"Трябва да бъдем приемащи": Франческа Лаваца разказва за мисията на новия календар на марката

"Трябва да бъдем приемащи": Франческа Лаваца разказва за мисията на новия календар на марката

"Трябва да бъдем приемащи": Франческа Лаваца разказва за мисията на новия календар на марката
Courtesy of Lavazza
"Да смесим - 130 години напред в бъдещето" е мотото на календара на "Лаваца" за 2025 г. Той беше представен на специално събитие в Торино, Италия, в бившата сграда на електроцентралата в града, построена през 1987 г. Днес тя се използва за събития и конференции и e част от комплекса на италианската марка за кафе, в непосредствена близост до музея "Лаваца".
Италианският журналист Федерико Буфа влезе в ролята на модератор на представянето, в което се включиха Франческа Лаваца, член на борда на "Лаваца Груп", фотографът Омар Виктор Диоп, който създава кадрите за календара, както и някои от главните герои в тях - тенисистът Яник Синър, италианската изпълнителка Big Mama, шеф готвачът Федерико Занаси и архитектът Чино Дзуки.
Италианският тенисист Яник Синър сподели какво е било за него да се включи в снимките на календара
Италианският тенисист Яник Синър сподели какво е било за него да се включи в снимките на календара
Една от звездите в него е и актрисата и активист Упи Голдбърг, която не успя да присъства, но се включи в събитието с видеообръщение към публиката, с което честити юбилея на марката (през 2025 г. се навършват 130 години от нейното създаване). "Сто и трийсет години? Това е фантастично и като фен мисля, че тя има невероятно наследство, за което може да се говори. Също трябва да спомена, че съм част от календара за 2025 г. и изглеждам много добре. Но това не е важно, а по-скоро колко добре изглежда "Лаваца" за своите 130 години. Нямам търпение да споделям още мигове с приятелите си от екипа", заяви тя.

