Българският медиен преход: от свобода до завладяване на медиите

Българският медиен преход: от свобода до завладяване на медиите

Разцветът на вестниците продължава до световната финансова криза (2007-2008), която се отразява много негативно на рекламния пазар, и най-вече на пресата.
Разцветът на вестниците продължава до световната финансова криза (2007-2008), която се отразява много негативно на рекламния пазар, и най-вече на пресата.
Текстът представлява леко редактиран вариант на откъс от е-книгата на Иво Инджов "Медиите в България - от инструментализиране към завладяване. Медийната система - от средиземноморски към "завладян либерален" модел", 2024.
"Медийният преход" в България е далеч по-малко популярно понятие от "прехода", разбиран не само в политически план, но и като синоним на цялостната трансформация на обществото след 1989 г. Познаването на спецификата и периодите на медийния преход помага не само за по-дълбоко вникване в сегашната медийна ситуация, но и в дебрите на политическия преход. Медийният преход няма само политико-икономически фундамент (смяна на системата - демократизация и пазарна икономика), а протича и в контекста на много по-големите цивилизационни промени от края на XX и началото на XXI век. Това са глобализацията, допринесла за бързо комерсиализиране на медийната система, и стремглавото навлизане на Интернет и дигитализацията на медийното пространство. Аналогични процеси протичат и в Западна Европа, към която България се стреми да се интегрира.
Медийната трансформация в Източна Европа до голяма степен съответства на трите етапа на political transition (либерализиране, т.е. края на автократичния режим, демократизиране, т.е. институционилизиране на демокрацията и консолидиране (на демокрацията), както установяват Даунинг (1996) и Бeнет (1998). Двамата обособяват три фази на медийна трансформация през 90-те години на миналия век: демонополизация и децентрализация на медиите, новото медийно законодателство, влияние на икономическите фактори. И през следващите две десетилетия се срещат елементи от всеки един от трите периода. Въпреки това третата фаза - ролята на икономическите фактори, оказва най-дълготрайно влияние върху източноевропейските медийни системи. В тези международни рамки могат да бъдат разглеждани и аналогичните три периода на медийния преход в България, между които невинаги има ясни граници (Инджов, 2020):
Демонополизация и децентрализиране на медиите. След десетилетия на информационен глад медийното съдържание се интернационализира. Паралелно вървят процеси на възстановяване на стари партийни вестници, забранени след 1944 г., и създаване на нови. Поляризирана, но плуралистична публичност (същинска илюстрация на "политическия паралелизъм" на Халин и Манчини (2004) представлява двубоят между партийните органи "Дума" (на БСП) и "Демокрация" (на СДС). От 1990 г. се появяват първите "независими", пазарнто ориентирани вестници, сред които най-трайна диря остява "24 часа" (1991). Той задава нов модел за пресата: с таблоидния си формат, като разделя новината от коментара и съчетава сериозното с развлекателното. В същото време държавата бавно сдава монопола си върху аудио-визуалните медии. Политическите актьори правят кога по-успешни, кога по-неуспешни опити да инстументализират медиите.
Новото медийно законодателство. В Конституцията от 1991 г. залягат основни граждански свободи като свободата на мнения, на информация, на медиите и др. Пресата, която набира икономическа сила, сякаш е всемогъща, влияе върху политическия дневен ред и ражда малки "медийни императори". Така е наричан някогашният мажоритарен, а след това миноритарен собственик и главен редактор на изданията с марката "Труд" Тошо Тошев (вж. анализа на Иван Бакалов в е-vestnik, 2023). Първата половина на 90-те години е бумът на частните радиостанции, които получават лицензи в условията на законов вакуум. Започва походът на "кабеларките" - кабелните телевизии, които и днес са най-използваната тв платформа на българите.
Работещ Закон за радиото и телевизията (ЗРТ) е приет едва през 1998 г. -. в това отношение страната е сред последните в Източна Европа.
