За бъдещата Еврокомисия разширяването ще е с отстъпки, климатът - не
Европейската комисия обмисля облекчени процедури за преговорите за прием на нови кандидати, за да ускори процеса, потвърди номинираната за еврокомисар по разширяването във втората комисия "Фон дер Лайен" Марта Кос, която се яви пред Европарламента в четвъртък на задължителния си изпит за професионална пригодност.
В същото време кандидатът за еврокомисар за климата Фопке Хукстра заяви, че ЕС трябва да продължи да прилага Зелената сделка и че отстъпления от поетите ангажименти не трябва да има.
Двамата получиха одобрението на евродепутатите, присъединявайки се към вече 15 потвърдени кандидати, в четвъртия ден от маратонските изслушвания преди гласуването на новата Европейска комисия, предвидено за края на ноември.
Вопке Хукстра и Марта Кос демонстрираха увереност въпреки "приятелския огън", с който депутати, отричащи климатичните промени или обвиняващи ги в сътрудничество с югославските тайни служби, се опитаха да ги смутят.
Производителите на автомобили не търсят отстъпки
Производителите на автомобили не се нуждаят от отстъпки, а от предвидимост и равнопоставеност, заяви кандидатът за климатичен комисар в отговор на многобройните въпроси как ще помогне на изпадналата в затруднения европейска автоиндустрия.
Хукстра беше категоричен, че ЕС не трябва да се отказва от "поетата линия за намаляване на емисиите", включително за новите стандарти за СО2, които влизат в сила догодина. През 2023 г. ЕС промени регламента за стандартите за СО2 емисии за нови пътнически автомобили и микробуси и понижи праговете до 93.6 г CO2/km за леките автомобили и до 153.9 г CO2/km за микробусите.

Вопке омаловажи опасенията на евродепутатите, че производителите няма да могат да се вместят в новите лимити, заради което ще бъдат санкционирани, като каза, че при въвеждането на новите лимити през 2020 г. е глобена само една компания. Тогава "Фолксваген" трябваше да плати глоба над 100 млн. евро.
Според кандидата производителите смятат, че ще се справят със сроковете за емисиите, и това, което искат от ЕС, не е да занижава нормите, а инвестиции в инфраструктура за зареждане на електрически автомобили, както и "предсказуемост и равнопоставеност".
Той потвърди и плановете на ЕС да прекрати продажбите на нови автомобили с емисии на CO2 през 2035 г.
Това заявление противоречи на плановете на най-голямата парламентарна група в Европейския парламент - на ЕНП (Хукстра също е от ЕНП), да отложи част от предвидените регулации, включително тези за спирането на двигателите с вътрешно горене в новите автомобили след 2023 г. и регламента за обезлесяването.

Новият европарламент има оръжие да уязви Зелената сделка, има ли волята
Италия и Чехия заявиха, че спадът в продажбите на електрически автомобили означава, че производителите не могат да постигнат тези цели, и поискаха Брюксел спешно да ги преразгледа. По искане на Германия Еврокомисията вече разреши продажбата на коли с електронни горива след 2035 г.
"Не смятам, че сега е подходящо да се преразглеждат ангажиментите към автомобилостроенето. Не съм убеден, че промяна на целите за 2025 г. - за емисиите, са необходими", заяви Вопке. |
Той се ангажира да предложи законодателство, с което ЕС да се задължи да намали парниковите емисии, които се смятат за причинител на климатичните промени, с 90% до 2040 г. Досега ЕС е приел като цел намаляване на емисиите с 55% до 2030 г., но се смята, че това няма да е достатъчно, за да се постигне климатична неутралност до средата на века.
В същото време Хукстра заяви, че индустрията, включително автомобилната, ще бъде подпомогната чрез социалния фонд за климата, за да се ускори декарбонизацията. Той обаче не се отзова на призивите за увеличаване на фонда, като каза, че "пари има и въпросът е как най-добре да ги похарчим".
По-бързо, с по-малко вето
Словенката Марта Кос, която беше номинирана за еврокомисар за разширяването, потвърди плановете на следващата Еврокомисия, за които говори на изслушването си Марош Шефчович, да предложи реформа на процедурите за водене на преговори, за да ги ускори.

Тя разказа пред евродепутатите от външната комисия, че се предвижда само решенията за начало и за приключване на преговорите да изискват единодушие от всички държави членки, докато за отваряне и затваряне на 35-те преговорни глави, както и на нови преговорни клъстери, да е достатъчно само квалифицирано мнозинство.
Според Кос така ще се ускори воденето на преговори и ще се намали въздействието върху преговорния процес на някои "двустранни спорове". Тя не даде примери, но при конкретен въпрос за отношенията между България и Северна Македония определи спора помежду им именно като "двустранен спор, който е влязъл в преговорния процес".

Комисията "Фон дер Лайен" не успя да увеличи ЕС, но възкреси разширяването
Кандидатът за комисар за разширяването заяви, че "нови държави ще се приемат само ако се ангажират да остстояват нашите ценности за демокрация, свобода и върховенство на правото", както и че държавите ще се оценяват според постиженията им, "без да се избързва".
През следващите пет години Европейската комисия възнамерява "да запази динамиката на преговорите с Украйна и Молдова", по-активно да участва в уреждането на двустранните въпроси на Западните Балкани и да поддържа диалог с Турция.
Преговорите с Грузия ще бъдат подновени само ако тя отмени законите за чуждите агенти и за правата на ЛГБТ, които ЕС оценява като противоречащи на европейските ценности, каза Кос.

Евродоклад за Северна Македония напомни за ценното време, загубено в спора за конституцията
Тя не се ангажира със срокове за приема на Украйна, но изрази отношението си, като се обърна на украински език към гражданите, заявявайки, че "ЕС подкрепя Украйна не от страх и необходимост, а от споделена съдба и солидарност".
Марта Кос се ангажира да работи по-активно за преодоляването на такива спорове и каза, че в дебата между София и Скопие Еврокомисията ще заеме страната на държавата членка.
"Очакваме правителството на Северна Македония да промени конституцията, както е обещало. Нито повече, нито по-малко", заяви Кос в отговор на депутата Станислав Стоянов от "Възраждане".