Парламентарната задача има решения. Ето какви са те

Парламентарната задача има решения. Ето какви са те

Ако ГЕРБ не могат без Пеевски, да управляват с него.
Ако ГЕРБ не могат без Пеевски, да управляват с него.
Анализът е препубликуван от "Дойче веле".
Ето няколко тези, около които може да се конструира прилично мнозинство в парламента, без да се налага депутатите да се подменят с Кантови ноумени, въплъщаващи чистия практически разум:

Трябва да се състави правителство

  • Необходимо е да се състави редовно правителство. Отиването на осми парламентарни избори, след като в последната половин година сме имали два парламентарни вота, е чист политически опортюнизъм и безотговорност;
  • Това е и обида към българските избиратели, които седем пъти вече се произнасяха: време е волята му да бъде зачетена. Обидата към избирателите може да има непредвидими, наказателни последици. Една от тях може да е имплозия на настоящата политическа система и доминацията на екзотични партии в бъдещия парламент. Румънският пример от последните им президентски избори е прясна илюстрация на това какво може да се случи - а при нас вероятно ще бъде и по-зле. То и сега не е добре;
  • Особено обидно за избирателите е, че досега всъщност няма реален опит за съставяне на правителство и управляващо мнозинство в 51-вия парламент. ГЕРБ дадоха параметри на работеща формула с "Продължаваме промяната" - "Демократична България" (ПП-ДБ), "Има такъв народ" (ИТН) и БСП. Но оттам нататък не са направили нищо за нейната реализация и дори отказват да проведат срещи с лидерите на другите партии по същество. Срещите им с ИТН и БСП пък, по думи на другите участници, не са били за управляващо мнозинство, а незнайно за какво;
  • Еврозоната е огромен шанс за България, който вероятно ще бъде пропилян, ако посрещнем 2025 г. без редовно правителство. В сегашната нестабилна международна ситуация оставането на България извън еврозоната е политическа безотговорност от висша степен поне за партии, които се наричат "евроатлантически". Подобни съображения важат и за използването на средства от Плана за възстановяване и устойчивост, които могат да бъдат окончателно загубени без управленско мнозинство.

ПП-ДБ да приемат премиер от ГЕРБ, ГЕРБ да изолират Пеевски

  • ПП-ДБ трябва да отстъпят от идеята за "равноотдалечен" премиер и да приемат премиер, излъчен от ГЕРБ;
  • Този премиер не би могъл да е Борисов, защото е неприемлив за всички останали потенциални участници в управленско мнозинство. Аргументи за такава позиция има много и не е необходимо те да се повтарят;
  • Изолацията на "ДПС - Ново начало" е нещо, което трябва да се случи по много причини. Борисов се отказа да управлява сам с Пеевски в миналия парламент и заедно с Доган провалиха опита да се състави управленско мнозинство ГЕРБ-ДПС (с гласове от "Величие"). Борисов също така знае, че няма да получи от ПП-ДБ индулгенция да управлява с Пеевски в нещо като нeвъзможен триумвират ГЕРБ-ПП-ДБ-"Ново начало". Опитът да се вкарва Пеевски контрабандно в управлението беше основната причина за пропадането на ротацията. ПП-ДБ са си взели поуките и няма да допуснат такова нещо отново;
  • За да се случи парламентарната изолация на "ДПС - Ново начало", тя трябва да бъде декларирана - заявена като намерение. Дали ще е с подпис на декларацията на ПП-ДБ или с поемане на ясен ангажимент да се извършат конкретни стъпки, предвидени в нея, не е толкова важно. Но трябва да се налице поне три елемента:
Първо, ясна позиция срещу използването на институции в полза на партията на Пеевски преди и след изборите, както и срещу множеството изборни измами, документирани дори визуално.
Второ, необходимо е да се спре назначаването на Борислав Сарафов за главен прокурор за седем години от един Висш съдебен съвет (ВСС), който действа в "авариен режим". Нито съветът, нито кандидатът му са носители на качествата, които се изискват за вземането на толкова важно и дългосрочно решение в момента. Затова парламентът трябва да приеме ограничения на правомощията на ВСС, когато този орган е с изтекъл мандат.
Трето, изолирането на "Ново начало" от председателски постове в парламента е знак за сериозност на намеренията. Това е политическо решение и Конституционният съд (КС) няма какво да се изказва по него. КС не може да задължи никой народен представител да гласува за председателски постове за "Ново начало" - това е свободно решение, което депутатите могат да вземат и да го декларират. Освен това тази политическа декларация няма юридическа сила и те спокойно могат да се отметнат от нея, ако толкова ги притеснява.