Със закона се поставят демократични основи на системата на електронните медии: регулаторна рамка, дуалистичен модел (обществени и частни eлектронни медии), като целта е да се стимулира конкуренцията помежду им. Новото медийно законодателство възприема стандартите на ЕС за гарантиране на медийната автономия и разнообразието в медийния сектор. Доста проблематично се оказва прилагането на законите и правилата, както и някои видими дефицити в тях. Същевременно мудно се променят авторитарните нагласи за контрол над публичната информация и неудобните журналисти.
През първите години на новия век медийното законодателство продължава да се демократизира, макар и с по-бавни от желаните темпове; развива се и медийната саморегулация. През 2000 г. под натиска на Съвета на Европа е променен Наказателният кодекс и наказанието "лишаване от свобода" за обида и клевета, от което постоянно са заплащени журналистите, е заменено с глоби. Тези нарушения на правата на личността обаче не са извадени от сферата на наказателното правосъдие. Глобите остават несъразмерно високи спрямо средното равнище на доходите, вкл. журналистическите. Същевременно достъпът до информация се подобрява значително с приетия през 2000 г. модерен Закон за достъп до обществена информация. Въпреки че съпротивата на държавната администрация и други структури да го прилагат постепенно намалява, и в наши дни съществуват сериозни спънки пред журналистите, отчитат експертни анализи.
Макар че приетият през 2004 г. Етичен кодекс на българските медии и органите на медийната саморегулация да е оприличаван на "книжен тигър" (Инджов, 2017), кодексът може да се счита за ценностния ориентир на журналистическата колегия. Комисията за журналистическа етика има прерогативи, макар и скромни, в случаите на нарушаване на етичните норми и професионалните стандарти в медиите.
Както и в първата фаза на медийния преход - в зората на демокрацията, и през втората медиите играят ролята не само на свидетели и уснилватели на на процесите в политиката и обществото, но и на активни актьори на промяната. "Формират се първите кълнове на демократична журналистическа култура, която изкристализира около идеята за независимост на медиите от държавата, без обаче журналистите да се лишават от политическите си пристрастия. Обикновено те подкрепят опозиционните движения - в България държавната БНТ бързо "посинява". Създаденият покрай протестите срещу "цензурата" в БНР "син" форум "Свободно слово" изиграва важна роля за отмяната през 1996 г. на ключови текстове от първия медиен закон, които дават възможност за пряка намеса на държавата в работата на БНТ и БНР" (Инджов, 2020).
Влияние на икономическите фактори. Пазарните механизми стават водещи за развитие на медийната система през новия век. Сред тях си струва да бъдат отбелязани преструктурирането и консолидирането на медийната собственост, което обикновено води до ръст на медийната концентрация, и водещата роля на чуждестранните инвеститори. Последните налагат нови, печеливши икономически и организационни модели и рядко интервенират в редакционната политика. За България това се оказа нож с две остриета - от една страна, е гарантирана редакционната автономия, което е рядко срещана на Балканите практика, но от друга, при характерните български условия, главните редактори получават широк периметър за обслужване на частни и лични интереси.
Такива практики са устойчиви от втората половина на 90-те години, когато главните редактори на най-тиражните всекидневници - "Труд" и "24 часа" (част от германската пресгрупа WAZ), демонстрират близост с водещи политици на фона на привидно по-балансираното отразяване на основните политически сили.
В края на 2000 г. bTV - част от News Corp на Рупърт Мърдок, получава първия ефирен лиценз за частна телевизия, която да излъчва в национален обхват. Така се слага край на монопола на държавната БНТ. Три години по-късно втория национален тв лиценз взема "Нова телевизия", също е собственост на чуждестранен инвеститор.
За медийната система в България първото десетилетие на XXI век минава почти изцяло под знака на икономическите фактори. Разцветът на вестниците продължава до световната финансова криза (2007-2008), която се отразява много негативно на рекламния пазар, и най-вече на пресата. Оттогава нататък "масовият" български вестник се спуска ускорено по наклонената плоскост, като засилва обслужването на политически и корпоративни интереси. Причините за упадъка на пресата трябва да се търсят и в безмилостния натиск на интернет, онлайн медиите и социалните медии. Въпреки отбелязаните успехи в демократизирането на информирането, медийното законодателство и медийната саморегулация, положителните тенденции продължават да имат неустойчив характер (Инджов, 2020).
Като последица от кризата и намелелите печалби, както и от нарастващия политически натиск върху медиите, започва процес на изтегляне на известни чуждестранни медийни инвеститори от региона. Първа от големите медийни групи в България в края на 2010 г. си тръгна WAZ. Изданията й бяха купени от български бизнесмени, които впоследствие бяха сменени от други български собственици.
След последната промяна на собствеността "24 часа" и "Труд" провеждаха открито редакционна политика в полза на премиера Борисов и управляващата партия ГЕРБ. През 2019 г. скандинавската MTG продаде групата на "Нова телевизия" на милиардерите братя Домусчиеви. По-известният от двамата - Кирил Домусчиев, председател на една от най-големите работодателски организации, поддържаше приятелски отношения с Борисов.
Проправителственият уклон в "Нова телевизия" стана още по-видим.
През 2020 г. американската CMЕ пък (Central European Media Enterprises) продаде bTV и телевизии в още четири държави на най-богатия чех Петр Келнер. Второто десетилетие на новия век е и периодът на "разцвета" на вестникарската империя на медийния магнат и опозиционен политик Делян Пеевски. Неговите издания подкрепяха натрапчиво Борисов и самия Пеевски охулваха техните противници.
Така след демократизирането на медийната система и поставянето ѝ на пазарни начала през първите две десетилетия на прехода настъпи политико-олигархичният момент, който доминира развитието й през последните петнадесетина години. Но кога всъщност свършва "медийният преход"? Или и той, подобно на политическия, е сякаш безкраен заради многото нерешени проблеми? Може да се приеме, че краят на посткомунистическата медийна трансформация е през 2007 г., когато България става член на ЕС.
Според Спасов и Даскалова (2023) до тази дата са завършени основните реформи и промени в медийната система след 1989 г.: преходът от социалистически към частни и пазарно ориентирани медии, отварянето на страната за чуждестранни медийни компании, разширяване на медиите в интернет средата, развитие на медийната регулация като правна рамка на промените. В периода на членството в ЕС предходните положителни развития не са довели до очакваните резултати, медийната среда продължава да бъде много проблематична.
Спасов призовава да се "анализират ефектите на медийния капитализъм, които в България постепенно ограничиха възможностите за разгръщане на медийната демокрация. Българският вариант на медиен капитализъм включва действието на многобройни извънпазарни фактори и грубата доминация на частни интереси над обществените. Именно това ерозира медийната практика и прави възможен почти тоталния контрол върху нея" (Инджов, 2020, интервю с Орлин Спасов). В тези рамки важните решения за политиките на медиите в голяма част от случаите се вземат извън самите тях. Това влияе и върху характера на журналистиката:
​​​​​​​"В много медии тя се практикува повече като вид "услуга" и така лесно губи идеалните си мотиви".
Проблемите на българските медии обаче не са заложени само в дефектите на капитализма по български, а и в компромисите и лимитите на самата ни демокрация (Инджов, 2020). Процесите в медийната сфера трябва да се разглеждат "в контекста на сложните отношения между демокрацията и капитализма". Връзката между тях е очевидна: слабостта и имитацията на върховенството на закона отварят широко вратите за олигополизиране на пазара и олигархизиране на цялата медийна среда.
Нова оптика за анализ на съвременната българска медийна система дава концепцията за "завладените медии" в страните, осъществяващи или осъществили преход към демокрация.

Медиен изследовател и политически наблюдател. Има докторат по медийни науки от Европейския университет "Виадрина", Германия (2005). Преподавал е журналистика и политически комуникации във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" (2015-2023). Автор е на четири монографии и десетки научни публикации.