"Лидл България" вече оценява и социалния ефект от дейността си

"Лидл България" вече оценява и социалния ефект от дейността си

Милена Драгийска, главен изп. директор на "Лидл България"
"Лидл България"
Милена Драгийска, главен изп. директор на "Лидл България"
Общият принос за икономиката от дейността на "Лидл" в България се оценява на 2.68 млрд. лв. за 2023 г. Той бележи ръст от 11% спрямо предходната 2022 г. и близо 67% спрямо 2021 г.
Данните са по изчисления на Института за пазарна икономика, като сега социалният и икономическият ефект са обединени. Анализът на социалния принос е на "ПрайсуотърхаусКупърс България" (PwC България). За пръв път ефектът бе изчислен за 2019 г., когато се навършиха 10 години, откакто компанията стъпи на българския пазар.
Приносът от близо 2.7 млрд. лв. е съвкупност от ефекти, които включват разходите на компанията в страната, и непреки ефекти - създаденото допълнително търсене по веригата на стойността, обясни Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика. Преки ефекти се формират от 918 млн. лв. по линия на българските стоки, които продава веригата, инвестициите са за 250 млн. лв., външните услуги са за 195 млн. лв. и заплатите на служителите - 102.3 млн. лв.
Институтът използва методика, чрез която може да установи и непреките ефекти от дейността на търговеца. Те се оценяват на 810 млн. лв. - това са разходите на компанията за покупка на хранителни и нехранителни стоки от български производители и доставчици за продажба в България през годината. Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за 87 млн. лв.
При инвестициите мултиплицирането на ефекта е за 210 млн. лв. При услугите е 110 млн. лв., а по линия на потреблението от страна на служителите се получават допълнителен ефект от 60 млн. лв. Така се стига до общо 1.185 млрд. лв. непряк ефект.
От изчислението на ефекта са изключени преките данъци, като за разглежданата година те са 56.2 млн. лв. - общо за държавния и местни бюджети.
Компанията има 134 магазина в 58 града, над 4 хил. служители и 2 логистични бази.
"Числата в този доклад ни помагат да придобием представа за мащаба на това влияние и вярвам, че могат да послужат за позитивен пример за други компании и бизнеси на пазара", коментира Лъчезар Богданов.

Ефектът от социалните проекти

В допълнение на приноса от основната си дейност търговецът има и социални иницативи - 79 общо, а също дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 хил. души, показват обобщените резултати от оценката на приноса на компанията върху обществото.
По оценка на "PwC България" в резултат на различните дейности на ритейлъра 137 869 души отчитат значително подобрение на живота си, а за 80 785 души е настъпила значителна и трайна промяна. Най-съществени са въздействията, свързани с усъвършенстването на умения - 362 049 души са придобили нови знания благодарение на инициативите на компанията. При 195 889 души имат промяна в качеството на живот, обяви Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в "PwC България".
Сред собствените инициативи са такива за опазване чистота на реките, на популацията на видове риба, за здравословно хранене на децата, спонсорство на "Българската Коледа" и др.