Зелен срещу Черен петък заради климата и планетата

Зелен срещу Черен петък заради климата и планетата

Призивът на Patagonia през 2011 г. срещу Черен петък.
Ingrid
Призивът на Patagonia през 2011 г. срещу Черен петък.
  • 52% от потребителите в света съжаляват за покупки, направени по време на Черен петък.
  • 63% от хората признават, че кампанията ги провокира към импулсивни покупки.
  • 65% от хората в света не използват покупките след една година, по данни на money.co.uk, Research World и Jobcase.
Черен или зелен петък? Екоактивисти и защитници на правата на потребителите от години призовават да се избягват продажбите на Черен петък в опит да спасят планетата от климатичните промени, както и да предпазят купувачите от некачествени и дори опасни стоки - неизбежна част от фирмените кампании.
Увеличава се броят на компаниите в света, които бойкотират кампанията Черен петък, от етични съображения. През 2023 г. беше пресметнато, че 429 хил. тона въглероден диоксид ще бъде освободен в атмосферата заради милионите доставки на стоки. Това се равнява на 6 млрд. км, изминати от лека кола, по данни на Ethical consumer.
Според логистичната компания Optoro при връщането на стоки по време на продажбите са били изгорени 4.4 млрд. литра дизел и само в САЩ са изхвърлени 12 млн. тона СO2.
В Обединеното кралство продажбите от Черен петък са довели до произвеждане на 386,243 тона въглеродни емисии, посочва Money.co.uk. Това е еквивалент на CO2 от 215 полета между Лондон и Сидни.
Изчислено е, че 80% от електрониката и дрехите, плюс пластмасовите им опаковки, отиват на боклука, или в по-добрия случай се рециклират след съвсем кратък живот. Същевременно пратките и доставките ангажират хиляди служители, като 62% от тях се чувстват стресирани и загрижени за психическото си здраве заради извънредните часове на труд през уикенда.
Човечеството не намалява консумацията заради по-голямата цел да предотврати климатичните промени. Когато става дума за потребителските стоки, поправките, изборът на дрехи втора употреба, покупките от устойчиви брандове, се все в помощ на климата.
Обичайните табели за привличане на клиентското внимание с големи намаления за Черен петък.
Reuters
Обичайните табели за привличане на клиентското внимание с големи намаления за Черен петък.
Според еколозите черен петък е "движение назад" спрямо инициативите за спасение на Земята.
  • Световно известната американска компания за връхно облекло Patagonia е сред команиите, които още през 2011 г. публикува слоган във в. "Ню Йорк таймс" за свой суичър "Не го купувайте". "Бизнесът трябва да прави по-малко неща, но с по-високо качество. Потребителите трябва да мислят два пъти преди да купуват", призовават от компанията.
  • Шведската комания Asket затваря за шеста поредна година своя онлайн магазин за Черен петък. Съсобственикът Бард Бринюс казва: "Бизнесът и потребителите заедно продължават да подкрепят свръхпродажбите и свръх консумирането на стоки. Някой трябва да заеме позиция".
  • През 2019 шведската Monki, известна с цветните си, шик дрехи, също се сбогува с Черния петък. "Monki иска да е част от решението, не от проблема, ще се радваме, ако се присъедините към нас в това пътешествие".
  • Американската компания за обувки Allbirds се противопостави на Черен петък, като вдигна цените на цялата си колекция, макар и не в такива големи размери. През 2020 г. всеки продукт бе с долар по-скъп на Черен петък. Компанията добави още един долар за всеки продаден продукт, като със събраните средства се включи в климатичната кампания на Грета Тунберг "Петъци за бъдещето". "Вярваме, че бизнесът може да твори добро, а балансът между целта срещу печалбата е бъдещето на търговията."
  • Швейцарският производител на чанти Freitag прави кампания "На пазарувай, а размени". Компанията изкрещя "Не" на масовата консумация за черен петък и шеста поредна година базираният в Цюрих бранд затваря всички свои онлайн магазини, като на деня ще промотира алтернативи на традиционното пазаруване, писа akepa.
  • Холандско-германската компания Dille and Kamille за еко домове, градина и кухненски уреди организира кампания Черен зелен петък, която не е свързана с намаления, а с инициативи за природата от 2018 г. Трета поредна година брандът затваря своите магазини на деня и организира екипа си за почистване на улиците от боклук около магазините.
  • Холандската компания The Swapshop x BlueCity за дрехи втора употреба и кръгова икономика има кампания за "устойчива събота" и се занимава с размяна на дрехи, което по принцип е срещу свръхконсумацията. Няколко години си партнира с BlueCity, платформа за кръгова икономика в Ротердам, като заедно организират голям базар на дрехи.