаем доход. Повишаването на разходите за живот е третата най-голяма причина за липса на спестявания (25%). А 8% от анкетираните предпочитат първо да платят задълженията си, като същият процент от анкетираните посочват ниските лихви като пречка за спестяване.

Със спестявания се покриват разходи

Постигането на висок стандарт на живот винаги е важно за българите, но 6 от 10 анкетирани казват, че е трябвало да използват парите от спестовната си касичка, за да поддържат разходите на хората около тях. Само 41% от анкетираните остават ангажирани с целите си и не се поддават на натиска на семейството или приятелите да купуват различни стоки.
Четирима от 10 българи имат разходи за стоки, които не могат да избегнат, а 16% заявяват, че е трябвало да купуват артикули, които техните приятели могат да си позволят. На 5% се е наложило да използват спестяванията си, за да поддържат стандарт на живот, подобен на този, рекламиран в социалните медии. 11% отговарят, че нямат спестявания и по този начин натискът от групата, приятелите, семейството или социалните медии е по-слаб. Жените (46%) усещат по-голям натиск, идващ от приятели, докато мъжете устояват на изкушението по-добре (33% срещу 27%).
Милениалите са поколението с по-висока склонност към харчене под социален натиск (49% срещу средно 42%). Възрастовият сегмент 18 - 24 г. е бил най-засегнат от покупки на стоки и услуги, които не са могли да си позволят (26% срещу средно 16%), докато представителите на поколението X (45 - 54 г.) са отговорили в по-голяма степен, че не са имали спестявания (14% срещу 11%).
Две трети от участниците в проучването казват, че биха отложили спестяването в полза на краткосрочното удовлетворение. 28% смятат, че поради непредсказуемите времена е по-добре да се търси краткосрочно щастие, докато 21%, въпреки че желаят да спестяват, стигат до харчене. 17% от анкетираните са скептични, че ще успеят да спестят, като по този начин предпочитат да харчат за мигновено удовлетворение.
Едва 26% от българите са посветени на изпълнението на големи планове и дългосрочни цели, като по-голяма е ангажираността сред над 35-годишните потребители.

Голяма покупка в бъдещето или удовлетворение на момента

Повечето българи (47%) биха се отказали от покупката на нов автомобил, ако трябва да избират между тази важна придобивка или удоволствие, заради които после ще са гузни, като по-висок е делът сред над 45-годишните (55%). Общо 35% биха спрели да спестяват за ново жилище (с най-висок процент от 43%, в сегмента 18 - 24 г.), 21% - да започнат собствен бизнес, 9% биха отложили раждането на деца (най-високият процент от 29% е в сегмента 18 - 24 г.).
Мъжете предпочитат да забравят за покупката на нов автомобил (48%) и ново жилище (37%), докато жените биха предпочели да отложат собствения си бизнес (18%).

Спестяване във фондове
Повечето българи слагат спестените пари на депозит в банка или ако са достатъчно, ги влагат в покупка на имоти. Много малко са тези, които са склонни да инвестират на капиталовия пазар, и то извън България, заради нуждата от специфични познания и несигурността. През последните години доста банки вече предлагат на клиентите, които си държат парите в депозит, да ги инвестират във фондове с различна степен на риск.
От юли 2023 г. българските клиенти на "Револют" могат да инвестират парите си в различни фондове на паричния пазар в евро, британски паунди и долари. От данните на банката се вижда, че малко повече от половината предпочитат да инвестират във фонд на паричния пазар в евро (55% от всички активи, съхранявани от българските клиенти в Гъвкави парични фондове) и във фонд на паричния пазар в американски долари (35% от всички активи), докато фондът в британски паунди привлича 10% от общо инвестираните суми.
Средната инвестирана сума в Гъвкави парични фондове от местните клиенти е 4670 EUR, 2500 GBP и 7260 USD към октомври 2024 г.
Като добавят средства в Гъвкави парични фондове, клиентите инвестират във фонд на паричния пазар по техен избор - предлагане на лихви в съответствие с лихвите на паричния пазар, което означава, че когато лихвените проценти на централната банка са високи, доходността на фонда е също толкова висока (и обратното).
При такива сценарии фондовете на паричния пазар обикновено предлагат по-високи лихвени проценти от традиционните спестовни сметки, въпреки че капиталът и лихвите не са гарантирани.