Надграждайки духа на последните две издания на календара, които се фокусират върху темите за сътрудничеството и приобщаването, за 2025 г. "Лаваца" избира "смесването" като ключова концепция, която отново е създадена с творческата насока на рекламна агенция Armando Testa.
"С този проект искаме от една страна да подчертаем значението на изкуството на смесването като източник на вдъхновение от 1895 г. насам, но също и значението на хората, които са допринесли за растежа и успеха на компанията и са в процес на изграждане на нейното бъдеще. "Да смесим - 130 години в бъдещето" е календар, който заедно ни отвежда в 2025 г.", заявява Франческа Лаваца.
Федерико Буфа, Франческа Лаваца и Омар Виктор Диоп по време на представянето на календара
Федерико Буфа, Франческа Лаваца и Омар Виктор Диоп по време на представянето на календара
Пред "Дневник" тя разказва, че тази годишнина е много важна за тях и темата отдава почит към нейния прадядо Луиджи Лаваца, който е изобретил този подход със смесването на вкусове. "Това е бил наистина пионерски подход по отношение на кафето. Той е решил да подходи различно и да създаде напълно нов вкус, нещо, което не е било опитвано дотогава. Това се опитвам да правя и аз в компанията - да смесвам кафе, дизайн, изкуство и фотография, за да представя по различен и нов начин самата марка. Темата на календара е възможност за създаване на платформа, която "смесва" хора, умения, произход, опит и независимо какъв принос има всеки един от тях, те са част от историята на тази автентична италианска компания за кафе", допълва тя.
Този път няма отделна снимка за всеки месец от годината, а изображенията са представени като триптих, като визуален разказ, който се разгръща в един "безкраен" кадър. А в него освен освен популярните личности от сферата на изкуството, спорта и бизнеса, участват посланици на марката като Даниела Фатарела, генерален мениджър на Save the Children Italy и шеф готвачите Норберт Нидеркофлер и Киара Паван, а редом до тях застават професионалисти от екипа на "Лаваца" - специалисти по кафе, баристи, обучители и дори Луиджи, малкият робот от глобалната кампания "Удоволствието ни прави хора", който добавя футуристична нотка за бъдещето.
Общо четирите композиции носят посланията за "Смесване на епохи", "Смесване на корени", "Смесване на култури" и "Смесване на умове", а визуално пресъздават едно пътуване през сезоните, които се открояват чрез пастелните нюанси на синьо, розово, зелено и охра. "За мен цветовете са емоции и искам чрез тях хората да се чувстват спокойни през цялата година. Така, както аз се чувствах, работейки по този проект", заяви по време на представянето фотографът Омар Виктор Диоп. Той говори и за важността всеки участник да бъде представен както самостоятелно, така и като част от колективен разказ.
"Да създадеш нечий портрет е като да напишеш любовно писмо", разказа той. Диоп използва символичен бар плот във всички изображения, който служи като място за срещи, като място, където се смесват различни култури, обединени от удоволствието да се наслаждават на чаша кафе.
"Основната идея - обясни той. - е, че няма значение откъде идвате, какъв е вашият произход, а това, което създавате и споделяте, то е ценното. Това е светът, в който искам да живея, свят, в който всеки може да бъде чут и видян." Без значение от професия, статус, история - това послание за приобщаване Диоп пресъздава с всички 35 герои в този календар, а той е 36-ият, защото освен зад камерата, застава и пред нея.
(отляво надясно) Художникът Омар Хасан, Франческа Лаваца, фотографът Омар Виктор Диоп, рап звездата Big Mama и архитектът Чино Дзуки
(отляво надясно) Художникът Омар Хасан, Франческа Лаваца, фотографът Омар Виктор Диоп, рап звездата Big Mama и архитектът Чино Дзуки
Във времената, в които живеем, този подход изглежда изключително релевантен и за Франческа Лаваца. "Трябва да бъдем приобщаващи, приемащи, да умеем да работим с хора, идващи от чужбина, да имаме правилно отношение, да създадем среда, в която те ще се чувстват уверени и най-вече винаги да бъдат себе си. Уважението в днешно време е сред ключовите ценности както вътре в една компания, така и извън нея. Затова решихме да съберем на едно място хора, които са в компанията от много години, без значение от религия, пол и поколение", разказва още тя за "Дневник".
И така зад бар плота е показана общност, която споделя общи ценности, но едновременно с това насърчава богатството от различия. Точно като смес, която в кафето обединява бленд от оригинални характеристики и чийто резултат винаги е повече от сбора на неговите части.
За Микеле Мариани, изпълнителен творчески директор в Armando Testa Group смесването е вид основополагаща дума в речника на "Лаваца". "Сметнахме, че е важно да подчертаем тази концепция. Говоренето за смесване днес подчертава основна ценност във време, в което светът изглежда малко по-проблематичен, малко по-сух и често неглижиращ различията.
Така че поканата за сътрудничество, споделяне и съвместно съществуване вече е повече от желание, това е необходимост", казва още той.
След като за календара за 2024 г. - "Отвъд нас" - се доверява на африканските фотографи Тандиве Муриу, Даниел Обаси и Аарт Верипс, а за новия кани Омар Виктор Диоп, който е от Сенегал, марката показва значението и ролята на Африка в историята си. "Това е оригиналният дом на кафеените зърна (регионът Кафа в Етиопия), но също така и континент на хармония, кипящ от енергия, експерименти и вяра в бъдещето - ценности в съответствие с ДНК-то на "Лаваца", казва Франческа Лаваца, подчертавайки, че Африка е важна и за техните проекти, свързани с по-дългосрочно устойчиво развитие.
"Уважението в днешно време е сред ключовите ценности както вътре в една компания, така и извън нея", казва Франческа Лаваца
"Уважението в днешно време е сред ключовите ценности както вътре в една компания, така и извън нея", казва Франческа Лаваца
Зад избора на Диоп обаче стои и това, че той е невероятен фотограф и умее да създава както портрети, така и автопортрети. "Той успява да накара хората да се чувстват комфортно пред камерата и чрез различни малки детайли да представи историята на всеки един от тях. Защото в средата на всеки от четирите изображения има един централен персонаж, който отговаря за съответната категория, и хората около него я допълват по свой начин. Например Диоп представлява "Смесване на корени" и ние искахме да покажем това силно усещане за привързаност към корените.
Ние сме много горди с нашите италиански корени, защото всичко започва в Торино преди 130 години, и въпреки че не спираме да се развиваме, винаги сме съзнателно свързани с тях и стоим здраво стъпили на земята", обяснява Франческа Лаваца.
Според нея по отношението на кафето може да се говори за тенденции, въпреки че е напитка, която винаги е една и съща и когато хората я пият, искат да получат същия вкус, да си създадат своя личен ритуал в пиенето на кафе. "Използвахме това и в календара, когато заснемахме кадрите с всеки един от участниците. Уникалността на нашата компания е, че можем да ви дадем най-доброто италианско еспресо навсякъде - независимо дали използвате вендинг машина, капсули в офиса или се наслаждавате на кафето си у дома."
Основните трудности, пред които са изправени в момента, са свързани с непрекъснатото увеличаване на цената на суровината, с изменението на климата, а често и с логистиката, особено с корабите, преминаващи през Суецкия канал, заради несигурността в Червено море, което бави снабдяването и времето за доставка. "Надявам се бъдещето да е по-оптимистично, защото в момента наистина е трудно да се управляват всички тези трудни аспекти от бизнеса", казва Франческа Лаваца.
С новия календар обаче компанията показва, че върви напред с мисията, която е започнала преди 130 години. Мисия, в която хората и околната среда са истинските герои и, свързани, те създават нещо ценно заедно