Конкретни политики и цели в определен срок от време

  • На базата на решение за съставяне на правителство с премиер, посочен от ГЕРБ, да започнат преговори за политики с ПП-ДБ, БСП и ИТН. Тук възможностите за припокриване на приоритетите са много големи. БСП е доказало, че може да участва в коалиции, без да застрашава (освен риторически) стратегическите приоритети на България и отношенията и с ЕС и НАТО. Съгласието по тези приоритети е налице и то може да стане основа за редовно управление с хоризонт, достатъчен да гарантира членството в еврозоната, а може би и по-дълъг;
  • Партиите в тази безспорно трудна коалиция е добре да скрепят съгласието си с ясно разписани споразумения, както и да заявят несъгласията си. Или поне мълчаливо да се разберат, че ще продължат да не се разбират по определени теми. Коалицията не е сватба, нито оброк за вечна вярност - тя е съгласие за постигане на конкретни цели в определен срок от време. Възпитанието, разговорите и приличието не бива да се възприемат като знаци за единомислие по всички теми. Нито пък като индулгенция за корупционния багаж на някого или неговото изпиране. По много въпроси партиите в една коалиция могат да се съгласят, че се разминават;
  • На базата на такова съгласие и разписани програмни ангажименти лесно би се стигнало и до решения за министри, а и за председател на Народното събрание. Избирането на Силви Кирилов или Наталия Киселова, за да тръгне работата на парламента, нито е необходимо, нито е противопоказно на съставянето на управленско мнозинство. В крайна сметка това са два различни въпроса. Съставянето на управленско мнозинство изисква много повече време и преминаването през горепосочените стъпки. ГЕРБ всъщност искат да избегнат тези стъпки и да представят изборът на председател като абсолютно необходим за тяхното предприемане. Това не е вярно и е просто търсене на извинение за нежеланието да се състави редовно управление;

Ако ГЕРБ не могат без Пеевски, да управляват с него

  • Ако ГЕРБ всъщност преценят, че не искат или не могат да се разделят дори декларативно с "Ново начало", тогава изглежда няма особен смисъл да пробват мнозинство с ПП-ДБ и ИТН. И двете формации са заявили и декларирали, че няма да допуснат приобщаването на Пеевски в управлението;
  • Тогава ГЕРБ ще имат задължение да опитат да сформират мнозинство с Пеевски, може би и с БСП. Те допускаха този вариант с идеята за правителство на малцинството. В крайна сметка, ако наистина държат на г-н Пеевски, нека най-накрая опитат да управляват открито и официално с него;
  • За провал в сформирането на управляващо мнозинство трябва да се носи политическа отговорност в съотношение 3/2 между ГЕРБ и останалите партии в този парламент. Изборът е най-вече на ГЕРБ - те имат две възможности и трябва да изберат една от тях. Двете заедно - и ПП-ДБ, и "Ново начало" - няма да са налични нито в този, нито в следващия парламент. А и управлението със служебни правителства вече не е решение, защото то поставя под въпрос членството в еврозоната;
Това са основните параметри на политическата ситуация в момента. Добре е партиите и медиите да си наложат мораториум върху останалия шум, който нищо не допринася, но създава усещане за нерешимост на политическата задача.

Специалист по сравнително конституционно право, програмен директор на Центъра за либерални стратегии, гост-преподавател в Централноевропейския университет в Будапеща и доцент по теория на политиката в катедра "Политология" на СУ "Св. Климент Охридски". Член на групата експерти по политическите партии на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ).